Pracovník oprávněný přijmout reklamaci

09. června 2008, 00:00 - Petr Kučera
09. června 2008, 00:00

Při pokusu reklamovat vadné zboží v prodejně elektroniky mi prodavačka řekla, že pracovník oprávněný vyřizovat reklamace není přítomen.

Je prý k dispozici jen v čase, který mi jako podnikateli naprosto nevyhovuje (cca tři hodiny denně). Prodavačka tedy navrhla, že mohu dojet do Prahy, kde v jiné prodejně této firmy vyřizují reklamace celý den. Opravdu musím na podobná omezení přistoupit?

K. Randa, Kolín

Předpokládám, že zboží jste u jiného podnikatele nakupoval jako běžný spotřebitel, tedy nikoliv pro své podnikání. Vaše vztahy se tedy řídí občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele.

Pracovník pověřený vyřizovat reklamace musí být v prodejně přítomen po celou provozní dobu. Tuto jednoznačnou povinnost stanoví § 19 zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb., v platném znění). V každém okamžiku tedy musí být v prodejně někdo, kdo může reklamaci vyřídit, i když se jedná například jen o dočasného zástupce té osoby, která jinak reklamace vyřizuje. Této povinnosti se podnikatel nemůže zprostit tím, že „nonstop“ reklamační servis bude provozovat pouze v jedné ze svých prodejen, zatímco z ostatních do ní bude zákazníky odkazovat.

Výjimkou může být jen situace, kdy jste výrobek zakoupil v jiné prodejně stejné firmy. I v takovém případě je sice prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoliv ze svých prodejen, nikoliv však v případě, že daný sortiment v konkrétní prodejně nenabízí. V takovém případě má zákonnou možnost „poslat“ vás do jiné své prodejny – typicky do té, kde jste výrobek koupil, nebo do nejbližší prodejny s daným sortimentem.

Zákon dále stanoví, že prodávající nebo jím pověřený pracovník musí o reklamaci rozhodnout ihned; pouze ve složitých případech má možnost rozhodnout „až“ do tří pracovních dnů. Do této lhůty se však nezapočítává „doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady“. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se s prodávajícím nedohodnete na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty máte stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit (tedy zejména právo požadovat jiný výrobek, případně odstoupit od kupní smlouvy).

Zdeněk Bauer právník

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Intel zlevnil všechny Xeony Phi. Nejvýkonnější modely víc než o polovinu
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít