Pošlete z Číny zboží vlakem!

09. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. ledna 2006, 00:00

OBCHOD S ASIÍ Nejběžnějším způsobem dopravy zboží z Číny do Česka je stále lodní přeprava do evropského přístavu (nejčastěji Hamburku) a následná cesta vlakem či kamionem na místo určení. Nyní se objevují pokusy o vnitrozemské spojení pomocí železnice. Hledání nových způsobů dopravy zboží z Číny souvisí především se dvěma aspekty.

OBCHOD S ASIÍ Nejběžnějším způsobem dopravy zboží z Číny do Česka je stále lodní přeprava do evropského přístavu (nejčastěji Hamburku) a následná cesta vlakem či kamionem na místo určení. Nyní se objevují pokusy o vnitrozemské spojení pomocí železnice. Hledání nových způsobů dopravy zboží z Číny souvisí především se dvěma aspekty. Během sezony zápasí některé čínské přístavy s kapacitními problémy a také se tamější průmysl stále více posouvá do vnitrozemí. Podle Petra Rožka, ředitele úseku námořních a leteckých přeprav logistické společnosti Schenker, která logisticky zajišťuje i obchodování s Čínou, se právě z vnitrozemí vyplatí zboží posílat vlakem. „Čína má celou řadu železničních přechodů do Ruska, ruské koleje pak nabízejí prakticky neomezenou kapacitu,“ říká Rožka. RYCHLEJŠÍ A LEVNĚJŠÍ

Cesta nákladu lodí z čínského přístavu až k českému zákazníkovi trvá v současné době přibližně 25 dní. V případě obchodování s firmou, která podniká ve vnitrozemí Číny, k tomu ještě musíte přičíst dobu na přepravu nákladu z vnitrozemí do přístavu. Právě z vnitrozemí přitom jede kontejner do přístavu kolem pěti dnů, za stejnou dobu je ale i na rusko-čínských hranicích. A odtud prý jeho cesta do Česka trvá pouhých 14 dnů.

„Propustnost ruských kolejí je třeba vlak za hodinu a dneska tam jezdí tři vlaky týdně,“ poukazuje Rožek na „neomezené možnosti“ ruské železnice, která se stejně jako další středoevropské a východoevropské železnice musela vyrovnat s výrazným poklesem zájmu o nákladní dopravu v 90. letech. Navíc přeprava po železnici je podle Rožka z některých čínských regionů až o třetinu levnější než přeprava lodí. Na druhou stranu je nutno objektivně přiznat, že lodní cesta je bezpečnější železniční. Zboží se však musí vícekrát překládat a hrozí riziko jeho poničení při této překládce.

PROBLÉMY S KONTEJNERY

Po železnici lze z Číny do Evropy přepravit prakticky všechno, co se vejde do klasického kontejneru. „V tom je možná nevýhoda vůči námořní přepravě, většina lodních dopravců má totiž daleko pestřejší nabídku kontejnerů. Železniční kontejnery jsou ale ideální pro zboží, ze kterého u nás máme největší hrůzu - zejména tedy jde o spotřební zboží všeho druhu,“ upozorňuje Rožek.

Přímé vlaky z Číny do Evropy nyní jezdí dvakrát týdně, každý uveze zhruba 80 kontejnerů. Problémem, který nejvíce znemožňuje větší rozmach železničního spojení Evropy a Asie, je disproporce obchodu mezi oběma kontinenty. Z Číny směřuje do Evropy pětinásobně více plných kontejnerů než v opačném směru. U lodní dopravy vlastní kontejner rejdař, který si dopředu zajistí i jeho návrat do Číny. Železniční doprava je vždycky pouze jednosměrná, respektive cena je vždycky jen pro jednu cestu.

Je tedy otázka, jak dostat kontejnery zpátky. „Řešením by bylo, kdyby leasingové společnosti pronajímaly kontejnery na jednu cestu, tedy z Asie do Evropy, a tady by je odebíraly zpátky, respektive půjčovaly je dál,“ pokračuje Rožek. Případně by prý železnice samy mohly koupit vlastní kontejnery a pronajímat je.

ŽELEZNICE, NEBO LOĎ?

Železniční přeprava

+ rychlost

+ nižší cena

+ méně překládky

- bezpečnostní rizika

- problémy s návratem kontejnerů do Číny

Lodní cesta

+ širší nabídka různých druhů kontejnerů

+ větší bezpečnost přepravy

+ širší nabídka spojení do Evropy

- vyšší cena

- nutnost několika překládek zboží

- delší čas pro přepravu zejména z vnitrozemí Číny

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít