Povinné ručení může ušetřit miliony

21. května 2007, 00:00 - Speciál připravil TOMÁŠ JOHÁNEK <br />
21. května 2007, 00:00

NEPOJIŠTĚNÍ ŘIDIČI Bez povinného ručení řidič nesmí ujet ani kilometr. Přesto existuje dost vysoké procento těch, kteří si s jeho uzavřením nelámou hlavu. Jimi způsobené škody se mnohdy vyšplhají ke statisícům či dokonce milionům korun.

NEPOJIŠTĚNÍ ŘIDIČI Bez povinného ručení řidič nesmí ujet ani kilometr. Přesto existuje dost vysoké procento těch, kteří si s jeho uzavřením nelámou hlavu. Jimi způsobené škody se mnohdy vyšplhají ke statisícům či dokonce milionům korun.

Obyčejný motorista si ani nedokáže představit, jaké škody by mohl svým počínáním na silnici způsobit a co vše se z jeho povinného ručení poškozeným vlastně platí. Z povinného ručení jsou u škod na zdraví za prvé hrazeny platby zdravotní pojišťovně za veškerou léčbu každého zraněného při nehodě, s výjimkou jeho samého. Dalšími nároky pak jsou úhrada za ztížení společenského uplatnění, bolestné či náhrada ušlého výdělku.

A jsou tu ještě další náklady, o nichž mnohdy řidiči ani nevědí, jako je příspěvek na zdravotní pomůcky, na pečovatelku nebo jinou výpomoc v domácnosti. Náklady se pak mohou vyšplhat do desítek milionů korun, neboť se poškozeným některé hradí doživotně.

POJIŠTĚNÝ, ČI NEPOJIŠTĚNÝ? Jak by měl poškozený motorista postupovat při likvidaci škody náhradou z povinného ručení viníka? Poškozený řidič se může obrátit se žádostí o náhradu škody přímo na pojišťovnu, se kterou má viník nehody uzavřené povinné ručení. Je-li vina jednoznačně prokázána, například podle policejního protokolu nebo při jednoznačné dohodě řidičů havarovaných vozidel, nemusí už poškozený čekat na to, až se viník „své“ pojišťovně přihlásí. Pojišťovny na to výplatu náhrady škody neváží.

V případě, že viník je známý, ale nepojištěný, nedoplatí na jeho nezodpovědnost ostatní účastníci nehody. Škoda je klientovi vyplacena z garančního fondu České kanceláře pojistitelů a po viníkovi vymáhána v regresním řízení, a to v plném rozsahu včetně nákladů souvisejících s vymáháním.

VINÍK NECHCE PŘIJÍT O BONUS V poslední době pojišťovny zaznamenávají čím dál více případů, kdy si lidé stěžují, že takzvané bonusy povinného ručení mají též úskalí. Stává se, že motorista najde na parkovišti potlučený nebo odřený vůz, který mu poškodil jiný řidič, ale už tam nenajde kontakt na řidiče, aby mohla být škoda zaplacena z povinného ručení. Viník se jednoduše obává, že přijde o bonus, a proto vinu nepřizná.

Podobné je to i v případech, kdy od auta jiného řidiče odletí kámen a poškodí čelní sklo jiného vozu. Takové škody jsou však z povinného ručení nelikvidní, protože pojišťovna musí vědět, z čí pojistky bude škoda uhrazena. Proto například nelze z povinného ručení zaplatit škodu na majetku, kterou způsobí neznámý pachatel. Motoristé, kteří chtějí mít jistotu, že ačkoliv nebudou vědět, kdo jim vůz poškodil, ale vždy dostanou náhradu škody zaplacenu, si mohou sjednat havarijní pojištění. Kryje nejen drobné „ťuknutí“ na parkovišti, ale i ukradení, zničení živly a samozřejmě i havárie z vlastní viny. Motoristům, kteří chtějí mít klidný život a nedohadovat se s ostatními řidiči o tom, kdo komu rozbil čelní sklo, nabízí většina pojišťoven jednoduché řešení - připojištění čelního skla.

BEZ ŘIDIČÁKU JE UŽ TISÍC LIDÍ

Od července loňského roku přišla o řidičský průkaz kvůli novému zákonu přibližně tisícovka řidičů. Alespoň jeden bod má na kontě přes 400 tisíc lidí. Ze statistiky však nelze vyčíst, kolik se muselo se řidičským průkazem rozloučit řidičů-profesionálů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry.…
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Technologie
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít