Pozitivní vliv Evropské unie

29. září 2010, 14:08 - Martin Janíčko
29. září 2010, 14:08

Přímé německé investice se po vstupu České republiky do EU staly dlouhodobějšími

V odborných ani v laických kruzích není tajemstvím, že česká ekonomika je výrazně provázána s německou. Poslední údaje dokonce vypovídají, že tato provázanost a z ní vyplývající závislost na německé hospodářské výkonnosti po vstupu České republiky do Evropské unie v roce 2004 značně vzrostly. V této provázanosti hrají hlavní roli nejen obchodní výměna zboží a služeb, ale i přímé zahraniční investice. Jejich přísun ze Spolkové republiky Německo (SRN) do ČR lze označit za významný.

Vysoká kvalita

Přímé investice je možné členit například na takzvané brownfields, investice ve formě nákupu kontrolního podílu již existujících podniků, a greenfields, nové podniky v rámci daného státu, respektive právnické osoby. V případě německých investic jsou významně zastoupeny oba druhy přímých investic a kvalita takto fungujících firem je poměrně vysoká. Svědčí o tom zejména jejich životaschopnost i obrovský produkční potenciál. V rámci hodnocení těchto investic po roce 2004 lze využít minimálně tři základní hlediska: jejich výši, nový export a nové investice.
Po roce 1990 zažívala prakticky každý rok nejprve československá a poté česká ekonomika vysoký příliv německých přímých investic. Pomineme-li nákup většinového podílu ve Škodě Auto v roce 1990, nejvyšší jejich tok byl na přelomu tisíciletí, což bylo spojeno zejména se síťovými odvětvími – například RWE. Po tomto boomu naopak začal tok přímých investic poněkud klesat, v čemž hrála roli určitá nasycenost trhu. Po vstupu ČR do Evropské unie se však situace ustálila. Momentálně zažíváme nižší, ale stabilní tok čistých německých investic každý rok včetně let 2008 a 2009, kdy byla hospodářská krize.

Zpětný export

Druhým pohledem, jejž lze v této souvislosti použít, je takzvaný zpětný export. Ten v zásadě spočívá v tom, že německé firmy často vyrábějí zboží, které je exportováno buď opět do SRN, jiných členských států EU či do takzvaných třetích zemí mimo unii. V případě exportu do Německa jde kromě automobilového průmyslu zejména o mezivýrobu, která slouží jako vstup pro výrobu finální. V případě exportů do třetích zemí jde nejčastěji o produkci finální. Zároveň je však třeba poznamenat, že podíl mezivýroby se v exportech německých firem do SRN za posledních přibližně šest let podstatně snížil. To je v souladu s trendem směřujícím k většímu zastoupení výrobků s vyšší přidanou hodnotou.
Označovat českou ekonomiku za německou „dílnu“ se proto stává stále nepřesnější. Zda tento fakt lze připisovat našemu členství v EU, či jde pouze o náhodu, je však otázkou, neboť tento jev vždy dříve či později nastává prakticky všude. Vzhledem k harmonizaci standardů v rámci fungování jednotného trhu se však lze domnívat, že naše členství v EU nějakou roli hrálo.

Dobrá zpráva

Další věcí, která se za posledních šest let výrazně změnila, je chování německých zahraničních investorů. Zatímco před rokem 2004, před vstupem ČR do EU, německé firmy na našem území převážnou část svých zisků takzvaně repatriovaly – „okamžitě“ rozdělovaly vlastníkům – později je trend opačný. Snaží se tyto zisky maximálně reinvestovat. Nárůst podílu reinvestic je vidět zejména v oblasti energetiky a strojírenství, v nižší míře i v ostatních odvětvích.
Tento jev lze logicky přičíst nižší míře nejistoty, kterou nyní německé firmy přisuzují ČR díky jejímu členství i fungování v EU. Jejich investice proto začínají být podstatně dlouhodobější. To je pro Českou republiku dobrá zpráva.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít