Prachařovo utržené ucho

12. listopadu 2014, 11:48 - Pavel Páral
12. listopadu 2014, 11:48

Těžko říci, zda popravou Daniela Kurucze došla Andreji Babišovi trpělivost s evidentní neschopností svého ministra dopravy, nebo zda Antonín Prachař konečně došel k názoru, že na to fakt nemá. Každopádně změna byla nutná, protože ucho se utrhlo už dávno a to, co manažersky předváděl na úřadě, by bylo k popukání, kdyby nešlo o dost vážné věci.

Že tedy padl nejhorší ministr dopravy za posledních deset let, a to v tom úřadě seděl dokonce Vít Bárta, je jen dobře. Otázkou je, co nyní bude následovat. Dan Ťok ze Skansky má slušnou pověst a zkušenosti z řízení velkých firem, což se nepochybně hodí. Nicméně politické zkušenosti jsou nulové a to, jak je vidět z působení všech babišovských ministrů, včetně jejich šéfa, je docela velký problém. Při prosazování zákonů a jednání s kraji a obcemi nejde zdaleka o prostý byznys, ale také o politické zájmy, v nichž je třeba se orientovat.


Čtěte více o rezignaci ministra dopravy: Prachař končí. Má ho nahradit Dan Ťok ze Skansky


Nicméně snad se země dočká vyřešení neúnosné situace na Ředitelství silnic a dálnic, které je paralyzováno neexistencí řádného vedení a příprava staveb vázne už nekolikátý rok. Právě zde však bude exšéf jedné z největších stavebních firem v zemi v docela slušném konfliktu zájmů.

Skanska vede spory a napadá tendry ŘSD v několika případech a musel se jimi v minulosti zabývat ÚHOS – například v posledním případě konfliktu u stavby tunelu u Ejpovic byla Skanska žalobcem a napadala údajně podnákladovou cenu Metrostavu a neuspěla. Naopak na D3 to měla být právě Skanska, kdo nabídl dumpingovou cenu. Proto bude extrémně zajímavé sledovat, koho do čela nejprůšvihovější státní organizace posledních let nový ministr jmenuje a jak dlouho mu bude rozhodování trvat.

Jenže doprava není zdaleka jen o stavbách, byť zde jde o největší ranec peněz. Stav na železnici není vůbec uspokojivý, a pokud se nepodaří rychle dokončit prodej nádraží z ČD na Správu železniční dopravní cesty za rozumné peníze, ocitne se příští rok národní dopravce v existenčním ohrožení. Přijmout je třeba také výsostně politické rozhodnutí o dalším vpouštění privátních dopravců na české koleje. Nejistý je také výběr nového dodavatele mýtného systému a řada dalších, drobnějších záležitostí. A nejhorší je, že na zorientování se ve zcela nové problematice nebude mít nový ministr ani minutu.


Čtěte další komentáře autora:

Zacyklení reformátoři

Grilování začíná

Když musíš, tak musíš

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče