Potvrzení? Bez front a komplikací

17. října 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ, PETR KUČERA
17. října 2005, 00:00

ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ Obstarat si takzvané potvrzení o bezdlužnosti na zdravotním pojištění není náročné. Jak potvrdil náš test, úředníci většinou ochotně najdou v počítači příslušné údaje a rychle vytisknou přehled zaplacených záloh i aktuální výši dluhu.

ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ Obstarat si takzvané potvrzení o bezdlužnosti na zdravotním pojištění není náročné. Jak potvrdil náš test, úředníci většinou ochotně najdou v počítači příslušné údaje a rychle vytisknou přehled zaplacených záloh i aktuální výši dluhu. Informace o výši případného dluhu u zdravotní pojišťovny je důležitá nejen pro samotného podnikatele, ale často ji také vyžadují různé úřady, například jako podmínku pro přiznání dotace. Náš test na třech různých místech ukázal, že požadované dokumenty lze - podobně jako u České správy sociálního zabezpečení - i od zdravotních pojišťoven získat snadno a rychle. Jedinou komplikací tak je samotná nutnost osobní návštěvy příslušné pobočky. Podnikatel sice může požádat o zaslání výpisu poštou, ale předtím musí pojišťovně doručit žádost. I tu lze samozřejmě zaslat poštou, ale vyřízení celé záležitosti pak může trvat i déle než týden. Nezbývá tedy než doufat, že už brzy budou všechny úřady propojené tak, aby si jeden od druhého dokázaly přímo z počítače zjistit potřebné údaje. DLUHY LZE ODPUSTIT

Na pobočce Všeobecné zdravotní pojišťovny v Rakovníku nebylo u okének určených pro osoby samostatně výdělečně činné příliš lidí, na řadu jsme tedy přišli rychle. Po předložení občanského průkazu nám pracovnice bez problémů našla v počítači přehled zaplacených zálohy na pojistné, výši nedoplatků a penále - vše přehledně podle jednotlivých měsíců. Tento přehled nám i vytiskla a předala. Bylo z něj také jasné, kolik korun a do kdy musíme zaplatit na příští záloze.

U vedlejšího okénka, jen pár kroků odtud, můžeme pak ihned v hotovosti vyrovnat případné nedoplatky či penále. Úřednice nám ochotně vysvětlila, že tuto „pokutu“ nám pojišťovna může v některých případech i odpustit. Je tomu tak v případě nemoci nebo třeba pokud se plátce pojištění po určitou dobu stará o nemocného člena rodiny. V takovém případě pak musí podnikatel vyplnit příslušný formulář a čekat, až mu z pojišťovny přijde písemné vyrozumění o tom, zda mu penále prominula.

ŠPATNĚ DOSTUPNÉ KLADNO

Nejdelší část návštěvy kladenské pobočky VZP ukrojilo parkování. Budova je umístěna na křižovatce notoricky známé nedostatkem parkovacích míst. Auto jsme museli nechat až daleko odtud.

Když už jsme se ocitli ve vstupních dveřích, přichází další zmatek. Není zde žádný systém pořadových čísel, jako má třeba místní pobočka České správy sociálního zabezpečení. Člověk se musí zařadit do některé z front a doufat, že to bude ta správná. My jsme se dostali k úřednici zhruba za osm minut - ta nám ale sdělila, že osoby samostatně výdělečně činné mají zvláštní „odbavení“ v zadní části administrativního úseku budovy. Tam skutečně sedí dvě pracovnice, které se zabývají jen podnikateli.

Jestliže je člověk nakonec najde, může počítat s rychlým poskytováním informací. Požadovaný výpis jsme - nepočítaje cestu - obdrželi zhruba za pět minut.

Atmosféra na kladenské VZP je komorní, například když jsme letos na jaře nesli na pobočku potvrzení o podání daňového přiznání, přijala ho od nás na chodbě jakási paní se slovy: „Děkuji, předám kolegyni.“ Žádné potvrzení o přijetí nám nedala, ale od té doby po nás nikdo nic nepožadoval, tak to asi opravdu byla místní zaměstnankyně.

**ČEKÁRNA S FRONTAMI NEPOČÍTÁ

Plzeňská pobočka Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra sice nesídlí přímo v centru města, ale o to lépe u ní lze zaparkovat autem. Městskou dopravou je to z centra zhruba 10 minut. Ještě před vchodem do budovy si všímáme cedulky OSVČ, která nás nasměruje do příslušné kanceláře.

Přestože uvnitř jsou jen dvě úřednice, nečekali jsme, na řadu jsme přišli prakticky okamžitě. Podobně jako při všech asi deseti předchozích návštěvách této pobočky. Také úřední hodiny jsou příznivé - pro klienty tu jsou každý den kromě pátku. Snad jen samotná čekárna je malá - jsou v ní židle pro tři lidi, zbývající by museli stát nebo by se do ní ani nevešli a museli by stát před budovou.

K vystavení potvrzení o bezdlužnosti je nejdříve nutné vyplnit jednoduchou žádost. Pracovnice pak v počítači zkontroluje pár údajů a během dvou minut už je před námi požadované potvrzení. Z krátkého textu vyplývá, že nemáme žádné nedoplatky ani další závazky vůči této pojišťovně. Dostáváme i potvrzený Přehled plateb pojistného.

Jaké jsou vaše zkušenosti se zdravotní pojišťovnou? Své zážitky nám můžete napsat na e-mail: redakce@profit.cz  

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče