Použití pohádky v reklamní kampani

03. prosince 2007, 00:00 - Petr Kučera
03. prosince 2007, 00:00

Rádi bychom ve vánoční reklamní kampani (na regionální úrovni) použili variaci na známý televizní večerníček. Půjde pouze o rozhlasovou kampaň, nepoužijeme tedy grafickou podobu postaviček, která je jistě chráněná. Ve spotu by měly zaznít pouze jména dvou hlavních postav, jedna jejich typická „hláška“ a zbytek pak už bude naší reklamou s vlastními (od večerníčku odlišnými) slovy. Zjistil jsem, že podle autorského zákona je možné citovat část díla, navíc jde o pohádku. Reklamní agentura ale…

Rádi bychom ve vánoční reklamní kampani (na regionální úrovni) použili variaci na známý televizní večerníček. Půjde pouze o rozhlasovou kampaň, nepoužijeme tedy grafickou podobu postaviček, která je jistě chráněná. Ve spotu by měly zaznít pouze jména dvou hlavních postav, jedna jejich typická „hláška“ a zbytek pak už bude naší reklamou s vlastními (od večerníčku odlišnými) slovy. Zjistil jsem, že podle autorského zákona je možné citovat část díla, navíc jde o pohádku. Reklamní agentura ale takové zadání nechce přijmout. Kdo má pravdu?

podnikatel z Plzeňska

Autorská práva majetkové povahy trvají po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. V případě jakéhokoliv televizního večerníčku tato lhůta ještě zcela jistě neuplynula. Pro případné použití díla tedy musíte mít souhlas autora (autorů).

Zákon výslovně stanoví, že ochrana se vztahuje i na jména konkrétních postav. „Vyhráno“ byste tedy neměl ani tehdy, jestliže byste v kampani nepoužil ani obrazový, ani zvukový originál. K porušení zákona by totiž stačilo užití specifických jmen postav, typicky Křemílek a Vochomůrka nebo Bob a Bobek. Naopak obecně známá jména jako Hloupý Honza sama o sobě chráněna nejsou, protože už dostatečně zlidověla a nelze je přiřadit ke konkrétnímu autorskému dílu. V kombinaci s dalšími znaky konkrétní pohádky už by ale i použití Hloupého Honzy mohlo být protiprávní.

Máte pravdu, že autorský zákon (č. 121/2000 Sb., v aktuálním znění), připouští určité výjimky. Autorskoprávní ochrana se nevztahuje na výtvory tradiční lidové kultury, není-li pravé jméno autora obecně známo. Tuto výjimku by bylo možné použít na některou z klasických pohádek bez známého autora. Druhou výjimkou jsou pak citace: Do práva autorského nezasahuje ten, kdo ve svém díle užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů.

Výjimky však lze uplatnit pouze tehdy, pokud takové užití díla není v rozporu s běžným způsobem užití díla a ani jím nejsou nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora. U výtvoru tradiční lidové kultury nesmí jít o způsob „snižující jeho hodnotu“. Komerční reklama mezi takové přípustné užití rozhodně nepatří, uvedené výjimky tedy při ní nelze využít.

Pavel Hrubec mediální poradce

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi…
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Technologie
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít