Poslanci chtěli postihnout jen dovozce vraků

16. ledna 2009, 00:00 - Marcela Honsová
16. ledna 2009, 00:00

Stáří vozového parku v tuzemsku, které se u osobních vozů pohybuje kolem 14,5 roku, je v evropském kontextu unikátní.

Proto česká vláda například zpřísnila dohled nad stanicemi technické kontroly a od ledna 2009 zavedla takzvané ekologické poplatky při registraci či prvním převodu staršího vozu na jiného majitele, které jsou součástí novely zákona o odpadech. Jedním z předkladatelů byl poslanec Vlastimil Aubrecht, který ovšem tvrdí, že dnešní podobu vlastně dodalo ministerstvo životního prostředí.

„Nebyla to naše iniciativa. My jsme chtěli jen určitou úpravu pro autodovozce, aby k nám nepřiváželi staré šunky. Bohužel jsme podlehli ministerstvu, které tvrdilo, že by novelu Evropská unie vrátila pro nerovný přístup. Ale možná jsme na to neměli dát, přijmout pravidla jen na dovážené vozy a předělat zákon až po případném vytknutí,“ uvažuje Aubrecht s tím, že hlavně z Německa k nám mířily doslova vraky. „My jsme nechtěli postihovat české majitele starých vozů.“

Od ledna zavedený poplatek přitom není novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý automobil 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nikdy nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla právě údajná diskriminace.

Poplatek neboli ekodaň půjde do kasy Státního fondu životního prostředí. Jeho mluvčí Lenka Brandtová tvrdí, že první peníze dostanou od výběrčích – obecních úřadů s rozšířenou působností – až koncem února a vůbec nemají představu, kolik za rok získají. „Peníze budou deponovány na zvláštním účtu a měly by jít na podporu ekologických aktivit týkajících se autovrakovišť a vůbec ojetin,“ vysvětluje Brandtová. Zatím ovšem není schválen žádný dotační program, a tak se nedá mluvit o konkrétním uplatnění peněz, které se vyberou za přepis či registraci ojetin.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít