Pošta posiluje webové služby

26. února 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
26. února 2007, 00:00

ZÁSILKY A PLATBY Česká pošta chce zavést elektronické SIPO. Jeho výhody využijí nejen domácnosti, ale ocení ho i firmy. Moderní technologie mají zvýšit hodnotu státního podniku před jeho proměnou v akciovou společnost a privatizací. Dosud dává státní podnik Česká pošta zelenou novým technologiím.

ZÁSILKY A PLATBY Česká pošta chce zavést elektronické SIPO. Jeho výhody využijí nejen domácnosti, ale ocení ho i firmy. Moderní technologie mají zvýšit hodnotu státního podniku před jeho proměnou v akciovou společnost a privatizací.

Dosud dává státní podnik Česká pošta zelenou novým technologiím.

Zasedání nejvyššího managementu a dozorčí rady v minulém týdnu tak dalo jasně najevo, že nechce vyklízet pozice na trhu. A to i přesto, že kvůli liberalizaci postupně ztrácí monopol na doručování zásilek. Za rozhodnutím vsadit na moderní komunikační systém stojí podle informací Profitu především fakt, že pošta má být transformována na akciovou společnost a částečně privatizována.

Podle posledních informací má vláda harmonogram odstátnění České pošty projednat v polovině roku, k faktické přeměně společnosti by pak mohlo dojít do devíti měsíců. Následně se stát zbaví až třetiny akcií prodejem strategickému investorovi.

„Ve hře stále zůstává i možný prodej akcií na burze,“ říká první náměstek ministra vnitra a informatiky Zdeněk Zajíček.

Budoucí cena akcií bude přitom záležet i na tom, kolik zákazníků si dosavadní státní podnik dokáže udržet a jakou bude mít ziskovost. Právě to mají zajistit nové služby orientující se především na internet.

STÍŽNOSTI NA POŠTU: NEPRUŽNOST DORUČOVÁNÍ

Zákazníci dnes už nechtějí kvůli každé složence, doporučenému dopisu či balíku běhat na poštovní úřadovnu. Vytíženým podnikatelům i zaměstnancům také často nevyhovuje úřední doba. „Firmy i lidé si skutečně nejvíc stěžují na dodávání balíků - tedy že je doručena jen výzva k odebrání, ale pošta se nepokouší sama balík dodat,“ připouští mluvčí pošty Dita Václavíková.

Právě tento problém chce pošta vyřešit pomocí moderních technologií. Každý zákazník by si mohl na poště otevřít účet podobný bankovnímu. Cílem je informovat zákazníka přes účet pomocí SMS či e-mailových zpráv o tom, že mu došla doporučená zásilka nebo balík a zjistit, kde si ji bude chtít vyzvednout.

„V praxi to znamená, že si ji může nechat předisponovat i na jinou poštu než v místě svého bydliště - třeba do práce nebo do obchodního centra, kde pravidelně nakupuje,“ vysvětluje Václavíková. Klient bude moci také přes účet řešit objednávky poštovních služeb a případné reklamace. To vše elektronicky.

NOVINKA: e-SIPO

Právě v těchto dnech probíhá testování jiné nové služby. Jde o elektronické SIPO. Nyní se zjišťuje funkčnost a bezpečnost systému, komfort a snadná orientace a obsluha. Pokud testování proběhne hladce a systém se osvědčí, tak ve třetím čtvrtletí by měl být zahájen ostrý provoz. Nejprve pro stávající zákazníky SIPO, tedy pro zákazníky, kteří službu aktivně používají - tedy pro přibližně 3,2 milionu domácností. Dále pak bude systém dostupný široké veřejnosti, zde ale pošta nestanovila termín, kdy službu nabídne.

Pošta také aktuálně komunikuje s velkými vystavovateli faktur, kteří by se mohli k tomuto projektu připojit.

Registrace by měla probíhat přes webové stránky. Zákazník se zaregistruje, poté bude vyzván, aby si na poště vyzvedl autorizační kódy. A dál? Prý půjde o první a poslední návštěvu pošty v rámci e-SIPO. Ostatní komunikaci si klient obstará sám přes internet.

FIRMY ZATÍM NEJVÍC OCEŇUJÍ SLUŽBU CADR

S elektronizací svých služeb přišla Česká pošta poprvé před více než sedmi lety. Podnikatelská sféra využívá nejvíce autorizaci elektronického podpisu, přidává se distribuce obchodních psaní tištěných v regionu určení a především službu CADR (elektronické zadávání veřejných zakázek). Přes tuto službu založenou v roce 2000 jde v současnosti už polovina veřejných zakázek. Portál umožňuje přístup k informacím o zadávání, průběhu a výsledcích veřejných zakázek, veřejných dražeb a převodech majetku státu. Od minulého roku nepřišla na fungování systému jediná reklamace.

KONEC MONOPOLU

Česká pošta je s 37,5 tisícem pracovníků jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Od minulého roku podnik prochází vnitřní restrukturalizací z provozního modelu na obchodní a zákaznicky orientovanou společnost. Firma provozuje tři tisíce čtyři sta poboček a loni za tři čtvrtletí vykázala miliardový zisk. Pošta se zároveň musí připravit na úplnou liberalizaci trhu v roce 2009. Nyní má podnik stále monopol na doručování psaní do padesáti gramů. Za to musí poskytovat služby za stejných podmínek na celém území České republiky.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče