Poslední brána stojí, problémy nekončí

04. prosince 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
04. prosince 2006, 00:00

ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHONa počátku minulého týdne postavila společnost Kapsch poslední mýtnou bránu. To ale rozhodně neznamená, že vše kolem mýta je v naprostém pořádku. Stát totiž zakázal zkoušky systému.Do konce listopadu mělo na českých dálnicích a rychlostních komunikacích stát 171 mýtných bran.

ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHO Na počátku minulého týdne postavila společnost Kapsch poslední mýtnou bránu. To ale rozhodně neznamená, že vše kolem mýta je v naprostém pořádku. Stát totiž zakázal zkoušky systému.

Do konce listopadu mělo na českých dálnicích a rychlostních komunikacích stát 171 mýtných bran. Čtyři z nich však z technických či legislativních důvodů zatím nebudou. Konkrétně jde o již hotovou bránu na D1, kterou ale poškodil kamion a musí se opravit. O bráně na jihočeské dálnici D3 zase musí rozhodnout tamní samospráva, neboť komunikace je vedena jako silnice první třídy. Další kritické místo je na dálnici D11, kde projíždějí nadměrné náklady a musí se tudíž přepracovat projektová dokumentace. Posledním místem je rychlostní komunikace R10, která rovněž nespadá pod pravomoc státní správy. Zástupci společnosti Kapsch ale říkají, že chybějící brány výběr mýta nijak nezkomplikují.

MINISTERSTVO ZASAHUJE

Přestože brány na dálnicích stojí, nad osudem celého systému se stahují černé mraky. Ministerstvo dopravy totiž kvůli řadě právních pochybení ze strany firmy Kapsch odmítá povolit zkušební provoz. Největším problémem je to, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení. Ohroženo je tedy i spuštění ostrého provozu od 1. ledna 2007.

Před několika dny navíc stejné ministerstvo zveřejnilo první dodatek smlouvy o mýtném, který například hovoří o tom, že stát ponese plnou zodpovědnost za náhradní řešení mýtného systému v případech, kdy se společnosti Kapsch nepodaří sehnat všechna povolení k mýtným branám od státní správy a samosprávy. V praxi to znamená, že drtivou většinu snímacích bran budou dočasně napájet naftové agregáty, protože dosud neexistují datové a elektrické přípojky.

BUĎ ZNÁMKY, NEBO SANKCE

Zveřejněný dodatek smlouvy také vysvětlil, proč se ministerstvo dopravy poměrně úpěnlivě bránilo možnosti krátkodobého zavedení dálničních známek pro kamiony v případě, že se nepodaří systém zprovoznit k 1. lednu 2007. V textu dodatku totiž stojí, že pokud by stát zavedl dálniční známky, nemohl by od rakouské firmy žádat penále za zpoždění. Dalším problémem je, že se kvůli dodatku dostává mimo hru Ředitelství silnic a dálnic, tedy instituce, která má být podle zákona provozovatelem systému. „Zákonem určený provozovatel nemá možnost ovlivnit provoz systému. Společnost Kapsch se podle uzavřené smlouvy dostává do pozice provozovatele systému elektronického mýtného a správce informačního systému veřejné správy,“ stojí v dokumentu.

KAPSCH: CHCEME DÁLE JEDNAT

Další náklady pro stát představuje i věta z dodatku, že si Kapsch vymínil ponechat peníze, které vybere nad 95procentní úspěšnost systému. V Rakousku, kde je v provozu podobný systém, se přitom jeho úspěšnost blíží stu procent. Jeden z majitelů firmy George Kapsch po jednání s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem ale slíbil, že o změně dodatku se bude dále jednat. Nový dodatek by měl být hotový do 15. prosince.

Podle Kapsche se také odměna za vyšší než 95procentní výběr mýta týká pouze prvních tří měsíců fungování systému a má být satisfakcí za zkrácení doby výstavby z 12 na 9 měsíců. Stejně se bude jednat i o rozdělení nákladů mezi firmou a státem na provoz naftových agregátů. Jasno je alespoň podle Kapsche v tom, že se celý systém spustí v původně oznámeném termínu.

CO OBSAHUJE DODATEK SMLOUVY:

  • mýtné vybrané nad 95procentní úspěšnost připadne firmě Kapsch
  • stát nesmí znovu zavést dočasné dálniční známky, pokud by se systém zpozdil; přišel by o penále * stát nebude mít v době zahájení ostrého provozu systému v ruce výsledek zkušebního provozu
  • přesnost systému může být první tři měsíce jen 85 procent

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít