Potřeby zákazníka především, říkají obchodníci

11. listopadu 2002, 00:00 - Pavel Šnajdr, profit@profit.cz
11. listopadu 2002, 00:00

Firmy budou stále více zkoumat život a zájmy svých klientů Čeští podnikatelé se přestali ostýchat zeptat se nebo říci svůj, byť i nesouhlasný a kontroverzní, názor. Výrobci jsou dokonce ochotni napadnout své odběratele.

Firmy budou stále více zkoumat život a zájmy svých klientů

Čeští podnikatelé se přestali ostýchat zeptat se nebo říci svůj, byť i nesouhlasný a kontroverzní, názor. Výrobci jsou dokonce ochotni napadnout své odběratele.

Týdeník Profit se koncem října mediálně podílel na největší tuzemské trade marketingové konferenci s mezinárodní účastí, která proběhla v pražském Kongresovém centru. Konference nazvaná Advertising Forum se uskutečnila již posedmé. Každoročně ji pořádá časopis Výběr ve spolupráci s renomovanými průzkumovými agenturami a osobnostmi světového obchodu i výroby. Dvoudenní přednáškový program konference byl ve znamení exkluzivních vystoupení našich i zahraničních odborníků, prezentujících současné trendy maloobchodu, strategického marketingu, brand marketingu, category managementu i marketingové komunikace, a to ve formě praktických příkladů a případových studií. Součástí odborného programu byla řada workshopů a speciálních sekcí, které tematicky navazovaly na hlavní přednáškový program, a zároveň tím umožnily další dialog s přítomnými specialisty z celého světa. Tato prestižní akce se za dobu své existence stala významným mezinárodním setkáním zástupců top managementu z mnoha evropských zemí i z celého světa. Účastní se jí manageři obchodních a výrobních společností, marketingových a reklamních agentur a zástupci odborných médií.

Klíčová role strategického marketingu

Hlavním tématem konference byl strategický marketing, který je rozhodující vzhledem k budoucnosti z hlediska hospodářského vývoje naší země. Ve srovnání s vyspělým světem, kde je na první pohled vše relativně stabilizováno a zavedeno, je v České republice vše stále ve vývoji. Ještě zdaleka nebylo vše řečeno. Svědčí o tom i pokračující expanze mezinárodních řetězců a nekončící investice významných zahraničních firem. Během dvoudenního programu zazněly příspěvky českých i zahraničních marketingových odborníků, které byly rozděleny do několika tematických celků. Těmi jsou Retail Solutions 21. století, Strategický marketing, Trade Marketing a In Store Communication a Category Management. Kromě toho se v rámci konference konala řada work-shopů. Diskuze o tom, zda volit nadlinkovou nebo podlinkovou formu komunikace, doplněna mnoha případovými studiemi, patřila k nejzajímavějším. Z českých přednášejících zaujali zejména Jaroslav Barvíř, obchodní a marketingový ředitel společnosti Poděbradka, nebo Petr Kreuz z firmy Master Foods. Zahraniční příspěvky se nevyhýbaly dlouhodobějším prognózám a měly často nadčasový charakter. Například Paula Payton z Intenational Mass Retail Association v USA hovořila o budoucnosti maloobchodu. V roce 2010 budou podle ní lidé chodit do obchodů především za kulturou a zábavou. Samotné nakupování bude přitom podružné.

Odbornost českých podnikatelů roste

Konference splnila očekávání pořadatelů. Byla podle nich obrovským přínosem pro naše, ale i zahraniční odborníky. „Ve srovnání s minulými konferencemi byl jasně viditelný výrazný posun ve vystupování především tuzemských představitelů různých firem. Lidé se přestali ostýchat zeptat se nebo říci svůj, byť i nesouhlasný a kontroverzní, názor. Výrobci jsou dokonce ochotni napadnout své odběratele,“ hodnotí vedle nesporného odborného přínosu význam uskutečněné konference jeden z jejích hlavních organizátorů Libor Pavlata. Je přesvědčen, že během všech sedmi uskutečněných konferencí je stále více patrná rostoucí odbornost českých podnikatelů, vrcholných představitelů firem a ředitelů jejich obchodních a marketingových oddělení.

Chceme o zákazníkovi vědět všechno

Důraz byl v přednáškách kladen především na uspokojení zákazníka. Tudy cesta povede i nadále. V budoucnu, mnohem více než je tomu dnes, se firmy chtějí zabývat právě svými klienty. Jací jsou, jak žijí, co je zajímá a podobně. Na základě těchto podrobných výzkumů pak firmy přizpůsobí zákazníkovi své produkty. „Bude se to týkat absolutně všeho. Dokonce i služeb. Od rychloobrátkového zboží, jako jsou potraviny, kosmetika, přes obuv, auta… A nakonec to skončí u bank atd.,“ uvedl Libor Pavlata.

Zvítězil Unibon

Součástí konference byla i soutěž POP Awards CZ - Zlatá koruna 2002. Na základě hodnocení odborné mezinárodní poroty se stala absolutním vítězem společnost Unibon, výrobce světelných reklam, POP materiálů a in store designu. Hlavní cenu získala firma za prodejní stojan na žehličky, realizovaný pro společnost Philips. Jako absolutní vítěz a držitel Hlavní ceny soutěže Zlatá koruna 2002 bude společnost Unibon reprezentovat Česko na evropském finále v Paříži, v rámci soutěže „2002 POP Europe Awards“. Mezi dalšími oceněnými výrobci POP materiálů se ocitly Story design, Dekor, Winston International, Hanton-světelné reklamy a Speed Press Plus. Soutěž pořádá časopis In-Store Marketing ve spolupráci s národní kanceláří POPAI Central Europe. Vydavatelem časopisu, podobně jako měsíčníku Výběr, a představitelem národní kanceláře POPAI je Libor Pavlata.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče