Pracovník oprávněný přijmout reklamaci

09. června 2008, 00:00 - Petr Kučera
09. června 2008, 00:00

Při pokusu reklamovat vadné zboží v prodejně elektroniky mi prodavačka řekla, že pracovník oprávněný vyřizovat reklamace není přítomen.

Je prý k dispozici jen v čase, který mi jako podnikateli naprosto nevyhovuje (cca tři hodiny denně). Prodavačka tedy navrhla, že mohu dojet do Prahy, kde v jiné prodejně této firmy vyřizují reklamace celý den. Opravdu musím na podobná omezení přistoupit?

K. Randa, Kolín

Předpokládám, že zboží jste u jiného podnikatele nakupoval jako běžný spotřebitel, tedy nikoliv pro své podnikání. Vaše vztahy se tedy řídí občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele.

Pracovník pověřený vyřizovat reklamace musí být v prodejně přítomen po celou provozní dobu. Tuto jednoznačnou povinnost stanoví § 19 zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb., v platném znění). V každém okamžiku tedy musí být v prodejně někdo, kdo může reklamaci vyřídit, i když se jedná například jen o dočasného zástupce té osoby, která jinak reklamace vyřizuje. Této povinnosti se podnikatel nemůže zprostit tím, že „nonstop“ reklamační servis bude provozovat pouze v jedné ze svých prodejen, zatímco z ostatních do ní bude zákazníky odkazovat.

Výjimkou může být jen situace, kdy jste výrobek zakoupil v jiné prodejně stejné firmy. I v takovém případě je sice prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoliv ze svých prodejen, nikoliv však v případě, že daný sortiment v konkrétní prodejně nenabízí. V takovém případě má zákonnou možnost „poslat“ vás do jiné své prodejny – typicky do té, kde jste výrobek koupil, nebo do nejbližší prodejny s daným sortimentem.

Zákon dále stanoví, že prodávající nebo jím pověřený pracovník musí o reklamaci rozhodnout ihned; pouze ve složitých případech má možnost rozhodnout „až“ do tří pracovních dnů. Do této lhůty se však nezapočítává „doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady“. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se s prodávajícím nedohodnete na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty máte stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit (tedy zejména právo požadovat jiný výrobek, případně odstoupit od kupní smlouvy).

Zdeněk Bauer právník

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Nové BMW M5 s pohonem xDrive prozrazeno. Oficiálně se představí brzy
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5 vyladěná na 425 koní a 550 Nm
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Technologie
Google dnes představí Android O. Stylově na zatmění Slunce v USA
Intel vydává nové Atomy pro servery. 16 jader, spotřeba do 30 W a 10 Gb/s síťovky k tomu
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít