Poslanci chtěli postihnout jen dovozce vraků

16. ledna 2009, 00:00 - Marcela Honsová
16. ledna 2009, 00:00

Stáří vozového parku v tuzemsku, které se u osobních vozů pohybuje kolem 14,5 roku, je v evropském kontextu unikátní.

Proto česká vláda například zpřísnila dohled nad stanicemi technické kontroly a od ledna 2009 zavedla takzvané ekologické poplatky při registraci či prvním převodu staršího vozu na jiného majitele, které jsou součástí novely zákona o odpadech. Jedním z předkladatelů byl poslanec Vlastimil Aubrecht, který ovšem tvrdí, že dnešní podobu vlastně dodalo ministerstvo životního prostředí.

„Nebyla to naše iniciativa. My jsme chtěli jen určitou úpravu pro autodovozce, aby k nám nepřiváželi staré šunky. Bohužel jsme podlehli ministerstvu, které tvrdilo, že by novelu Evropská unie vrátila pro nerovný přístup. Ale možná jsme na to neměli dát, přijmout pravidla jen na dovážené vozy a předělat zákon až po případném vytknutí,“ uvažuje Aubrecht s tím, že hlavně z Německa k nám mířily doslova vraky. „My jsme nechtěli postihovat české majitele starých vozů.“

Od ledna zavedený poplatek přitom není novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý automobil 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nikdy nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla právě údajná diskriminace.

Poplatek neboli ekodaň půjde do kasy Státního fondu životního prostředí. Jeho mluvčí Lenka Brandtová tvrdí, že první peníze dostanou od výběrčích – obecních úřadů s rozšířenou působností – až koncem února a vůbec nemají představu, kolik za rok získají. „Peníze budou deponovány na zvláštním účtu a měly by jít na podporu ekologických aktivit týkajících se autovrakovišť a vůbec ojetin,“ vysvětluje Brandtová. Zatím ovšem není schválen žádný dotační program, a tak se nedá mluvit o konkrétním uplatnění peněz, které se vyberou za přepis či registraci ojetin.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít