Použití fotografie ministra v reklamě

02. ledna 2006, 00:00 - admin
02. ledna 2006, 00:00

* Rádi bychom v reklamě v regionálním deníku využili fotku našeho šéfa s ministrem, s kterým se setkal během nedávného večírku pořádaného Hospodářskou komorou. Fotil ji zaměstnanec naší firmy. Bylo by to jako tak na 1/3 plochy inzerátu, k tomu jinak běžný reklamní text a pod fotkou popisek „Jednatel společnosti XY při setkání s ministrem XY.

Rádi bychom v reklamě v regionálním deníku využili fotku našeho šéfa s ministrem, s kterým se setkal během nedávného večírku pořádaného Hospodářskou komorou. Fotil ji zaměstnanec naší firmy. Bylo by to jako tak na 1/3 plochy inzerátu, k tomu jinak běžný reklamní text a pod fotkou popisek „Jednatel společnosti XY při setkání s ministrem XY.“ Je to možné? Nebo musíme pana ministra požádat o svolení?

Karel Kratochvíl

Odpověď pro vás zřejmě bude zklamáním. Využít pro reklamní účely fotografii pana ministra (nebo kohokoli jiného) bez jeho výslovného souhlasu není možné.

Právo k podobizně a obrazovým snímkům upravuje § 12 občanského zákoníku (č. 40/1964 Sb.) v rámci takzvaného práva na ochranu osobnosti. Podle uvedeného ustanovení lze podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy fyzické osoby (nebo jejích projevů osobní povahy) pořídit a použít zásadně jen s jejím svolením. Použitím se samozřejmě rozumí též zveřejnění, tedy otištění ve veřejně šířené tiskovině.

Výjimka platí pouze pro použití k účelům vědeckým, uměleckým a zpravodajským. Tam je užití možné i bez souhlasu. I v takovém případě však musí být šetřeny oprávněné zájmy dotčené (vyobrazené) osoby.

Je zřejmé, že reklama - jakkoli kvalitně či umělecky vyvedená - nespadá do žádné z vyjmenovaných oblastí „volného“ použití. Proto užití podobizny (obrazového snímku) pro tento účel je možné jen se souhlasem vyobrazených osob. A ten je zpravidla udělován jen za odměnu. Ostatně právě odtud plynou příjmy například profesionálních modelek. Je logické, že pokud někdo hodlá ke svému hospodářskému prospěchu využít jiné osoby (byť jen v podobě obrázku), měl by požádat o svolení a měl by být připraven za tuto „službu“ také zaplatit odpovídající protihodnotu.

Závěrem lze zmínit, že podobný snímek ze společenské akce může najít své uplatnění spíše v rámci takzvaných public relations aktivit (PR) než v klasické reklamě. Pokud by šlo o doprovodnou fotografii ke zpravodajské informaci o konání a průběhu dotyčné akce, pak by její zveřejnění bylo možné i bez zvláštního souhlasu. A to například s vámi zmiňovaným popiskem nebo i delším doprovodným textem. Hrazdira Kalužík Douděra Wenzl advokátní kancelář, Praha

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
Nezdravé české zdravotnictví I: 4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Vylepšený NaSvah.cz vám poradí, kde si zalyžovat i v létě
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít