Article, show

Potravinářství: Nevíme, co chceme

30. července 2007, 00:00 - PETR HAVEL
30. července 2007, 00:00

Dlouhodobá nevůle ministerstva zemědělství koncepčně se zabývat rozvojem, další existencí a identitou tuzemské potravinářské produkce postupně vyústila do stavu, v němž nikdo nedokáže říci, co je pro tento obor dobré a co ne. Není žádná koncepce ani strategie, což pro příslušné podnikatelské prostředí není dobrý signál.

Nejde přitom jen o to deklarovat, zda má či nemá smysl usilovat o ochranná označení vybraných výrobků v Unii. Podstatnější je třeba, zda v Česku chceme silné zpracovatelské podniky. S tím, že takoví hráči mohou tvořit vhodnou protiváhu v obchodních jednáních vůči řetězcům. Nebo jestli jsme ochotni systémově, v rámci různých programů rozvoje venkova, podpořit potravinářství v segmentu malého a středního podnikání, prostě lokální výrobce. A dokonce ani pořádně nevíme, jak tuzemskou potravinářskou produkci účelně prezentovat. Snad s výjimkou piva, ale jen tekutý chléb identitu našeho potravinářství nezachrání.

Je tedy na čase něco udělat. Hodně se dnes hovoří o osvětě, což je sice teze správná, jenže ještě větší výzvou pro tuzemské potravinářství je budování identity. Tu lze mimo jiné podpořit úsilím o ochranná opatření v Unii, a toto úsilí je nepochybně žádoucí. Ale ani stovka ochranných značek identitu nevybuduje. Významnějším přínosem mohou být spíše místní a lokální speciality, neboť těch je možné vytvořit tisíce. Chce to ale vůli z řad příslušných podnikatelů a citlivý přístup státních úředníků.

Základním přínosem by ale měla být aktivita krajů - i přesto, že se na tyto samosprávné celky valí jeden problém za druhým. Potravinářství by neměly kraje podceňovat již z toho důvodu, že jeho produkty mohou výrazně přispět například do dosud nevyužitého potenciálu v cestovním ruchu. Neboť za čím se vlastně jezdí do zahraničí? Přece za jinou než domácí přírodou a jiným než domácím jídlem. Vše ostatní je obvykle, alespoň ve vyspělém světě, obdobné či stejné. Mimochodem, asi nikdo se do dneška nezabýval vztahem výroby potravin a restauratérstvím. Nejsem si například jist, zda je dobré prezentovat naší kuchyni v centru Prahy norským lososem místo svíčkové.

Jen tekutý chléb identitu našeho potravinářství nezachrání.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít