Pošlete z Číny zboží vlakem!

09. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. ledna 2006, 00:00

OBCHOD S ASIÍ Nejběžnějším způsobem dopravy zboží z Číny do Česka je stále lodní přeprava do evropského přístavu (nejčastěji Hamburku) a následná cesta vlakem či kamionem na místo určení. Nyní se objevují pokusy o vnitrozemské spojení pomocí železnice. Hledání nových způsobů dopravy zboží z Číny souvisí především se dvěma aspekty.

OBCHOD S ASIÍ Nejběžnějším způsobem dopravy zboží z Číny do Česka je stále lodní přeprava do evropského přístavu (nejčastěji Hamburku) a následná cesta vlakem či kamionem na místo určení. Nyní se objevují pokusy o vnitrozemské spojení pomocí železnice. Hledání nových způsobů dopravy zboží z Číny souvisí především se dvěma aspekty. Během sezony zápasí některé čínské přístavy s kapacitními problémy a také se tamější průmysl stále více posouvá do vnitrozemí. Podle Petra Rožka, ředitele úseku námořních a leteckých přeprav logistické společnosti Schenker, která logisticky zajišťuje i obchodování s Čínou, se právě z vnitrozemí vyplatí zboží posílat vlakem. „Čína má celou řadu železničních přechodů do Ruska, ruské koleje pak nabízejí prakticky neomezenou kapacitu,“ říká Rožka. RYCHLEJŠÍ A LEVNĚJŠÍ

Cesta nákladu lodí z čínského přístavu až k českému zákazníkovi trvá v současné době přibližně 25 dní. V případě obchodování s firmou, která podniká ve vnitrozemí Číny, k tomu ještě musíte přičíst dobu na přepravu nákladu z vnitrozemí do přístavu. Právě z vnitrozemí přitom jede kontejner do přístavu kolem pěti dnů, za stejnou dobu je ale i na rusko-čínských hranicích. A odtud prý jeho cesta do Česka trvá pouhých 14 dnů.

„Propustnost ruských kolejí je třeba vlak za hodinu a dneska tam jezdí tři vlaky týdně,“ poukazuje Rožek na „neomezené možnosti“ ruské železnice, která se stejně jako další středoevropské a východoevropské železnice musela vyrovnat s výrazným poklesem zájmu o nákladní dopravu v 90. letech. Navíc přeprava po železnici je podle Rožka z některých čínských regionů až o třetinu levnější než přeprava lodí. Na druhou stranu je nutno objektivně přiznat, že lodní cesta je bezpečnější železniční. Zboží se však musí vícekrát překládat a hrozí riziko jeho poničení při této překládce.

PROBLÉMY S KONTEJNERY

Po železnici lze z Číny do Evropy přepravit prakticky všechno, co se vejde do klasického kontejneru. „V tom je možná nevýhoda vůči námořní přepravě, většina lodních dopravců má totiž daleko pestřejší nabídku kontejnerů. Železniční kontejnery jsou ale ideální pro zboží, ze kterého u nás máme největší hrůzu - zejména tedy jde o spotřební zboží všeho druhu,“ upozorňuje Rožek.

Přímé vlaky z Číny do Evropy nyní jezdí dvakrát týdně, každý uveze zhruba 80 kontejnerů. Problémem, který nejvíce znemožňuje větší rozmach železničního spojení Evropy a Asie, je disproporce obchodu mezi oběma kontinenty. Z Číny směřuje do Evropy pětinásobně více plných kontejnerů než v opačném směru. U lodní dopravy vlastní kontejner rejdař, který si dopředu zajistí i jeho návrat do Číny. Železniční doprava je vždycky pouze jednosměrná, respektive cena je vždycky jen pro jednu cestu.

Je tedy otázka, jak dostat kontejnery zpátky. „Řešením by bylo, kdyby leasingové společnosti pronajímaly kontejnery na jednu cestu, tedy z Asie do Evropy, a tady by je odebíraly zpátky, respektive půjčovaly je dál,“ pokračuje Rožek. Případně by prý železnice samy mohly koupit vlastní kontejnery a pronajímat je.

ŽELEZNICE, NEBO LOĎ?

Železniční přeprava

+ rychlost

+ nižší cena

+ méně překládky

- bezpečnostní rizika

- problémy s návratem kontejnerů do Číny

Lodní cesta

+ širší nabídka různých druhů kontejnerů

+ větší bezpečnost přepravy

+ širší nabídka spojení do Evropy

- vyšší cena

- nutnost několika překládek zboží

- delší čas pro přepravu zejména z vnitrozemí Číny

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče