Pozdě a bez zavazadel?

10. března 2008, 00:00 - Petra Sýkorová
10. března 2008, 00:00

PRÁVNÍ SOUVISLOSTI CESTOVÁNÍ - Přepravní podmínky jednotlivých dopravců bývají záhadnější než kabalistické spisy. Pokusili jsme se proto připravit srozumitelný návod, jaké nároky máte při ztrátě zavazadla a při zpoždění.

Řada lidí na cestách přišla třeba o zavazadlo. A spíš než zpoždění člověka občas překvapí, že ho někam dovezli včas. Většina z nás ale nemá úplně jasno v tom, na co má při podobných cestovních nepříjemnostech nárok. Co tedy můžete chtít od dopravce?

Cestovní sbírka zákonů

Základní ustanovení o právech cestujícího jsou obsažena v občanském zákoníku. Podle něj máte po zaplacení stanoveného jízdného právo na to, aby vás dopravce přepravil do místa určení. Řádně a včas.

Pro cestujícího jsou důležité ještě další dva předpisy – vyhláška ministerstva dopravy o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu (č. 175/2000 Sb.) a zákon o silniční dopravě (č. 111/1994 Sb.). V těch se dočtete, jak vás stát chrání před dopravcem.

Ministerský přepravní řád je závazný pro všechny „veřejné“ dopravce. Tedy pro ty, jejichž činnost spočívá v pravidelné přepravě osob, zavazadel, věcí a živých zvířat vozidly na dráze a ve veřejné linkové dopravě. Zákon o silniční dopravě pak dopravcům v několika málo případech dovoluje stanovit si vlastní pravidla. Dopravce tak může učinit ve svých přepravních podmínkách. Jedním z těch výjimečných případů jsou podmínky přepravy zavazadel. Nicméně ani to neznamená, že by se dopravce mohl zprostit odpovědnosti za váš kufr.

Dopravcovy smluvní přepravní podmínky totiž nesmějí být v rozporu s ministerskou vyhláškou ani s ustanoveními jiných právních předpisů. Výsledkem takové smluvní úpravy nesmí být zhoršení úrovně služeb, které mají být poskytnuty cestujícímu podle přepravního řádu. Praktická rada, která z toho vyplývá pro cestujícího, je následující: Není nezbytně nutné mít dopodrobna nastudovány přepravní podmínky všech dopravců. Vaše základní práva jsou v ministerském přepravním řádu. Dopravce, který se neřídí těmito pravidly, postupuje protiprávně. „Dopravní úřad mu za to může uložit sankci až do výše 100 tisíc korun,“ upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Příliš drahý kufr

Co z toho vyplývá pro váš kufr? Je třeba rozlišovat zavazadla, která má cestující při sobě a zavazadla přepravovaná odděleně. Odpovědnost dopravce za ztrátu nebo odcizení zavazadla, které měl cestující u sebe, obvykle nevzniká. Tato takzvaná ruční či spoluzavazadla si musíte hlídat. Když si ze svého kupé odejdete koupit svačinu do jídelního vozu a kufr necháte opuštěný, případné nežádoucí následky dopadnou jen na vaši hlavu.

„Dopravce by vám byl povinen nahradit škodu vzniklou na zavazadle pouze tehdy, kdyby byla tato škoda způsobena jeho zaviněním. Tedy kdybyste v důsledku jeho počínání ztratili možnost kufr opatrovat,“ vysvětluje právnička Eva Petlachová – Sdružení obrany spotřebitelů. K tomu může například dojít, když opilý strojvůdce bezdůvodně prudce zabrzdí. Nebo pokud vlak v důsledku špatného technického stavu kolejí vykolejí. Kufr by vám proto spadl na hlavu a vy byste v důsledku toho ztratili vědomí. Spolucestující zloděj by využil situace a kufr odnesl. V takovém případě by bylo možné náhradu škody požadovat po dopravci. „Dopravce by však za ztracený kufr nebyl odpovědný, došlo-li by ke ztrátě v důsledku nějaké neodvratitelné události – například živelní pohromy,“ podotýká Petlachová. To znamená, že kdyby příčinou toho, že vlak vykolejil, nebyla chyba dopravce, ale třeba zemětřesení, nárok na náhradu škody od dopravce nevznikne.

Nemáte-li ovšem možnost si své zavazadlo sám ohlídat, dopravce to musí udělat za vás. Cestuje-li váš kufr ve speciálním prostoru pro zavazadla, dopravce za něj odpovídá. Na přepravu těchto takzvaných cestovních zavazadel je podle přepravního řádu nutné uzavřít samostatnou přepravní smlouvu a zaplatit za ně přepravné.

Přepravní smlouva je uzavřena předáním cestovního zavazadla zaměstnanci dopravce. Ten cestujícímu vydá zavazadlový lístek. Obsahem lístku by měl být mimo jiné i druh obalu nebo název přepravované věci a eventuálně i cena zavazadla. „Často se stává, že cestující na pokyn řidiče zavazadla ponechávají na chodníku či v otevřeném zavazadlovém prostoru. Odpovědnost dopravce ale začíná teprve vydáním zavazadlového lístku,“ zdůrazňuje Hanzelka. Bez něj byste mohli práva vůči dopravci uplatňovat jen těžko.

Šperky po babičce mějte raději u sebe

Cenu ztraceného zavazadla budete muset prokázat – a to je většinou velmi obtížný úkol. Proto je dobré využít možnosti, kterou dává cestujícímu přepravní řád. Při podeji cestovního zavazadla lze v zavazadlovém lístku cenu uvést. Ta se pak považuje za prokázanou. A dojde-li ke ztrátě zavazadla, je proto jasné, co vám bude muset dopravce zaplatit. Za tuto výhodu je ovšem třeba dopravci zaplatit. Příslušnou částku najdete v jeho přepravních podmínkách. Smluvní přepravní podmínky dopravce mohou rovněž určit horní hranici ceny cestovního zavazadla.

Například společnost Student Agency ve svých přepravních podmínkách pro trasu Praha – Brno stanovila následující zákaz: Jeden cestující nemůže v zavazadlovém prostoru přepravovat zavazadla, jejichž celková hodnota přesahuje částku deset tisíc korun. To neznamená, že byste si nemohli nechat převézt dražší zavazadla. Dopravce vám patrně nebude kontrolovat obsah zavazadla s kalkulačkou v ruce. Ale dojde-li k jejich ztrátě či poškození, více než stanovenou částku od něj nedostanete. Takže pojedete-li se Student Agency a uložíte si do zavazadlového prostoru zlaté mince a šperky po babičce za půl milionu, jejich případná ztráta vás vyjde na čtyři sta devadesát tisíc. Dopravce je totiž povinen vám zaplatit pouze „maximální částku“.

Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura se ovšem o zavazadla zákazníků snaží postarat co nejlépe. „Ostrahu zavazadel máme takřka dokonale vyřešenu. U zavazadlového prostoru stojí při odbavování stevardka i řidič. Jiné společnosti stevardku nemají a řidič obvykle sedí za volantem a vybírá jízdné. Navíc máme na vybraných nádražích kamerový systém snímající prostor určený pro nástup cestujících do autobusu,“ říká.

TŘI RADY NA CESTU

1. Nesvěřujte své zavazadlo řidiči jen

tak. Trvejte na vydání zavazadlového

lístku.

2. Máte-li nárok na vrácení jízdného,

požadujte ho ihned.

3. Nenechte se přesvědčit o tom, že

smluvní podmínky dopravce mohou

vyloučit ustanovení přepravního řádu.

Pozdě, ale přece

Přesto dochází k situaci, kdy se pasažérům jejich cesta zkomplikuje. „Loni před Vánoci jsem se Student Agency překonala osobní rekord v délce cestování z Ostravy do Prahy. Trvalo nám to dvanáct hodin. Zpoždění ale bylo způsobeno dopravní nehodou na trase, ne vinou našeho dopravce. Proto jsme podle stevardky neměli nárok na žádnou slevu z ceny jízdného,“ vzpomíná držitelka nepříjemného rekordu Johanka Fedorová.

Vaše nároky v případě, že jste nebyli př
epraveni včas, najdete v přepravním řádu. Smluvní přepravní podmínky jednotlivých dopravců už pak pro vás mohou znamenat jen zvýhodnění. Jinak by byly protiprávní.

Žádná zásadní cestovatelská privilegia ovšem nečekejte. Zoufalí cestující ve vlaku, který z neznámých důvodů již přes hodinu pokojně stojí v poli, jsou poměrně častým jevem. Ti méně psychicky odolní dokonce občas nedůstojně křičí na průvodčí: Uletí mi letadlo! Nepodepíšu milionovou smlouvu! Zažaluji vás o náhradu škody! Poučeného průvodčího ale takové výhružky nevyvedou z míry. Zná totiž ustanovení přepravního řádu: Jestliže ve veřejné drážní a silniční osobní dopravě nebyl cestující přepraven včas, nemá právo na náhradu škody.

Cestující většinou nemůže počítat ani s vrácením jízdného. Na to má právo pouze v případě, že ho dopravce na místo určení nedovezl vůbec. A to ještě za předpokladu, že za to dopravce může. Jde-li o důsledek příčiny, kterou dopravce nezavinil a nemá šanci ovlivnit, jízdné vracet nemusí.

Pokud by cestující ztratil kvůli zpoždění chuť cestovat již na nástupišti, dopravce mu peníze vrátí. A to za předpokladu, že spoj má hodinové zpoždění ještě než do něj cestující nastoupil. Pak může cestující změnit plán, nenastoupit vůbec a nechat si vrátit jízdné. „Právo na vrácení jízdného musí cestující uplatnit u dopravce bez zbytečného odkladu, nejpozději do šesti měsíců. Jinak právo zaniká,“ upozorňuje Lucie Luňáčková ze sdružení Spotřebitel.cz. „Rozhodně však platí čím dříve, tím lépe,“ zdůrazňuje.

Přepravní řád pro vznik tohoto práva vyžaduje hodinové zpoždění. Českým drahám ale podle sdělení jejich manažera komunikace Radka Joklíka stačí pouhá minuta. „Pokud cestující vůbec nenastoupí do zpožděného vlaku, vrátí mu České dráhy celou částku, kterou za jízdné zaplatil. A to i při minutovém zpoždění,“ upřesňuje.

Jde o dobrou vůli Českých drah, nicméně už vymahatelnou. Joklík uvádí i další výhodu: „Dojedete-li do místa určení s více než hodinovým zpožděním vlakem Supercity, České dráhy vám z jízdného SC Net vrátí 200 korun, nebo cenu místenky.“ Cestujete-li však obyčejným spojem a necháte se jím dovézt až do cílové stanice, jízdné vám nevrátí. I když je zpoždění jakékoliv. Protože – stejně jako ostatní veřejní linkoví dopravci, kteří si tuto povinnost sami neurčili – nemusejí.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče