Menu Zavřít

Potížisté nepotřebují varianty

21. 9. 2007
Autor: Euro.cz

Výstavba silnic a dálnic stále přehlíží mnohá kritéria

Do výstavby dopravních sítí po osmnácti letech demokracie jen zvolna proniká odpovědná volba mezi různými variantami tras nových komunikací. Zatím jen třem dopravním stavbám dává tuto naději usnesení o harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury, které minulý týden přijala vláda. Ta tam je původní představa o pečlivě připravené multikriteriální analýze. Měla u každé trasy z harmonogramu vytypovat všechny možnosti a u všech posléze pečlivě zvážit jednotlivá kritéria. Dopravní obslužností počínaje a nákladností výstavby zdaleka nekonče. Poprvé v české historii měly při rozhodování získat patřičnou váhu také ohledy k občanům, ke krajině a k životnímu prostředí. Absence těchto kritérií při rozhodování vytvářela v minulosti nepřiměřené pnutí mezi investory a stavebníky na jedné a některými radnicemi, občanskými iniciativami a ekology na druhé straně. Oč méně ti druzí mohli ovlivnit záměr, o to více byli slyšet dodatečně, mnohdy s úmyslem zastavit nevhodnou variantu. Investorské lobby se na základě těchto postojů podařilo vytvořit mediální obraz ekologických potížistů, jimž se dají před veřejností přišít veškerá zdržení výstavby. Najednou tu však máme velké překvapení, největšími potížisty podzimu 2007 jsou úředníci ministerstva dopravy, kteří nesplnili své zadání a nepřipravili půdu pro důkladnou analýzu dlouhodobých investičních dopravních záměrů. Hodit jim to na hlavu by neskýtalo záruku, že to v krátkém čase stačí připravit dobře. A kdyby to udělal místopředseda vlády Martin Bursík, coby šéf partnerského environmentálního ministerstva, koledoval by si sám o pověst potížisty. Společnost je nabuzena na příliv sto padesáti miliard z EU do české dopravní infrastruktury a odklad schválení harmonogramu by navzdory jeho vylepšení mohl vyplácení peněz oddálit.
Systematici to možná jen těžce skousnou, ale Bursík navrhl ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi - a vláda to potvrdila - sestavení pouze tří expertních skupin pro tři nekřiklavější případy posuzování variant. Je to přehledné, obecně kontrolovatelné a nepochybně to může oběma ministrům přinést i politické ovoce. Ale je to málo.
Teprve na tento vládní podnět bude jmenován odborný rozhodčí sbor pro letitý spor o trasu severozápadní větve dálničního okruhu kolem Prahy. Pro investora zatím existovala jediná, k obyvatelům velice necitlivá varianta prostředkem Suchdola, oponenti navrhují jižnější trasu podél Řeže, údajně i se schůdnějšími zásahy do chráněných částí přírody. Také necitlivý návrh průchodu dálnice D 3 Posázavím má být konečně podroben variantnímu zkoumání. Jiná skupina odborníků bude zkoumat varianty rychlostní komunikace R 55 v úseku Otrokovice-Rohatec. Odpovědný výběr varianty může ušetřit spoustu investic. U většiny staveb, které nebudou podrobeny takovéto analýze, nepochybně mnoho prostředků zbytečně propadne. Do dopravních staveb má český stát v příštích šesti letech nalít nevídanou sumu osmi set miliard korun včetně evropských. A to i do tras, které malovali inženýři před desítkami let bez znalosti současných nároků. S postupným variantním posuzováním těchto projektů však vládní usnesení nepočítá. Přitom se v harmonogramu podle znalců opakují i některé chyby, kritizované při loňské kontrole Nejvyšším kontrolním úřadem. Dodatečně má být do harmonogramu zařazeno vybudování šedesáti obchvatů měst a obcí, jimiž procházejí frekventované silnice první třídy. Už jejich vysoký počet naznačuje, jak byl problém přetížení obcí tranzitní dopravou až dosud přehlížen. Podle hrubého odhadu si výstavba obchvatů vyžádá investice ve výši třiceti miliard, tedy pouhou pětinu z očekávaného příspěvku Evropské unie. Odpovědnost za jejich realizaci je však formulována velice volně a bez závěrečného data a bude tedy napínavé sledovat, na kolik z nich a kdy se nakonec dostane.
V harmonogramu se všechno točí kolem dálnic a silnic, železniční síť stále není vnímána jako rovnocenný partner s obrovským potenciálem. Ještě že vláda alespoň uložila srovnávací analýzu obou systémů. Jakkoli by opomíjená železnice potřebovala k novému rozjezdu finanční injekci, vláda dlouhodobě počítá pouze s 28 procenty financí na rozvoj její infrastruktury. Česká doprava bude dál kulhat na jednu nohu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).