Pozor! Náš jídelníček opět zpohodlněl!

30. června 2003, 00:00 - Gabriela Bobková, styl@profit.cz
30. června 2003, 00:00

zdravíZdravotní stav české populace se na začátku devadesátých let výrazně zlepšil. Souviselo to s ozdravěním našeho jídelníčku. Přesto jsme zůstali nepoučitelní - naše zdraví se na prahu 21. století opět zhoršilo.V první polovině 90. let jsme se o své zdraví začali lépe starat.

zdraví

Zdravotní stav české populace se na začátku devadesátých let výrazně zlepšil. Souviselo to s ozdravěním našeho jídelníčku. Přesto jsme zůstali nepoučitelní - naše zdraví se na prahu 21. století opět zhoršilo.

V první polovině 90. let jsme se o své zdraví začali lépe starat. Přesto jsme z této správné cesty postupně sešli. Pozitivní trend ve vývoji našeho zdraví se zastavil a postupně se opět zhoršuje. Dokazuje to studie vědců z Institutu klinické a experimentální medicíny. Ti měřili rizikové faktory pro vznik kardiovaskulárních chorob a diabetu. Výsledky jsou nelichotivé: průměrná tělesná hmotnost české populace se zvyšuje, mírně stoupá průměrná hladina cholesterolu v krvi a zastavil se pokles krevního tlaku. Stejně jako ve všech vyspělých zemích se i v České republice stala problémem číslo jedna obezita a zvyšující se frekvence výskytu cukrovky (Více o cukrovce v příštím Profitu).

Smažák s hranolkami, prosím!

Ozdravování našeho jídelníčku se v některých parametrech zastavilo, v jiných se dokonce zhoršuje. Poměr spotřeby rostlinných a živočišných tuků se obrací zpět ve prospěch tuků živočišných, konzumujeme málo ryb. Konzumace ovoce a zeleniny roste, ale jen pomalu. Navíc ve prospěch ovoce. Přitom bychom měli jíst víc zeleniny, která má méně cukrů a více vlákniny. Zdražení mléčných výrobků způsobilo, že si jich dopřáváme z hlediska zdraví příliš málo. Pomalu také stoupá spotřeba ryb, tedy jednoznačně nejzdravějšího masa. Místo toho si rádi dáme maso s viditelným tukem, především červené, kterého bychom měli jíst co možná nejméně. Rovněž u výrobků z mouky (především světlé) bychom mohli naše chuťové buňky víc krotit. To samé snad ještě víc platí u smažených jídel - tedy hranolek, chipsů, řízků a smažených sýrů. Smažením jídla se zvyšuje celkový příjem tuků. Ale jsou tu i další negativa - vědci už nějaký čas bouřlivě diskutují o tom, jestli smažená jídla jsou, nebo nejsou rakovinotvorná.

Biftek na margarínu?

Pokud už se přece jenom rozhodneme udělat něco pozitivního pro naše zdraví, koupíme si nízkotučný výrobek („light“). Je sice se sníženým obsahem tuku, k naší smůle to ale velmi často kompenzuje zvýšení dávky cukru. Pokud už máme nějaké to kilo navíc a k tomu ještě máme chuť s ním bojovat, často si vybíráme špatnou metodu. Dodržováním drastických redukčních diet dosáhneme především „jojo-efektu“. Hodně chyb také naděláme nevhodným používáním tuků. Ty jsou přitom jednou z hlavních složek našeho jídelníčku. Často nerozlišujeme, že každý tuk má své specifické použití - za studena, na smažení. Další velkou neřestí je používání sádla ke smažení. Pokud jíme živočišné výrobky, zcela tím naplníme podíl nasycených mastných kyselin ve stravě. Když na živočišných tucích ještě jídlo připravíme, máme jich nadbytek. Navíc se sami připravíme o důležité nenasycené mastné kyseliny z rostlinných tuků, které naše tělo nutně potřebuje.

Pestrá strava je přeci zdravá!

Doporučení pro zdravou stravu tedy zní: Jezte pestrou stravu rozloženou do celého dne. Zvyšte spotřebu zeleniny (především salátů) a ovoce na množství půl kilogramu denně. Dodržujte pitný režim - denně vypijte minimálně dva litry tekutin, přednost dávejte vodě. Nezapomínejte na každodenní konzumaci mléčných výrobků. K vaření a přípravě pomazánek používejte pouze rostlinné tuky, do salátů přidávejte olej (především olivový). Pokud budete jíst maso, jezte ryby, ostatní libové, bez viditelného tuku. Omezte smažená jídla a vyhýbejte se chipsům a oplatkám s náplní. Nepřisolujte a omezte instantní polévky a jídla. Udržujte optimální tělesnou hmotnost a nezapomeňte na pravidelný sport nebo aspoň procházku na čerstvém vzduchu.

Když nebudete příliš často stoupat do horních pater pyramidy a budete se držet spíše vlevo, příznivou změnu jistě poznáte na vašem zdraví.

ILUSTRACE: FÓRUM ZDRAVÉ VÝŽIVY

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít