Pracovník oprávněný přijmout reklamaci

09. června 2008, 00:00 - Petr Kučera
09. června 2008, 00:00

Při pokusu reklamovat vadné zboží v prodejně elektroniky mi prodavačka řekla, že pracovník oprávněný vyřizovat reklamace není přítomen.

Je prý k dispozici jen v čase, který mi jako podnikateli naprosto nevyhovuje (cca tři hodiny denně). Prodavačka tedy navrhla, že mohu dojet do Prahy, kde v jiné prodejně této firmy vyřizují reklamace celý den. Opravdu musím na podobná omezení přistoupit?

K. Randa, Kolín

Předpokládám, že zboží jste u jiného podnikatele nakupoval jako běžný spotřebitel, tedy nikoliv pro své podnikání. Vaše vztahy se tedy řídí občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele.

Pracovník pověřený vyřizovat reklamace musí být v prodejně přítomen po celou provozní dobu. Tuto jednoznačnou povinnost stanoví § 19 zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb., v platném znění). V každém okamžiku tedy musí být v prodejně někdo, kdo může reklamaci vyřídit, i když se jedná například jen o dočasného zástupce té osoby, která jinak reklamace vyřizuje. Této povinnosti se podnikatel nemůže zprostit tím, že „nonstop“ reklamační servis bude provozovat pouze v jedné ze svých prodejen, zatímco z ostatních do ní bude zákazníky odkazovat.

Výjimkou může být jen situace, kdy jste výrobek zakoupil v jiné prodejně stejné firmy. I v takovém případě je sice prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoliv ze svých prodejen, nikoliv však v případě, že daný sortiment v konkrétní prodejně nenabízí. V takovém případě má zákonnou možnost „poslat“ vás do jiné své prodejny – typicky do té, kde jste výrobek koupil, nebo do nejbližší prodejny s daným sortimentem.

Zákon dále stanoví, že prodávající nebo jím pověřený pracovník musí o reklamaci rozhodnout ihned; pouze ve složitých případech má možnost rozhodnout „až“ do tří pracovních dnů. Do této lhůty se však nezapočítává „doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady“. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se s prodávajícím nedohodnete na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty máte stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit (tedy zejména právo požadovat jiný výrobek, případně odstoupit od kupní smlouvy).

Zdeněk Bauer právník

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít