Pozor! Silniční daň je tady

25. září 2006, 00:00 - admin
25. září 2006, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Nová právní norma bude tahat peníze především z kapes podnikatelů První lednový den roku 1993, kdy by měl vstoupit v platnost zbrusu nový daňový systém, je zatím v "nedohlednu".

PSALI JSME PŘED 15 LETY Nová právní norma bude tahat peníze především z kapes podnikatelů

První lednový den roku 1993, kdy by měl vstoupit v platnost zbrusu nový daňový systém, je zatím v „nedohlednu“. Ovšem to je pouhé zdání, protože čas je rychlý běžec a než se nadějeme, bude tady čas berních úřadů a s ním i otázka, kolik nás bude na daních „stát“ třeba motocykl, osobní auto, dodávka atd.

Odpověď v tomto směru (byť zcela samozřejmě ne zcela vyčerpávající) můžeme dostat vlastně již dnes. Na úrovni České republiky (podle takzvaného kompetenčního zákona přijatého Federálním shromážděním na sklonku roku 1990 byly příslušné pravomoci v daňové oblasti převedeny na republiky) je již zpracován návrh na zavedení silniční daně, která dopadne na bedra především podnikatelů prakticky již za rok a několik týdnů.

NÁKLADOVÁ POLOŽKA

Navrhovaná silniční daň bude postihovat provoz vymezených vozidel po silniční síti a vytvoří pro její uživatele (právnické a fyzické osoby) stejné daňové podmínky. Poplatníkem daně bude vlastník vozidla nebo jeho držitel podle technického průkazu, v případě cizozemských vozidel v mezinárodním provozu uživatel (řidič). Předpokládá se, že tato daň bude nákladovou položkou a u poplatníků daní z příjmů bude snižovat celkové daňové zatížení.

Předmětem daně je provoz motorových vozidel a jízdních souprav s výjimkou jednostopých a zvláštních vozidel mimo kolové traktory. Nebude však zdaněn provoz kolových traktorů v lesnictví. Dani by rovněž neměl podléhat provoz osobních automobilů včetně přívěsů, které jsou určeny k individuální dopravě a neslouží podnikatelské činnosti, a dále určitá vozidla, na jejichž provozu je celospolečenský zájem (například vozidla zdravotnické a sociální služby, vozidla sloužící obraně a bezpečnosti, ale i vozidla ústředních státních orgánů federace a republik a orgánů státní správy).

Navrhuje se i možnost osvobození daně (na dva roky), případně snížení daně na zajištění zmenšení důsledků provozu vozidel na životní prostředí (v případě vybavení vozidla katalyzátory).

KOLIK SE MÁ PLATIT?

Sazby daně jsou navrženy u osobních automobilů podle objemu válců motoru a u dalších vozidel podle celkové hmotnosti. V případě cizozemských vozidel v mezinárodním provozu se navrhují sazby na 24 hodin, 7 a 30 dní.

Zdaňovacím obdobím bude kalendářní rok. Daňová povinnost vznikne přidělením státní poznávací značky a potrvá až do vyřazení vozidla z provozu, u cizozemských vozidel v mezinárodním provozu vznikne vstupem na území státu a potrvá po dobu pobytu v něm.

Daň se bude platit jednou částkou, bude-li poplatník mít více vozidel a výše daně překročí 50 tisíc korun, bude možno hradit daň ve dvou platebních splátkách.

Profit č. 39/1991

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče