Pošta hledá možnosti, jak konkurovat soukromému sektoru

14. srpna 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
14. srpna 2006, 00:00

HYBRIDNÍ SLUŽBY Přizpůsobit se moderním technologiím a nedat přílišný náskok soukromým firmám. To jsou otázky, které musí kvůli rostoucí konkurenci řešit i jeden ze zbývajících několika státních podniků: Česká pošta. Telegraf je dnes mrtvou poštovní službou. Korespondenční lístky sotva přežívají.

HYBRIDNÍ SLUŽBY Přizpůsobit se moderním technologiím a nedat přílišný náskok soukromým firmám. To jsou otázky, které musí kvůli rostoucí konkurenci řešit i jeden ze zbývajících několika státních podniků: Česká pošta.

Telegraf je dnes mrtvou poštovní službou. Korespondenční lístky sotva přežívají. A lidé posílají dopisy a pohledy většinou o Vánocích nebo v době prázdnin. Pošta proto musí hledat nové produkty, které by klienty zaujaly i v době e-mailů, faxů a telefonování přes internet.

PŘEPLNĚNÉ SCHRÁNKY

Situace ale není tak zlá, jak by se podle předchozích vět mohlo zdát. Domácnosti už totiž několik let nejsou hlavním klientem pošty. Ta dnes obhospodařuje zejména zájmy firem - od těch největších až po nejdrobnější živnostníky. Schránky a poštovní boxy přetékají účtenkami, fakturami i nezávaznými nabídkami nejrůznějších dodavatelů. I když si odmyslíme reklamní letáky, největší díl z papírových zásilek vhazovaných do poštovních schránek projde sítem České pošty (ČP).

Pošta spravovaná státem (a často nejen jedna) je dodnes v každé samosprávné obci země. Přesto se musí obávat soukromé konkurence. Rychlost v doručování zásilek je jednou z hlavních zbraní mezi jednotlivými firmami na poštovním trhu. Není to ale zbraň jediná - Česká pošta nabízí oproti konkurentům na osm desítek různých služeb. Řadu z nich musí vykonávat podle zákona, jinými se snaží získat či udržet klienty, kteří by jinak mohli zamířit k privátní konkurenci. Tyto firmy ale na druhou stranu prý nemají velký zájem o poskytování všeobecných poštovních služeb. Jak nedávno připomněl generální ředitel České pošty Karel Kratina, byla tato organizace jediná, která vůbec projevila zájem o udělení poštovní licence. I když to nevypadá na první pohled lukrativně, má tak ČP téměř monopolně zajištěny různé zakázky. Například provozování centrální adresy, registrace elektronického podpisu, výdej výpisů ze státních rejstříků či distribuci úředních „obsílek“.

POŠTA ŽIJE I Z VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK

Česká pošta těží paradoxně ze své technické zaostalosti před rokem 1989. Než došlo v tuzemské ekonomice k masivnímu zavedení faxu, začal se prosazovat systém elektronické komunikace pomocí e-mailu. Podobně Česko „minulo“ v oblasti telefonních služeb rozšíření pagerů a místo nich se okamžitě rozšířily mobilní telefony, SMS zprávy a další datové přenosy.

Záleží přitom nejen na rychlosti, ale také na verifikaci (laicky o důvěru v pravdivost) dostupných informací. „Jednou z progresivních služeb současnosti je systém přístupu veřejnosti k informacím o veřejných zakázkách. Obchodně jde o velmi významné informace. Objemově představují veřejné zakázky téměř pětinu hrubého domácího produktu,“ připomíná v poslední zprávě pro Poslaneckou sněmovnu ředitel odboru koncepcí České pošty a bývalý analytik informačních technologií Organizace spojených národů Antonín Ambrož. Už druhý týden přitom státní pošta garantuje Evropské unii, že informace o veřejných zakázkách (nebo dražbách) budou dostupné. Ověřit si to lze na portálu www.centralniadresa.cz.

HYBRIDNÍ POZVÁNKA Možnosti do budoucna skýtá i rozšiřování služeb takzvané hybridní pošty. Dosud tak tento státní podnik zajišťuje firmám především zpracovávání dat a rozesílání obálek s obecnou nebo i konkrétní informací ve velkém. Klienti odešlou zakázku v elektronické podobě a pošta se postará o zbytek. Od vytištění dopisů, pozvánek či poukázek až po doručení adresátům. Nabídka je široká. Od složenek za energie až po pozvánky na politické mítinky. Zadavatel ušetří za tisk a námahu zalepování obálek, pošta si zase zajistí spokojené klienty.

Do budoucna Česká pošta uvažuje o tom, že hybridní služby nabídne i menším firmám. „Už dnes patříme k nejrychlejším a nejmodernějším v Evropě,“ říká vedoucí obchodního servisu Lubomír Fedák. Nejmenší zakázky se zatím zpracovávají od dvou stovek zásilek a jsou ověřovány dvojím šifrovacím zabezpečením. Po třech měsících se údaje nenávratně mažou, takže osobní data nelze zneužít. *

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče