Menu Zavřít

PPP zatím brání zákony

15. 11. 2004
Autor: Euro.cz

PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIP Příprava českých projektů, na kterých by se společně podílely soukromý kapitál a veřejné rozpočty, stále vázne. Důvodem je prý hlavně nedostatečné právní prostředí.

BRAND24

PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIP Příprava českých projektů, na kterých by se společně podílely soukromý kapitál a veřejné rozpočty, stále vázne. Důvodem je prý hlavně nedostatečné právní prostředí. O nutnosti zapojit soukromý kapitál do výstavby silnic, železnic, nemocnic a dalších budov i v Česku se v poslední době hovoří stále častěji. Impulzem k těmto úvahám je zejména trvale rostoucí propad hospodaření státu, který tak není schopen zajistit peníze na potřebné investice. Přesto se však o vzniku projektů stále jen hovoří. Podle šéfa vládního Public Private Partnership (PPP) centra Filipa Drapáka se musí především změnit příslušná legislativa, tedy zejména zákon o koncesích, zákon o rozpočtových pravidlech, zákon o zadávání veřejných zakázek a některé další odvětvové předpisy. „Bez toho to prostě nepůjde,“ tvrdí. Všechny tyto legislativní změny chce vláda prosadit během příštího roku. PRVNÍ PROJEKTY ZAČNOU V ROCE 2005 První oficiální projekty spolupráce v rámci PPP by měly v ČR - alespoň podle představ vlády - začít za několik měsíců. Jedním z pilotních projektů má být výstavba dalšího úseku rychlostní komunikace R 4 z P rahy na Strakonice, na jejíž přípravě nyní pracuje ministerstvo dopravy. „Záleží na kvalitě tohoto projektu, zda se odstartuje spolupráce v rámci PPP,“ tvrdí ministr dopravy Milan Šimonovský. V rámci první etapy spolupráce soukromého kapitálu a veřejných rozpočtů se připravují i další projekty, Drapák je však zatím odmítl specifikovat. Informoval pouze, že jsou z rezortu dopravy, obrany, školství izdravotnictví. „Také odhad celkové hodnoty prvních projektů je zatím předčasný,“ zdůraznil. PPP NENÍ LEVNĚJŠÍ Jedním z mýtů spojených s projekty v rámci PPP je to, že jsou levnější. To však odmítá zástupce generálního ředitele Partnerships UK Michael Gerrard. „Projekty PPP dokonce vycházejí asi o dvě procenta dráž, ale jejich výhodou je plnění stanovených termínů i plánovaných nákladů,“ říká. Podle jeho informací prý ve Velké Británii asi 40 procent projektů, které zabezpečoval pouze stát, překročilo plánované náklady a 70 procent státních zakázek nebylo hotovo včas. Česká vláda si přitom od účasti soukromých firem na veřejných projektech slibuje především lepší služby a celkové nižší náklady. Daňoví poplatníci by prý měli ušetřit díky levnější údržbě. „Dnes dá stát zakázku firmě, která nabídne nejnižší cenu. Tu firmu však vůbec nezajímá, jak vysoké budou následné náklady na údržbu, projekty se tak celkově prodražují,“ uvedl Drapák. Nový systém by tomu měl zabránit. Soukromé firmy budou mít na starosti výstavbu i údržbu investiční akce na několik desítek let. PPP**

PPP je zkratkou anglického výrazu Public Private Partnership - česky Partnerství veřejného a privátního sektoru. Ve vyspělých zemích je tato forma spolupráce zcela běžná. Financují se tak silnice, tunely, mosty, čističky odpadních vod, věznice, nemocnice a školy. U nás již podobné projekty fungují na regionální úrovni. Na celostátní se jim však zatím příliš nedařilo - příkladem jsou skandály kolem akce Internet do škol a výstavby dálnice D47.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).