Menu Zavřít

Postižení mi dalo zabijácký instinkt

11. 6. 2007
Autor: Euro.cz

IVO TOMAN, TAXUS INTERNATIONAL: Hnacím motorem v podnikání se pro Ivo Tomana staly milionové dluhy a také vzácné postižení - Touretteův syndrom. K tomu, aby vybudoval firmu s padesáti milionovým ročním ziskem, mu dopomohl instinkt zabijáka. Podnikatel Ivo Toman se dlouho vyrovnával se vzácným postižením - Touretteovým syndromem.

IVO TOMAN, TAXUS INTERNATIONAL: Hnacím motorem v podnikání se pro Ivo Tomana staly milionové dluhy a také vzácné postižení - Touretteův syndrom. K tomu, aby vybudoval firmu s padesáti milionovým ročním ziskem, mu dopomohl instinkt zabijáka. Podnikatel Ivo Toman se dlouho vyrovnával se vzácným postižením - Touretteovým syndromem. Ten se projevuje nepříjemnými, a to i hlasitými tiky. „Jednoho dne jsem zjistil, že můj problém nejsou tiky, ale to, jak se k nim postavím. Své tiky vlastně dnes prodávám. Říkám zákazníkům, že když jsem to dokázal já, tak to přece dokáží také,“ říká 41letý majitel firmy Taxus International. Jeho společnost loni při stomilionovém obratu dosáhla padesáti milionového zisku. Kromě Česka působí i v dalších zemích. Prodává cédéčka, na nichž lidem radí, jak být úspěšný v podnikání i životě, a jak správně dělat marketing a vytvářet firemní strategii. S manželkou vytvořil také sadu disků s netradiční výukou cizích jazyků. MLÁDÍ PLNÉ MINDRÁKŮ V mládí měl kvůli vzácné chorobě řadu mindráků. „Už ve školce se mi posmívali, že jsem jiný. Navíc jsem disgrafik a nedokázal jsem se soustředit na povel. Šlo mi to jen tehdy, když jsem byl sám a nikdo mě neviděl. Místo do třetí třídy mě učitelka chtěla poslat do zvláštní školy,“ vypráví Toman. Další problém vyvstal v pubertě. Žil v přesvědčení, že ho žádná holka nebude chtít, protože má tiky. Řešil to cvičením, aby druhým ukázal, jaký je „bouchač“. A alkoholem, aby to dokázal i sám sobě. Protože příliš nevycházel s jinými lidmi, hodně četl. Zajímaly ho zejména knihy o marketingu, psychologii či dějiny a životopisy slavných podnikatelů. „Měl jsem kvůli tikům problémy se soustředěním. Dlouho jsem se učil, jak si něco vůbec zapamatovat. Potom jsem také řešil, jak se nejlépe učit jazyky. Studiem psychologie jsem se sice postižení nezbavil, ale zjistil jsem, že mohu na vědomostech vydělávat,“ vzpomíná podnikatel. Znalostí psychologie a marketingu využil právě při tvorbě zboží. KDE VZAL TU ŽENSKOU? „I dnes se na něho lidé divně koukají, když vydává různé zvuky v metru nebo třeba na poště. Někdy mu nabízejí kapesník, aby se vysmrkal, když neustále popotahuje. Jindy mají nepříjemné poznámky, že se neumí chovat na veřejnosti. O něco lepší je to, pokud jsem s ním,“ říká s úsměvem Tomanova manželka, bývalá modelka Martina Králíčková. I podnikatelská kariéra Ivo Tomana však nezačala nejlépe. Jako čerstvý vysokoškolák se specializací na nábytek a interiéry zprivatizoval na úvěr malý stolařský podnik v rodném Havířově. Po několika letech se však firmy musel zbavit. Zůstalo mu pět milionů dluhů. „Udělal jsem hned několik velkých strategických chyb. Jednak jsem nezaložil eseróčko a podnikal jsem jako fyzická osoba. Když jsem se dostal do problémů, tak jsem stačil ještě platit dodavatelům, bankám a zaměstnancům. Ale na daně, sociální a zdravotní pojištění mi nezbývalo. Všichni to dělali obráceně, protože věděli, že stát z nich ty dluhy prostě nedostane. Ale já měl morální zábrany,“ vypráví Toman. MISTR DĚLAL, OSTATNÍ KOUKALI Myslel si také, že odborník na stolařinu je odborníkem na všechno. „Měl jsem tam jednoho výborného stolaře a udělal z něho mistra. On byl opravdu výborný stolař, ale když jeho podřízení něco neuměli, tak on místo toho, aby je vedl, tak to udělal za ně. Celá dílna se dívala, jak to ten nejlepší z nich dělá, to byla potom ohromná produktivita,“ bere to Toman dnes již s humorem. Vsadil také příliš na výrobu a neuměl výrobky prodat. Došel rovněž k tomu, že marketingové teorie profesorů z vysokých škol a z Ameriky v českém prostředí příliš nefungují. ZACHRÁNILY HO POJISTKY Z prvního podnikatelského pokusu mu tak zbyly pouze oči pro pláč a obrovské dluhy. „Po několik let jsem musel státu splácet 62 tisíc korun měsíčně a až potom si mohl koupit chleba,“ vzpomíná na těžké časy Toman. Zachránil ho osobní prodej, nabízel pojistky a další finanční produkty. „Zjistil jsem, že mě to ohromně baví. Fascinovala mě situace, které já říkám instinkt zabijáka. Ten daný produkt můžete prezentovat hodinu, ale pak jde o dvacet pět sekund, ve kterých se skutečně rozhoduje, jestli vám klient peníze dá, nebo ne,“ vysvětluje podnikatel, který o tom napsal i několik knih. Jelikož se mu v prodeji velmi dařilo, byl požádán, aby školil další lidi. „To bylo pro mě velmi nepříjemné, protože funím, chrochtám a různě se křivím,“ vzpomíná. Ale zvládl to, splatil dluhy, a protože měl k tehdejšímu zaměstnavateli určité výhrady, začal znovu podnikat. V roce 1998 založil Taxus International. REVOLUCE, NEBO PODVOD? „Potřeboval jsem laboratoř, kde bych si svoje myšlenky ověřil v praxi. Když jsem pracoval na někoho, tak to příliš nešlo. Zkoušel jsem například dovážet potravinové doplňky, ale ani nad těmi jsem neměl plnou kontrolu. Mohly najednou zdražit - a co potom. Mezitím jsem potkal současnou ženu a vytvořili jsme vlastní produkt, vzdělávací program pro samouky Revoluční angličtina. Ona je nadaná na jazyky a já zase vím, jak ovlivnit lidský mozek,“ říká Toman. Tento produkt na jedné straně vyvolal pozitivní reakce spokojených zákazníků, na druhé však také velké pochybnosti samotných učitelů angličtiny. Podle nich je tato metoda založená na doslovných překladech a podprahovém vnímání neúčinná a horko těžko se potom tito lidé zbavují tímto způsobem nabytých chyb. Tento názor přičítá Toman neznalosti věci a také závisti plynoucí z toho, že se této angličtiny prodalo na dvacet tisíc kusů. NEŠŤASTNÝ KAREL Ivo Toman je velmi opatrný k úvěrům a v současné době proto žádné nemá. A jaký má názor na české podnikatelské prostředí? „Já bych všechny naše politiky nuceně odvezl na Slovensko. Náš daňový systém je strašně složitý. Jinak se mi tu ale podniká vcelku dobře,“ říká. I v současné době, kdy se mu v podnikání daří, se však občas nevyhne přehmatu. „Vytvořili jsme inzerát, kde leží mrtvola a vedle ní pistole od krve. Původně tam bylo napsáno, že Karel byl váš konkurent, který se zastřelil, když zjistil, že nemá instinkt zabijáka, a vy ano. Nevím proč, ale napadlo mě z ničeho nic to změnit na Josefa. Vyšlo to v pondělí a v neděli se zastřelil Karel Svoboda. I tak jsme měli spoustu negativních ohlasů, že se živíme na neštěstí druhých. A přitom jsme to vůbec nemohli vědět. Chystali jsme to hodně dlouho dopředu. Vyhodili jsme tak stovky tisíc za reklamu, která nezabrala a pár lidí jsme asi naštvali,“ popisuje nešťastný reklamní pokus podnikatel. PROČ NEZNÁME AKBARA? A jak si Ivo Toman nejlépe odpočine? „Každé ráno plavu. Také moc rád čtu. Díky knihám jsem si uvědomil, že všechny ty všeobecně rozšířené názory jsou víceméně špatné. Nikdo u nás nezná vládce Akbara, který v 16. století v Indii snížil daně a vybudoval obrovské impérium bez válek. Místo toho uznáváme masové vrahy jako byli Napoleon či Alexandr Veliký,“ říká Toman, který má také velmi rád moře a cestování. To mu však komplikuje choroba. „Dlouhé lety v letadle jsou velmi nepříjemné. Představte si, že sedíte vedle cizího člověka a vydáváte různé zvuky. Vždycky proto sháníme sedadla na kraji, izolované od lidí,“ postěžuje si Toman. Originální je také jeho oblíbený citát. „Zní: Když už ráno vstanu z postele, tak ať mi za to někdo alespoň pořádně zaplatí. Řekl to jeden americký obchodník, který prodává nejvíce aut na světě a je díky tomu v Guinessově knize rekordů,“ uzavírá podnikatel. * |PESTRÁ KONKURENCE** V oblasti jazyků jsou konkurentem firmy Taxus International všechny instituce věnující se výuce angličtiny a němčiny. Největšími jazykovými školami působícími v Česku jsou společnosti Caledonian School a Skřivánek. Nejbližším konkurentem je pak zřejmě Magická angličtina od společnosti Galaxy. V oblasti marketingu a strategie je konkurence ještě pestřejší, ale i hůře popsatelná. Patří tam všechny poradenské firmy, marketingové či vzdělávací agentury, které se této oblasti věnují. Jejich záběr je však daleko širší. V prodeji CD s výukou marketingu, firemní strategie či také pozitivního myšlení tedy společnost Taxus International přímou konkurenci v Česku nemá. |

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).