Pozor na trik s platební kartou!

24. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
24. ledna 2005, 00:00

VRÁCENÉ ZBOŽÍ Český spotřebitel je velmi vynalézavý. Ušetřit chce, kde se dá. Prodejci například v poslední době zaznamenali trik, při kterém lidé "zneužívají" platbu kartou.

VRÁCENÉ ZBOŽÍ Český spotřebitel je velmi vynalézavý. Ušetřit chce, kde se dá. Prodejci například v poslední době zaznamenali trik, při kterém lidé „zneužívají“ platbu kartou. Jak získat z platební karty hotovost bez poplatku za bankomat? Trik je jednoduchý. Zákazník koupí v obchodě třeba žehličku a na kase zaplatí kartou. Jakmile vyjde z obchodu, otočí se zpět a chce zboží vrátit. Protože mnoho prodejců garantuje vrácení zboží bez udání důvodu, výrobek musí převzít. Zákazníkovi hned vyplatí peníze. Proč to lidé dělají? Aby nemuseli platit poplatek za výběr peněz z bankomatu. Výrobek zaplatili bezhotovostně kartou, ale prodejce jim vyplatí bankovky. I když je to malicherný důvod, podle prodejců není tento trik neobvyklý. „Ano, máme tuto zkušenost,“ říká například Jana Veselá z firmy Baumax, která se zabývá prodejem výbavy pro kutily a zahrádkáře. „Pokud lidé vrací výrobek v nepoškozenémobalu, musíme jim peníze vrátit,“ upřesňuje. Elektronickou platbu lidé „zneužívají“ i v prodejním řetězci Carrefour. „Sotva zaplatí na kase kartou, hned se otočí a jdou na informační přepážku. Tam dostanou za vrácené zboží okamžitě hotovost. Garantujeme vrácení peněz bez udání důvodu do osmi dnů,“ říká zaměstnanec firmy. Zákazníci vrací zboží i společnosti IKEA, která prodává nábytek a výbavu pro domácnost. Kateřina Horová z marketingového oddělení firmy poukazuje na to, že nelze odlišit, kdo má se zbožím skutečně věcný problém a kdo spekuluje na vrácení hotovosti. „Například se mu nelíbí barva výrobku, nebo vzápětí zjistí, že třeba dlaždička má rozměry, které nepasují do domácnosti. Výrobek u nás může zákazník vrátit do 30 dní,“ říká Horová. JEDINĚ S MANŽELČINOU KARTOU Podle Petra Bryndy z poradny pro spotřebitele je takový trik možný jen díky tomu, že někteří prodejci v rámci konkurenčního boje dobrovolně nabízejí vrácení zboží bez udání důvodu. Podle zákona totiž takovou povinnost nemají. „Normálně se to řídí standardním reklamačním řádem. To znamená, že zákazník musí uvést nějakou závadu, aby mohl výrobek vrátit,“ připomíná Brynda. Zároveň se podivuje, že to zákazníkům stojí za to. „Vy byste to dělal? Já ne. Jen když zvážím ten čas, který tím stráví… Udělal bych to snad jedině s manželčinou platební kartou,“ dodává s nadsázkou Brynda. Nad přístupem některých zákazníků se pozastavuje zejména proto, že poplatky za výběr hotovosti z bankomatů jsou minimální. Pohybují se v řádech korun. Kromě ztraceného času znamená trik samozřejmě také poněkud rozpačitou situaci, když zákazník vrací zboží, které koupil před minutou. ŠKODNÍ JSOU PRODEJCI Prodejcům kvůli zmíněnému triku samozřejmě vzniká určitá ztráta. „Poplatek bance za původní platbu musíme zaplatit my,“ říká Jana Veselá ze společnosti Baumax. Tisková mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková potvrzuje, že při platbě kartou platí poplatek prodejce. „Obchodníci platí určitou částku, která je zlomkem z uzavřených obchodů. U každého prodejce se stanovuje individuálně. Obecně se ale může pohybovat například kolem půl procenta z obratu,“ říká Gajdušková. Podle společnosti Datart, která prodává elektrospotřebiče, ale existuje možnost, jak problém vyřešit. „Pokud by se opravdu jednalo o vracení výrobku, existuje u platebních karet pro takové případy zpětný proces připsání peněz, kdy zákazník dostává zpět stejnou částku, kterou zaplatil,“ sdělila zaměstnankyně společnosti Julie Zavřelová. I podle Gajduškové může být elektronická platba stornována: „Zákazník ale musí podepsat, že se stornem souhlasí. V takovém případě banka poplatek účtovat nebude.“ I pokud se ale podaří účetně situaci vyřešit, prodejcům tento zákaznický trik přinejmenším komplikuje život. Zatěžuje pracovníky na pokladně a reklamačních přepážkách a papírování kolem storna nákupu je navíc zbytečnou administrativou. Podle Petra Bryndy se problém týká hlavně větších prodejních řetězců. „Zneužití“ platby kartou lakomými zákazníky ale hrozí každému prodejci, který nabízí klientům možnost vrácení výrobku bez udání důvodu. MAKRO PLATBY OMEZUJE**

V řetězci supermarketů Makro je možnost platit prostřednictvím karty omezená. Lze tam použít pouze OK kartu od GE Money a zejména kartu s názvem Můjklíč od Komerční banky. Důvodem je to, že řetězec je zaměřen na velkoobchodní prodej pro podnikatele a podmínky nákupu jsou odlišné od jiných prodejen. Podle mluvčí společnosti Markéty Světlíkové nesouvisí omezení platby kartami s tím, že by zákazníci vraceli právě koupené zboží. „Je ale pravda, že jedním z důvodů našeho přístupu je i to, že poplatky bankám za bezhotovostní platby jsou dost vysoké,“ podotýká.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče