PPP zatím brání zákony

15. listopadu 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
15. listopadu 2004, 00:00

PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIP Příprava českých projektů, na kterých by se společně podílely soukromý kapitál a veřejné rozpočty, stále vázne. Důvodem je prý hlavně nedostatečné právní prostředí.

PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIP Příprava českých projektů, na kterých by se společně podílely soukromý kapitál a veřejné rozpočty, stále vázne. Důvodem je prý hlavně nedostatečné právní prostředí. O nutnosti zapojit soukromý kapitál do výstavby silnic, železnic, nemocnic a dalších budov i v Česku se v poslední době hovoří stále častěji. Impulzem k těmto úvahám je zejména trvale rostoucí propad hospodaření státu, který tak není schopen zajistit peníze na potřebné investice. Přesto se však o vzniku projektů stále jen hovoří. Podle šéfa vládního Public Private Partnership (PPP) centra Filipa Drapáka se musí především změnit příslušná legislativa, tedy zejména zákon o koncesích, zákon o rozpočtových pravidlech, zákon o zadávání veřejných zakázek a některé další odvětvové předpisy. „Bez toho to prostě nepůjde,“ tvrdí. Všechny tyto legislativní změny chce vláda prosadit během příštího roku. PRVNÍ PROJEKTY ZAČNOU V ROCE 2005 První oficiální projekty spolupráce v rámci PPP by měly v ČR - alespoň podle představ vlády - začít za několik měsíců. Jedním z pilotních projektů má být výstavba dalšího úseku rychlostní komunikace R 4 z P rahy na Strakonice, na jejíž přípravě nyní pracuje ministerstvo dopravy. „Záleží na kvalitě tohoto projektu, zda se odstartuje spolupráce v rámci PPP,“ tvrdí ministr dopravy Milan Šimonovský. V rámci první etapy spolupráce soukromého kapitálu a veřejných rozpočtů se připravují i další projekty, Drapák je však zatím odmítl specifikovat. Informoval pouze, že jsou z rezortu dopravy, obrany, školství izdravotnictví. „Také odhad celkové hodnoty prvních projektů je zatím předčasný,“ zdůraznil. PPP NENÍ LEVNĚJŠÍ Jedním z mýtů spojených s projekty v rámci PPP je to, že jsou levnější. To však odmítá zástupce generálního ředitele Partnerships UK Michael Gerrard. „Projekty PPP dokonce vycházejí asi o dvě procenta dráž, ale jejich výhodou je plnění stanovených termínů i plánovaných nákladů,“ říká. Podle jeho informací prý ve Velké Británii asi 40 procent projektů, které zabezpečoval pouze stát, překročilo plánované náklady a 70 procent státních zakázek nebylo hotovo včas. Česká vláda si přitom od účasti soukromých firem na veřejných projektech slibuje především lepší služby a celkové nižší náklady. Daňoví poplatníci by prý měli ušetřit díky levnější údržbě. „Dnes dá stát zakázku firmě, která nabídne nejnižší cenu. Tu firmu však vůbec nezajímá, jak vysoké budou následné náklady na údržbu, projekty se tak celkově prodražují,“ uvedl Drapák. Nový systém by tomu měl zabránit. Soukromé firmy budou mít na starosti výstavbu i údržbu investiční akce na několik desítek let. PPP**

PPP je zkratkou anglického výrazu Public Private Partnership - česky Partnerství veřejného a privátního sektoru. Ve vyspělých zemích je tato forma spolupráce zcela běžná. Financují se tak silnice, tunely, mosty, čističky odpadních vod, věznice, nemocnice a školy. U nás již podobné projekty fungují na regionální úrovni. Na celostátní se jim však zatím příliš nedařilo - příkladem jsou skandály kolem akce Internet do škol a výstavby dálnice D47.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít