Menu Zavřít

Použití pohádky v reklamní kampani

3. 12. 2007
Autor: Euro.cz

Rádi bychom ve vánoční reklamní kampani (na regionální úrovni) použili variaci na známý televizní večerníček. Půjde pouze o rozhlasovou kampaň, nepoužijeme tedy grafickou podobu postaviček, která je jistě chráněná. Ve spotu by měly zaznít pouze jména dvou hlavních postav, jedna jejich typická „hláška“ a zbytek pak už bude naší reklamou s vlastními (od večerníčku odlišnými) slovy. Zjistil jsem, že podle autorského zákona je možné citovat část díla, navíc jde o pohádku. Reklamní agentura ale…

Rádi bychom ve vánoční reklamní kampani (na regionální úrovni) použili variaci na známý televizní večerníček. Půjde pouze o rozhlasovou kampaň, nepoužijeme tedy grafickou podobu postaviček, která je jistě chráněná. Ve spotu by měly zaznít pouze jména dvou hlavních postav, jedna jejich typická „hláška“ a zbytek pak už bude naší reklamou s vlastními (od večerníčku odlišnými) slovy. Zjistil jsem, že podle autorského zákona je možné citovat část díla, navíc jde o pohádku. Reklamní agentura ale takové zadání nechce přijmout. Kdo má pravdu?

podnikatel z Plzeňska

Autorská práva majetkové povahy trvají po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. V případě jakéhokoliv televizního večerníčku tato lhůta ještě zcela jistě neuplynula. Pro případné použití díla tedy musíte mít souhlas autora (autorů).

Zákon výslovně stanoví, že ochrana se vztahuje i na jména konkrétních postav. „Vyhráno“ byste tedy neměl ani tehdy, jestliže byste v kampani nepoužil ani obrazový, ani zvukový originál. K porušení zákona by totiž stačilo užití specifických jmen postav, typicky Křemílek a Vochomůrka nebo Bob a Bobek. Naopak obecně známá jména jako Hloupý Honza sama o sobě chráněna nejsou, protože už dostatečně zlidověla a nelze je přiřadit ke konkrétnímu autorskému dílu. V kombinaci s dalšími znaky konkrétní pohádky už by ale i použití Hloupého Honzy mohlo být protiprávní.

Máte pravdu, že autorský zákon (č. 121/2000 Sb., v aktuálním znění), připouští určité výjimky. Autorskoprávní ochrana se nevztahuje na výtvory tradiční lidové kultury, není-li pravé jméno autora obecně známo. Tuto výjimku by bylo možné použít na některou z klasických pohádek bez známého autora. Druhou výjimkou jsou pak citace: Do práva autorského nezasahuje ten, kdo ve svém díle užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů.

BRAND24

Výjimky však lze uplatnit pouze tehdy, pokud takové užití díla není v rozporu s běžným způsobem užití díla a ani jím nejsou nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora. U výtvoru tradiční lidové kultury nesmí jít o způsob „snižující jeho hodnotu“. Komerční reklama mezi takové přípustné užití rozhodně nepatří, uvedené výjimky tedy při ní nelze využít.

Pavel Hrubec mediální poradce

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).