Pracant do těžkého terénu Mercedes G 280

04. září 2010, 13:59 - Erich Handl
04. září 2010, 13:59

Statistiky prodeje terénních aut ozdobil v létě Mercedes-Benz třídy G. Pro tento evergreen mezi velkými SUV se rozhodla elektrárenská společnost ČEZ. Hodí se i projiné firmy? Vozidlo jsme vyzkoušeli v tvrdých podmínkách rumunských Karpat.

Autor: DaimlerChrysler

Robustní třída G je klasika, kterou automobilka vyrábí už od sedmdesátých let. Patří do kategorie takzvaných pracovních vozů, které si většinou objednávají vojenské útvary nebo firmy, jež potřebují dostat své techniky do obtížně přístupného terénu. „Naším největším zákazníkem pro třídu G je elektrárenská společnost ČEZ. Již jsme předali devět aut, další budou následovat,“ řekl Profitu mluvčí značky Jan Kuhn. ČEZ si podle jeho slov vybral „géčka“ kvůli jejich terénním a užitkovým vlastnostem. „Auto má výbornou prostupnost terénem a lze na ně umístit vysokozdvižnou plošinu, která dosáhne až do výšky 14 metrů. Svoji roli sehrála také skutečnost, že model G je užší než například konkurenční Land Rover Defender,“ uvedl Kuhn.

V polovině srpna jsme měli možnost otestovat vůz na svazích rumunských Karpat. Konkrétně to byla varinta „Professional“. V pohoří Apuseni jsme ujeli několik stovek kilometrů po nezpevněných horských cestách. „Géčko“ jsme přitom mohli srovnávat s dalšími off-roady Mercedesu, které se testu účastnily.

TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Mercedes G 280 CDI typ vozu - pětidveřové SUV motor - naftový šestiválec objem válců - 3 litry max. výkon - 135 kilowattů max. rychlost - 160 km/h spotřeba - 11,4 litru/100 km úložný prostor - 480–2 250 litrů cena s DPH - 1 606 800 Kč* * testovaná verze

Už při zběžném pohledu je zřejmé, že vůz se od sedmdesátých let téměř nezměnil. Zdobí ho stále stejná hranatá karoserie s rezervním kolem na zádi. Také interiéru zůstala střídmost pracovního stroje, palubní deska i čtyři samostatné sedačky jako by vypadly z historického filmu. Okna se stahují jen ručně, to aby elektroniku nepoškodila při brodění voda.

Spartánský off-road se v terénu předvedl jako nekompromisní pracant. Neměl problémy s přejížděním dvaceticentimetrových kamenů, mohl projíždět i korytem potoka. Není divu, brodivost třídy G činí 600 mm, maximální boční náklon 54 %, a stoupavost dokonce 80 %. Velkorysé jsou i přední a zadní nájezdové úhly (31°, respektive 36°). Stálý pohon 4×4 a redukce zajišťovaly bezproblémové překonávání kluzkých pasáží.

Má „géčko“ i nějaké neduhy? Třílitrový turbodiesel měl při testech pomalé nástupy, řidič musel projevovat trpělivost při změnách jízdních režimů. Může za to hydrodynamický měnič, dnes už archaický typ spojky. Mercedes-Benz G je výborný v terénu, při dlouhých přejezdech je ale zřejmé, že tvrdě odpruženému vozidlu asfalt nesedí. Pro řemeslníky nabízí značka dodávky Viano a Sprinter, i s pohonem všech čtyř kol.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Mercedes-Benz třídy G je velký vůz pro montéry, řemeslníky a stavební firmy, které provádějí opravy v těžkém terénu. Kvůli tomu si jej nedávno vybral do své flotily ČEZ. Není to sice komfortní auto pro jízdu po asfaltu, ale má i luxusní variantu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče