Pošta hledá možnosti, jak konkurovat soukromému sektoru

14. srpna 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
14. srpna 2006, 00:00

HYBRIDNÍ SLUŽBY Přizpůsobit se moderním technologiím a nedat přílišný náskok soukromým firmám. To jsou otázky, které musí kvůli rostoucí konkurenci řešit i jeden ze zbývajících několika státních podniků: Česká pošta. Telegraf je dnes mrtvou poštovní službou. Korespondenční lístky sotva přežívají.

HYBRIDNÍ SLUŽBY Přizpůsobit se moderním technologiím a nedat přílišný náskok soukromým firmám. To jsou otázky, které musí kvůli rostoucí konkurenci řešit i jeden ze zbývajících několika státních podniků: Česká pošta.

Telegraf je dnes mrtvou poštovní službou. Korespondenční lístky sotva přežívají. A lidé posílají dopisy a pohledy většinou o Vánocích nebo v době prázdnin. Pošta proto musí hledat nové produkty, které by klienty zaujaly i v době e-mailů, faxů a telefonování přes internet.

PŘEPLNĚNÉ SCHRÁNKY

Situace ale není tak zlá, jak by se podle předchozích vět mohlo zdát. Domácnosti už totiž několik let nejsou hlavním klientem pošty. Ta dnes obhospodařuje zejména zájmy firem - od těch největších až po nejdrobnější živnostníky. Schránky a poštovní boxy přetékají účtenkami, fakturami i nezávaznými nabídkami nejrůznějších dodavatelů. I když si odmyslíme reklamní letáky, největší díl z papírových zásilek vhazovaných do poštovních schránek projde sítem České pošty (ČP).

Pošta spravovaná státem (a často nejen jedna) je dodnes v každé samosprávné obci země. Přesto se musí obávat soukromé konkurence. Rychlost v doručování zásilek je jednou z hlavních zbraní mezi jednotlivými firmami na poštovním trhu. Není to ale zbraň jediná - Česká pošta nabízí oproti konkurentům na osm desítek různých služeb. Řadu z nich musí vykonávat podle zákona, jinými se snaží získat či udržet klienty, kteří by jinak mohli zamířit k privátní konkurenci. Tyto firmy ale na druhou stranu prý nemají velký zájem o poskytování všeobecných poštovních služeb. Jak nedávno připomněl generální ředitel České pošty Karel Kratina, byla tato organizace jediná, která vůbec projevila zájem o udělení poštovní licence. I když to nevypadá na první pohled lukrativně, má tak ČP téměř monopolně zajištěny různé zakázky. Například provozování centrální adresy, registrace elektronického podpisu, výdej výpisů ze státních rejstříků či distribuci úředních „obsílek“.

POŠTA ŽIJE I Z VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK

Česká pošta těží paradoxně ze své technické zaostalosti před rokem 1989. Než došlo v tuzemské ekonomice k masivnímu zavedení faxu, začal se prosazovat systém elektronické komunikace pomocí e-mailu. Podobně Česko „minulo“ v oblasti telefonních služeb rozšíření pagerů a místo nich se okamžitě rozšířily mobilní telefony, SMS zprávy a další datové přenosy.

Záleží přitom nejen na rychlosti, ale také na verifikaci (laicky o důvěru v pravdivost) dostupných informací. „Jednou z progresivních služeb současnosti je systém přístupu veřejnosti k informacím o veřejných zakázkách. Obchodně jde o velmi významné informace. Objemově představují veřejné zakázky téměř pětinu hrubého domácího produktu,“ připomíná v poslední zprávě pro Poslaneckou sněmovnu ředitel odboru koncepcí České pošty a bývalý analytik informačních technologií Organizace spojených národů Antonín Ambrož. Už druhý týden přitom státní pošta garantuje Evropské unii, že informace o veřejných zakázkách (nebo dražbách) budou dostupné. Ověřit si to lze na portálu www.centralniadresa.cz.

HYBRIDNÍ POZVÁNKA Možnosti do budoucna skýtá i rozšiřování služeb takzvané hybridní pošty. Dosud tak tento státní podnik zajišťuje firmám především zpracovávání dat a rozesílání obálek s obecnou nebo i konkrétní informací ve velkém. Klienti odešlou zakázku v elektronické podobě a pošta se postará o zbytek. Od vytištění dopisů, pozvánek či poukázek až po doručení adresátům. Nabídka je široká. Od složenek za energie až po pozvánky na politické mítinky. Zadavatel ušetří za tisk a námahu zalepování obálek, pošta si zase zajistí spokojené klienty.

Do budoucna Česká pošta uvažuje o tom, že hybridní služby nabídne i menším firmám. „Už dnes patříme k nejrychlejším a nejmodernějším v Evropě,“ říká vedoucí obchodního servisu Lubomír Fedák. Nejmenší zakázky se zatím zpracovávají od dvou stovek zásilek a jsou ověřovány dvojím šifrovacím zabezpečením. Po třech měsících se údaje nenávratně mažou, takže osobní data nelze zneužít. *

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít