Posun k outsourcingu

16. června 2009, 14:23 - Luděk Pfeifer
16. června 2009, 14:23

Poradenství potřebuje nápady, kapitál, unikátní zkušenosti a důvěru

Současné hospodářské zpomalení zajímavě koriguje vývojové trendy v mnoha oblastech – profesionální služby nevyjímaje. Obzvlášť pozoruhodný – a pozitivní – je dopad nepříznivého ekonomického vývoje na poptávku po poradenských službách. Doba konjunktury formovala dlouhodobý směr v poptávce k zájmu o vyšlechtěné inovace, speciality, formou a strukturou dokonalé služby s mírným nárokem na reálnou hodnotu – nezřídka kvůli zdůvodnění a potvrzení předem přijatých rozhodnutí. „Krize“ zbořila v poradenském byznysu mnoho potěmkinovských vesnic i posunula poptávku v poradenství k pragmatickým a zdravým potřebám.

Nejednoznačné paradigma

Vizionáři a mágové-makrostratégové dlouho přesvědčovali, že jsme vstoupili do doby postindustriální, postmoderní, postkapitalistické společnosti. Do doby, v níž skončily „klasické“ zdroje růstu – půda, práce, kapitál – a ve které rozhodují znalosti a informace uplatněné v globálním elektronickém prostoru. Současné hospodářské problémy jsou však projevem toho, že dnešní paradigma poradenského byznysu není ani zdaleka natolik jednoznačně pokročilé a sofistikované. Krize je především záležitostí kapitálových zdrojů a důvěry. Tempo a rozsah šíření krize potvrzují roli globálnosti. Co to znamená pro poptávku po poradenství?
Poradenský byznys potřebuje především podnikatelskou invenci – jednoduché a nosné nápady, jak podnikat jinak, netradičně a chytře. Jeho druhou potřebou je kapitál k rychlému provedení nápadů. Navíc potřebuje rychlý přístup ke zdrojům. A také manažery se zkušeností s řízením v problémech – ať už firmy v období krize nebo společnosti krizí bezprostředně zasažené. Potřebuje i důvěru zákazníků a těch, kdo drží měšec – bank, soukromých investorů a akcionářů. Poradenský byznys tedy potřebuje nápady, kapitál, unikátní zkušenosti a důvěru.

Čtyři trendy

Co to znamená pro nabídku poradenských firem? V zásadě volbu mezi poskytováním rad, „jak na to“, a kapacit, na které lze delegovat a do nichž je možné outsourcovat požadované uvedené efekty. Je evidentní, že zákazníci více ocení druhý přístup. Dobré poradenské firmy se proto orientují dle následujících trendů.
Za prvé na klientskou specializaci namísto produktové. Dokonalá znalost klíčového byznysu klienta a relevantní informace z konkrétního druhu podnikání zvyšují hodnotu pragmatické poradenské služby. Za druhé na silné inspirace namísto produktů a druhových řešení. Nadhled, práce se souvislostmi, inovační myšlení a odvážný přístup zvyšují pravděpodobnost úspěšných principiálních změn v praxi klienta. Za třetí na výkonnou kapacitu namísto „čistého“ know-how. V duchu irského přísloví na padesát rádců jeden pomocník. A za čtvrté na dodavatelské týmy namísto exkluzivních sólistů.
Pro celkový efekt poradenské služby je třeba všech čtyř „přidaných hodnot“ – nápadů, kapitálu, unikátní manažerské praxe a důvěry. To vše může jedinec přinést jen zřídka. Tyto čtyři „jednoduché“ trendy nešokují objevností a originalitou. Jejich kouzlo je v něčem jiném – v praktičnosti a důsledné pozornosti jádru problému.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče