Poslanci chtějí znárodňovat

16. října 2009, 04:29 - Luděk Šikola, právník Ekologického právního servisu
16. října 2009, 04:29

Ve stínu „ústavní krize“ se připravuje jedna z nejzávažnějších změn právního řádu, která se v tomto volebním období udála. Poslanci chtějí bezprecedentně sáhnout na soukromé vlastnictví. Záminkou k tomu jim je vděčné téma urychlení výstavby dálnic a elektráren.

Snadné a rychlé výstavby dálnic a elektráren chtějí dosáhnout tak, že vlastníkům nemovitostí stát odejme majetek bez toho, aby za něj současně zaplatil adekvátní náhradu. O té se bude muset občan dohadovat až ve chvíli, kdy stavební technika vyrazí na jeho pozemky, a soudit pravděpodobně ještě dlouhá léta poté. Spousta vlastníků nemovitostí proto může přijít o majetek, aniž by dostali adekvátní náhradu a aniž by měli účinný přístup k soudní ochraně.

Problémy státu s výkupem a přípravou pozemků pro stavby infrastruktury, způsobené špatnou koordinací projektování a nedostatkem schopnosti vyjednávat s vlastníky nemovitostí, poslanci populisticky řeší na úkor konkrétních vlastníků nemovitostí. Ti přitom ve většině případů nemají zájem stavbám bránit, chtějí však spravedlivou náhradu v penězích nebo výměnu pozemků.

Tyto poslanecké návrhy jsou nepochybně v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, prolamují ochranu a rovnost vlastnického práva a neumožňují včas se domoci prostřednictvím žaloby spravedlnosti. To, že obavy o včasné vyplácení náhrad za takto vyvlastněné pozemky nejsou plané, vyplývá ze skutečnosti, že stát (a následně kraje, na které převedl některé silnice) se od roku 1989 nedovedl vypořádat s vlastníky pozemků, na nichž za minulého režimu stavěl silnice. Jedná se řádově o desítky procent rozlohy všech silnic. Jestliže ani po dvaceti letech nebylo těmto vlastníkům zaplaceno za jejich pozemky, kdy bude zaplaceno vlastníkům, kterým by byly podle navrhované novely sebrány pozemky s tím, že náhrada se vyřeší někdy později?

Problémy s výkupy pozemků si způsobuje samo Ředitelství silnic a dálnic, vlastníkům v návrzích smluv nabízí pouze vyhláškovou cenu, která je zpravidla znatelně nižší než tržní cena. Náhradu ve výši tržní ceny mohou lidé dostat pouze v případě, že je jim daný pozemek vyvlastněn. Právě to je podle našeho názoru jedním z nejčastějších důvodů, proč dochází k vyvlastňování.

Jak ukazuje slovenský příklad, řešením pro výkup pozemků je místo prolamování ústavních práv vlastníků nemovitostí spíše systémová úprava vyšší výkupní ceny. Slovenský zákon vlastníkům, kteří prodají státu své pozemky a domy ihned, nabízí kupní cenu ve výši 1,2 násobku ceny tržní, oceňuje tak vlastníky, kteří soukromé vlastnictví obětují ve prospěch dopravních plánů státu.

Nevládní organizace požadují, aby poslanecký návrh zákona o urychlení výstavby dopravní a technické infrastruktury a novela vyvlastňovacího zákona byly staženy z programu Poslanecké sněmovny.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200…
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Technologie
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít