Pošlete svůj námět Evropské komisi

30. června 2010, 11:35 - Petra Hliňáková, odbor mnohostranné a společné obchodní politiky, ministerstvo průmyslu a obchodu
30. června 2010, 11:35

Jedinečnou příležitostí pro vývozce, jak ovlivnit často diskutovanou společnou obchodní politiku Evropské unie, je veřejná konzultace. Tu nyní vyhlašuje Evropská komise. Exportéři a další odborníci mohou své návrhy zaslat komisi do konce července. Na jejich základě bude formulována nová obchodní strategie celé Unie.

Autor: Jakub Stadler

Čeští exportéři mají výjimečnou příležitost ovlivnit budoucí obchodní politiku Unie. Evropská komise zahájila totiž v těchto dnech veřejnou konzultaci se všemi svými členy o její budoucí podobě.

Cesta k jejímu ovlivnění je jednoduchá. Stačí otevřít internetové stránky Evropské komise http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=FutureTradePolicy&lang=en. Zde najdete oficiální znění dotazníku a další informace. Nebo můžete zaslat své náměty přímo náměstkovi ministra průmyslu a obchodu Martinu Tlapovi, který má přípravu pozice v kompetenci. Jeho emailová adresa je tlapa@mpo.cz.

Konzultace pro firmy budou probíhat do 28. července letošního roku. Poté dojde k přípravě materiálu Evropskou komisí, která jej předloží členským státům k odsouhlasení.

Řekněte, jaká chcete pravidla

Česká republika je jednou z nejvíce otevřených ekonomik světa a způsob, jakým se bude ubírat obchodní politika Unie, je tudíž pro české exportéry klíčová. Otázky, jak dál podporovat vývozce v době nejistoty světového hospodářství a sílících protekcionistických tendencí, jsou mimořádné důležité. Zůstane Unie otevřená a potáhne světovou liberalizaci obchodu? Dokáže definovat a prosadit evropské zájmy ve světě? Potřebujeme upravit pravidla, podle kterých by se měl ubírat světový obchod? Má se více usilovat o sjednávání dohod o volném obchodu? A se kterými zeměmi? Co považujeme za klíčové bariéry pro obchodování se zeměmi Evropské unie?

Společná obchodní politika by měla zajistit evropským firmám maximálně otevřený přístup na trhy třetích zemí. Mezi klíčové bariéry nepatří v mnoha případech vysoká cla, ale pro firmy nákladné netarifní překážky. Jejich snižování není dnes nutné pouze pro vývoz zboží, stále více je potřebné při vývozu služeb, pro lepší zajištění ochrany práv k duševnímu vlastnictví a přímých zahraničních investic.

Příležitosti k podpoře růstu prostřednictvím obchodu nabízí i respektování principu vzájemného uznávání, či sbližování právních předpisů. Mezinárodní obchod je důležitý i pro pravidla v oblasti rozvojové spolupráce.

Plán bude zveřejněn na podzim

Veřejné konzultace jsou prvním krokem k nové obchodní politice Unie. Po jejich vyhodnocení bude nová obchodní politika představena Evropskou komisí na podzim letošního roku členským států. Čím více bude při její formulaci zaznívat hlas samotných firem, tím vyšší je naděje, že bude respektovat také jejich priority. Česká republika bude usilovat o to, aby závěry nové obchodní politiky našly své uplatnění také v dlouhodobé strategii „Evropa 2020“.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče