Povinné ručení už nemá v rukách stát

08. září 2008, 08:00 - Libuše Frantová
08. září 2008, 08:00

Pojištění vozidelVyjet na silnici bez povinného pojištění může dnes jen hazardér. Nejenže mu hrozí vysoká pokuta, ale pokud řidič nepojištěného vozu zaviní nehodu, všechny následky zaplatí sám. A může jít o miliony korun. Podmínky povinného ručení už neurčuje jen stát. Majitelé vozů se mohou pojistit u jedné ze čtrnácti pojišťoven.

Povinné pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, takzvané povinné ručení, měl stejně jako jiné druhy pojištění v rukách stát. Existoval monopol jedné státní pojišťovací instituce, pojistné podmínky schvalovala vláda, za výsledky pojišťovny odpovídal stát. Až na počátku devadesátých let vstoupily na český trh další pojišťovny – například Allianz, Amsico, ANB, ERGAP nebo Kooperativa. Přesto až do roku 2000 sazby povinného ručení určoval stát. Pojistné vybírala a škody hradila do té doby jediná instituce – Česká pojišťovna.

O snahách vytvořit konkurenční prostředí a vpustit do povinného pojištění aut i další subjekty psal před 15 lety v Profitu číslo 29 Jan Bok: „Zákonné pojištění motorových vozidel bude změněno na povinné pojištění, které bude možné uzavřít nejen s Českou pojišťovnou, ale i s jinými oprávněnými subjekty. Tak lze ve stručnosti charakterizovat připravovanou legislativní úpravu, která odstraní monopol České pojišťovny na tento druh pojištění. Její tvůrce – Ministerstvo pro hospodářskou soutěž ČR – počítá, že nová právní norma vstoupí v platnost ještě letos. Na jejím základě si držitelé motorového vozidla budou moci vybrat, kde se nechají pojistit,“ psal Profit v roce 1993.

Současně se počítalo s tím, že povinné pojištění bude oproti dosavadním platbám zákonného pojištění podstatně dražší. „Již od 1. července letošního roku Česká pojišťovna provedla některé změny v systému pojištění motorových vozidel při cestách do zahraničí. Nová koncepce je postavena na zásadě, že pro zahraniční cesty budou pojišťována pouze ta vozidla, jejichž majitelé jsou klienty České pojišťovny. Na straně druhé je však možné samostatně uzavřít havarijní pojištění, pojištění cestovních zavazadel a pojištění takzvané odpovědnosti za škody.“

Zelená karta už nejen na cestu do zahraničí

Česká pojišťovna plánovala už v té době zavést spoluúčast při likvidaci pojistných událostí. „Ty budou nadále posuzovány podobně jako v tuzemsku a mohou tedy ovlivnit výši pojišťovaného bonusu. Prostě škody, které si motorista v zahraničí způsobí na svém vozidle, mu sníží nárok na bonus poskytovaný v tuzemsku. Co se týče sazeb za zahraniční havarijní pojištění, tak ty zůstávají na stejné úrovni jako doposud,“ psal před patnácti lety Jan Bok. Při cestách do zahraničí museli mít motoristé zaplacené zákonné pojištění a Česká pojišťovna doporučovala nechat si u ní před cestou vystavit takzvanou zelenou kartu jako doklad pro celníky, policii a pojišťovny v zahraničí o uzavření odpovědnostního pojištění v České republice.

Brzy už bude zelená karta jediným dokladem, kterým mohou motoristé dokázat, že mají povinné ručení uzavřeno, i v Česku. Od 1. června 2008 totiž přestaly pojišťovny vydávat doklady o pojištění a řidiči jsou povinni vozit s sebou pouze zelenou kartu, která se dříve používala jen při cestě za hranice. Ještě do konce roku 2008 však současně platí i dosavadní doklady o pojištění vydané pojišťovnami do letošního 31. května.

Řidiči navíc nesmějí zapomenout, že kartu musí podepsat, jinak je neplatná. Za chybějící podpis může totiž řidič dostat pokutu 1500 až 3000 korun. Jízda bez zelené karty ho může přijít dokonce na 5000 až 40 000 korun. Nejvyšší sazba se však bude používat jen v případě, pokud řidič nemá vůbec uzavřenu smlouvu o povinném ručení. Česká asociace pojišťoven odhaduje, že bez povinného ručení jezdí po českých silnicích dvě až tři stovky tisíc vozidel.

Konec monopolu až v roce 2000

I když Profit psal o konci monopolu České pojišťovny v roce 1993, mohly začít uzavírat povinné ručení další pojišťovny až od roku 2000. Radost z této situace prý neměla ani samotná Česká pojišťovna. „Až do roku 2000 v případě tehdejšího povinného ručení nešlo o sazby České pojišťovny, ale o sazby, které určovala vyhláška ministerstva financí. Ta stanovila rozsah a podmínky zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. Česká pojišťovna tyto sazby ze zákona vybírala a vyplácela škody motoristům, ale sazby tehdy nebyly „její“, jako je tomu v současnosti. Tím pádem nelze s těmi současnými ani moc porovnávat,“ vysvětluje mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Z pohledu motoristů tehdy byla Česká pojišťovna v nezáviděníhodné situaci – sazby povinného ručení byly spojeny výhradně s ní, ale nebyla to ona, která určovala, jak vysoké budou a co v jejich rámci může řidičům nabídnout. „Po demonopolizaci povinného ručení v roce 2000 přestaly být sazby povinného ručení produktem státu a začaly být produktem jednotlivých komerčních pojišťoven, tedy i České pojišťovny. Pokud sazby nebyly „naše“, nebylo ani možné nabízet motoristům, kteří neškodí svému okolí, bonusy,“ dodává Balek.

Majitelé aut si mohou vybrat mezi 14 pojišťovnami

V současné době si může majitel vozu vybrat dokonce mezi čtrnácti pojišťovnami. Smlouvu mohou uzavřít na pobočkách pojišťoven nebo přes internet či telefon, aniž by museli někam chodit. Tento způsob sjednání je každým rokem populárnější. Navíc většina pojišťoven při uzavření on-line poskytne slevu, takže zákazník zaplatí za stejný produkt méně než na pobočce.

Do sazeb povinného ručení se promítá vývoj škod v jednotlivých kategoriích vozů, náklady na opravy, ceny vozidel i lékařské péče. Auta jsou stále dokonalejší, a tedy i dražší, stejně tak rostou náklady na vyplácení ušlého zisku nebo doživotních rent v případě poškození zdraví.

Každá pojišťovna musí dodržet základní minimální limity, které jsou stanoveny zákonem. Ty činí pro škody na zdraví 35 milionů korun a pro škody na majetku 18 milionů korun. Motoristé mohou získat i limity vyšší.

Základní cena povinného ručení se u jednotlivých pojišťoven příliš neliší, proto by měl vlastník vozu sledovat i další kritéria, jako jsou bonusy, délka likvidace pojistné události, asistenční služby a další doplňkové služby. Většina pojišťoven zvýhodňuje řidiče, kteří jezdí bez nehod. Díky tomu zaplatí slušní řidiči každý rok na povinném ručení méně a uspoří tak desítky až stovky korun ročně. Díky silné konkurenci na trhu se pojišťovny předhánějí v nabídce různých výhod. Kdo bourá a způsobí škodu jinému řidiči, naopak dostane tzv. malus a musí připlatit. Pojistka tak může dobrého řidiče přijít na polovinu, nebo v případě bourajícího řidiče naopak na dvojnásobek základní sazby.

Každé dvacáté auto na silnici není pojištěné

Počátkem roku 2008 bylo v České republice registrováno 6,7 milionu vozidel, pojištěných jich bylo 5,9 milionu. Počet pojištěných vozů však neustále stoupá, nyní je povinně pojištěno už přes šest milionů aut. I když podle odborníků většina nepojištěných aut se nepoužívá, přibližně každé dvacáté vozidlo na silnici jezdí bez povinného ručení. Řidiči nepojištěných vozidel způsobí každým rokem kolem pěti tisíc nehod celkem za zhruba 450 milionů korun. Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven poskytujících povinné ručení, spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, které jim způsobila nepojištěná vozidla. Kancelář pak tyto škody vymáhá po neplatičích.

Další přísná opatření, která na majitele a provozovatele nepojištěných aut dopadnou, nabudou účinnosti od ledna 2009. Budou moci dostat při kontrole nejen pokutu až 40 tisíc korun, ale mohou přijít i o řidičský průkaz. Navíc zaplatí příspěvek za dobu, po kterou jezdili bez povinného ručení. Takzvané sankční pojistné zaplatí podle počtu dnů, během nichž neměli pojistku uzavřenu. A sazba nebude nijak malá, zákon ji stanovuje podle kategorie vozidla od 20 do 300 korun za den. Najít takové řidiče nebude velký problém, protože se mohou porovnat údaje z registru vozidel s údaji o povinném ručení od všech pojistitelů.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče