Poučení z čínské prohry? Mýtus o Uberu padl

01. srpna, 15:20 - Jonáš Kříž
01. srpna, 15:20

Sen Uberu o ovládnutí Číny je v troskách. Jeho čínskou pobočku po tuhém konkurenčním boji pohltí jeho největší rival Didi Chuxing. A podle šéfa konkurenční společnosti Grab to znamená jediné: mýtus o neporazitelnosti Uberu v Asii padl. Problémy ale americká firma má i v Evropě.

„Mezinárodní koalice proti Uberu je jen myšlenka hrstky lidí, kteří spolu občas v neděli zajdou na kafe,“ vysmíval se záměrům konkurence ještě nedávno výkonný ředitel kalifornského startupu Uber Travis Kalanick v deníku IndiaTimes.

Koalice firem (Ola, Grab, Didi, Lyft), které navzájem technologicky a obchodně spolupracují, aby zamezily vzniku Kalanickova nadnárodního monopolu, však nyní slaví první velké vítězství.

Plán Uberu získat dominantní postavení na čínském trhu je po více než třech letech tvrdého konkurenčního boje v troskách. Místní aktivity Uberu totiž v plánované akvizici pohltí jeho největší rival Didi Chuxing v rámci sloučené společnosti UberChina.

Uber překonal rekord. Čtěte více:

Uber zrychluje. Překonal už dvě miliardy jízd

„S produktem, který nebyl perfektní a vyžadoval úpravy, jsme se odhodlali vstoupit na trh, kde většina amerických internetových firem neuspěla,“ vysvětloval Kalanick důvody akvizice listu Wall Street Journal. Narážel tak na to, že kromě Uberu v Číně neuspěly například i Yahoo či Ebay.

Čína: zásadní trh, na kterém si vylámete zuby

„Chcete li přinést revoluci do sektoru civilní dopravy, nemůžete jednoduše ignorovat zemi, ve které žije pětina světové populace,“ ospravedlňuje Kalanick své záměry proniknout na čínský trh v e-mailu adresovaném svým zaměstnancům. Na druhé straně se však podnikatel podle Kalanicka musí řídit nejen srdcem ale i rozumem a právě ten ovlivnil rozhodnutí podstoupit čínské aktivity Uberu místní konkurenci. Stalo se tak zhruba týden poté, co obě služby dostaly od úřadů v zemi zelenou a začaly operovat v právně ošetřeném konkurenčním prostředí.

Kalanickův plán na dobytí Číny stál jeho společnost miliardy dolarů, kromě těch v investicích pak podle agentury Reuters i jednu miliardu ročně, aby se na trhu tváří tvář místní konkurenci udržela. Z Číny se pro Uber časem vyklubal nejztrátovější a z konkurenčního hlediska i nejvíce problematický trh.

Uber a konkurence
Výsadní postavení na trhu má Uber zejména ve Spojených státech, kde mu nejvíce konkuruje kalifornský Lyft. Dominantní je také v Británii, kde je jeho největším soupeřem původně izraelský Gett. Ve Francii dávají zákazníci přednost místní Blablacar, zatímco Rusové raději jezdí vozidly Yandexu. V Německu převládá MyTaxi. Uber se zde o zákazníky přetahuje ještě s místním Wundercar.

A konkurenční společnosti, které v minulosti při vstupu na nové trhy čelily agresivní cenové politice Uberu, mohou slavit. „Náš investor a globální partner Didi Chuxing vyhrál bitvu o výsadní postavení na čínském trhu,“ sdělil podle serveru Techcrunch svým zaměstnancům výkonný ředitel konkurenční služby Grab Anthony Tan. Grab se sídlem v Singapuru je aktivní v Jihovýchodní Asii a po čínském fiasku Uberu očekává nápor americké firmy právě ve svém regionu.

Čínská porážka tak znamená jediné: Uber ztratil svou pověst neporazitelného světového hráče. Minimálně to pak platí na velkých trzích v Asii a v Indii, kde mají lokální společnosti silné postavení.

Didi vs. Uber, co stojí ve smlouvě?
Didi Chuxing odkoupí čínskou součást Uberu. Sloučený podnik UberChina s tržní hodnotou asi 35 miliard dolarů by měl nadále fungovat nezávisle. Uber jako globální podnik v rámci smlouvy získá ve společnosti Didi Chuxing podíl necelých šesti procent. Výkonný ředitel Uberu Travis Kalanick se stane řadovým členem představenstva sloučené společnosti.

Potvrzují se tak slova výkonného ředitele izraelské konkurence Uberu Gett pro list Jerusalem Post Nadava Zohara. „Naše koalice proti Uberu bude silnější než on už jen proto, že největší lokální firmy v Indii a v Asii jsou doma zavedené a s větším počtem jízd i jednoduše silnější než Uber.“

Problémům čelí Uber i jinde. V evropských zemích bojuje s dlouhodobě nejednotnou legislativou. Koncem července v důsledku nově zavedené regulace ze strany maďarské vlády například zcela ukončil svůj provoz v Budapešti. Místo, které po něm zůstalo, chce nyní podle serveru Dailynewshungary.com zaplnit kromě estonského Taxify i jedna nejmenovaná domácí společnost.

Přečtěte si o záměrech Uberu:

Voláte záchranku? Možná pro vás přijede Uber

Přečtěte si i další aktuality ze světa sdílené ekonomiky:

Ondřej Krátký: Vlastními auty se bude jezdit čím dál méně

Nemáte na drahé hodinky? Nevadí, můžete je sdílet


Mohlo by vás zajímat

 bitcoin

Zakletý bitcoin. Stát nedokáže ohlídat byznys ve virtuální měně

 Umělá inteligence (ilustrační foto)

Giganti ze Sillicon Valley uzavřeli partnerství pro vývoj umělé inteligence

Pracovní trh se mění, změny zaměstnavatele už se Češi nebojí. Ilustrační foto

Kariéra. Kvůli ní Češi překvapivě nejčastěji mění zaměstnání

Pohled na ulice britských měst během vrcholící kampaně pro referendum o setrvání či odchodu z Evropské unie

Vypořádání brexitu přijde každého Brita na libru ročně

Světové ekonomické fórum v Davosu

10 nejzadluženějších zemí světa: o překvapení není nouze

 ilustrační foto

BlackBerry už nebude vyrábět vlastní smartphony. Zaměří se na software a služby

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče