Potravináři jsou na Evropu dobře připraveni,

01. března 2004, 00:00 - VÍT SMRČKA
01. března 2004, 00:00

ŘADA NEZNÁMÝCH ČEKÁ NA TUZEMSKÉ POTRAVINÁŘSKÉ FIRMY PO 1. KVĚTNU NA SPOLEČNÉM TRHU EVROPSKÉ UNIE. ODBORNÍCI TVRDÍ, ŽE ČESKÉ FIRMY JSOU PŘIPRAVENY A MOHOU V NOVÉM KONKURENČNÍM PROSTŘEDÍ DOBŘE OBSTÁT.

říká prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík

ŘADA NEZNÁMÝCH ČEKÁ NA TUZEMSKÉ POTRAVINÁŘSKÉ FIRMY PO 1. KVĚTNU NA SPOLEČNÉM TRHU EVROPSKÉ UNIE. ODBORNÍCI TVRDÍ, ŽE ČESKÉ FIRMY JSOU PŘIPRAVENY A MOHOU V NOVÉM KONKURENČNÍM PROSTŘEDÍ DOBŘE OBSTÁT.

* Jak hodnotíte připravenost českého potravinářství na společný trh EU?

Tuzemské firmy mají dobré předpoklady obstát na společném trhu EU, především co se týká kvality výrobků a jejich ceny. Problém však vidím v nedostatečném marketingu zejména malých a středních firem, které stále nemají v tomto oboru dostatek vhodných odborníků a také finančních prostředků.

* V posledních letech do českého potravinářství vstoupila řada zahraničních investorů. Posílí se po 1. květnu tento trend?

Tento trend se projeví jen u oborů, kam zatím zahraniční kapitál příliš nevstoupil, a to je především masný průmysl, mlékárenství a jiné.

* Miliardy korun investovalo české potravinářství do nových technologií a plnění norem EU. Nebudou tyto peníze chybět v konkurenčním boji?

Je pravda, že většina potravinářským firem se finančně vyčerpala investicemi do přizpůsobení se požadavkům EU a tyto prostředky nebudou chybět v investicích, kde jsou stále dostupné levné úvěry. Budou ale chybět firmám v provozním kapitálu. Částečným zlepšením situace by mohly být zrychlené odpisy, o kterých vláda uvažuje.

* Řada podniků musela vloni sama ukončit výrobu nebo byla uzavřena. I to je oslabení celého oboru…

Podniky, které ukončily výrobu pro nesplnění požadavku, neznamenají v žádném oboru jeho oslabení, protože jak v mlékárenství, tak v masné výrobě (rovněž i v drůbežářství) byl a je nadbytek kapacit. Uzavírány byly většinou ne celé, ale jenom některé provozy těchto podniků.

* Podstatná část výroby se odehrává v malých, mnohdy rodinných podnicích. Jakou mají šanci na přežití v Evropské unii? Malé rodinné firmy mají možnost přežít. Obzvláště ty, které se věnují výrobě specialit a vysoce kvalitních výrobků, které nejsou na trhu cenově srovnatelné s masově vyráběnými výrobky. * Jaký předpokládáte vývoj cen potravin? Zdraží se na pultech?

Stále opakujeme, že ihned po vstupu do Evropské unie nedojde k žádným skokovým změnám u potravin. S dalším odhadem je potřeba vyčkat, až se společný trh skutečně otevře. Je možné, že se některé výrobky zdraží, na druhé straně lze u některých výrobků očekávat cenový pokles.

*** Rozhovor vychází před začátkem mezinárodního veletrhu Salima. Závěrečná otázka tedy zní: Jak hodnotíte perspektivy takového mezinárodního veletrhu na společném potravinářském trhu EU?

BVV se letos snaží posunout veletrh Salima o jednu příčku výše i tím, že vyhradily jeden pavilon pro akci Probiz. Ten má sloužit zpracovatelům k prezentaci jejich výrobků pro tuzemské i zahraniční řetězce, aby veletrh přispěl nejen k propagaci firem, ale i k získání konkrétních obchodních kontaktů. Dále se bude na veletrhu konat kulatý stůl za účasti ministra Jaroslava Palase, generálního ředitele DG Sango Roberta Madalina (EU), ministra Josefa Prölla (Rakousko), ministra Imreho Nemetna (Maďarsko), ministra Zsolta Simona (Bulharsko). Pokud se podaří těmito způsoby úroveň veletrhu pozvednout a dostat tento veletrh na úroveň např. veletrhu Angua Kolín, Sial Paříž, mohla by se Salima stát obdobným veletrhem pro střední a východní Evropu.

Rozdělení plochy na veletržní projekty

Salima 55 %

MBK 11 %

INTECO 12 %

VINEX 14 %

Pro Biz 8 %

SALIMA 2004 v číslech

Počet vystavujících firem 1151

Podíl zahraničních firem 36 %

Počet zastoupených zemí 36

(Stav k datu 31. 1. 2004)

ZÁKLADNÍ INFORMACE O SALIMĚ 2004

SALIMA

24. mezinárodní potravinářský veletrh

MBK

2. mezinárodní veletrh mlynářství, pekařství a cukrářství

INTECO

21. mezinárodní veletrh zařízení pro obchod, hotely a veřejné stravování

ROBIZ

Fórum dodavatelů rychloobrátkového spotřebního zboží (2.-3. 3. 2004, pavilon E)

VINEX

11. mezinárodní vinařský veletrh

Termín konání: 2.-5. 3. 2004

Provozní doba: 9.00-18.00 (pátek 5. 3. 2004: 9.00-16.00)

Pořadatel: Veletrhy Brno, a. s. Výstaviště 1, 647 00 Brno

Záštita: Ministerstvo zemědělství ČR Potravinářská komora ČR

Pramen: www.bvv.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče