POSKYTOVATELÉ TELEKOMUNIKAČNÍCH SLUŽEB

27. listopadu 2006, 00:00 - MARTIN ZIKMUND
27. listopadu 2006, 00:00

Událostí letošního roku v telekomunikačním sektoru je akvizice Oskar Mobilu a Českého Telecomu. První získala společnost Vodafone, která dokončení změny značky i části vedení dovršila počátkem roku. V Českém Telecomu a Eurotelu se sice vedení měnilo již loni, nicméně letos došlo k faktickému sloučení obou společností a tudíž i perzonální restrukturalizaci.

Celosvětový vývoj v oblasti telekomunikací i nadále postupuje mílovými kroky. Část vývoje se promítá i do koncových služeb dostupných v Česku. Co se za uplynulý rok v telekomunikacích událo?

Událostí letošního roku v telekomunikačním sektoru je akvizice Oskar Mobilu a Českého Telecomu. První získala společnost Vodafone, která dokončení změny značky i části vedení dovršila počátkem roku. V Českém Telecomu a Eurotelu se sice vedení měnilo již loni, nicméně letos došlo k faktickému sloučení obou společností a tudíž i perzonální restrukturalizaci.

Dlouho diskutované přejmenování Eurotelu bylo nakonec elegantně vyřešeno tím, že skupina Telefónica koupila nadnárodní síť O2 a rozhodla tuto značku v Evropě, vyjma Španělska, ponechat a vystupovat pod ní také v Česku.

SLOUČENÍ PEVNÉ A MOBILNÍ SÍTĚ

Tím, že se společnost Telefónica rozhodla pro jednotnou značku pro fixní i mobilní služby, se otevřely dokořán dveře na cestě k Fixed Mobile Convergence (FMC). To je nové marketingové slůvko intenzivně skloňované od posledního kongresu všech světových GSM operátorů, výrobců infrastruktury, poskytovatelů služeb a podobně, který se poprvé v historii konal ve Španělsku.

Telefónica má právě ve Španělsku dlouholeté zkušenosti s provozováním fixní i mobilní sítě a v posledních letech také v poskytování takzvaných konvergovaných služeb. O2 se těší stejné praxi například v Německu, kde je O2 vedle mobilního operátora také alternativním poskytovatelem fixních služeb.

Letošní rok přinesl také poměrně novou technologii - ADSL2+. I když na některých trzích (například v Japonsku či Německu) již nasazují VDSL schopné poskytovat přenosové rychlosti až 50 megabytů za sekundu, tak ani ADSL2+ s 24 megabyty směrem k uživateli a 1,5 respektive 1,86 megabytu (u ISDN linek), směrem od něj je schopné i v dnešní době nabídnout velice zajímavé služby.

ADSL2+ je technologie v podstatě identická a hlavně zpětně kompatibilní s ADSL, jenom s tím rozdílem, že směrem k uživateli je k dispozici podstatně širší kanál. Ten lze ale celý využít jen na novějších kabelech a s menší vzdáleností od ústředny.

V současné době se však možností ADSL2+ až na několik málo výjimek nevyužívá pro rychlejší přístup k internetu. O2, které má dominantní postavení na trhu xDSL, jej zatím využívá jen pro distribuci televizního vysílání prostřednictvím standardu IPTV u své služby O2 TV. Využití ADSL2+ také pro rychlý přístup k internetu se dočkáme poměrně brzy. Zejména, jakmile operátoři kabelové televize opět navýší přenosové rychlosti.

IPTV - NOVÁ VIZE TELEVIZE

Hitem letošního roku se stala IPTV neboli televize distribuovaná prostřednictvím IP sítě, v Česku pak jmenovitě prostřednictvím ADSL2+. V současné době v tuzemsku existují dvě komerčně služby IPTV - jedna od O2 a druhá od alternativního operátora Volný. V blízké budoucnosti je však možné, že se počet poskytovatelů ještě více rozroste. Pro kvalitní distribuci je ale třeba mít k dispozici příslušnou infrastrukturu, což je mimo jiné také důvod, proč O2 TV zatím není k dispozici na libovolné ADSL přípojce, ale jen ve vybraných lokalitách.

Myšlenka distribuce televize přes xDSL přípojky není rozhodně ničím novým. V severní a západní Evropě tato služba funguje úspěšně již řadu let. Problém byl však v minulosti s kvalitou přenášeného obrazu. Tento problém řeší nový videokodek MPEG-4 a také vyšší přenosové rychlosti dostupné u ADSL2+. Nyní je vysílání distribuované přes O2 TV kvalitativně srovnatelné s vysíláním přes DVB-T. Nabízí často podstatně vyšší kvalitu obrazu než některé programy distribuované přes placené satelitní vysílání (například UPC Direct) či jeho následnou analogovou variantu v sítích kabelové televize. V současné době navíc u O2 TV probíhá zkušební vysílání v HDTV rozlišení, které u DVB-T a DVB-S v současné době není dost dobře možné v širším měřítku za přijatelnou koncovou cenu nabídnout.

KONEC UMTS U VODAFONE A PARTNERSTVÍ S T-MOBILE

Letošní rok přinesl také dvě velké události ve světě UMTS. První, kdy Vodafone CZ konečně oznámil, koho si zvolil za dodavatele infrastruktury pro svou síť UMTS FDD. A druhou, když zveřejnil informaci, že projekt UMTS ruší, a to z důvodu jeho neperspektivní návratnosti. Ze stejného důvodu ostatně T-Mobile CZ volil jinou alternativu UMTS nabízející pouze datové služby - UMTS TDD (Internet 4G).

Několik měsíců poté přišel Vodafone s ještě zajímavějším oznámením - dohodl se s T-Mobile CZ na společné výstavbě UMTS FDD sítě a sdílení infrastruktury. I když to pro mnohé bylo překvapením, není to rozhodně nic nelogického. Budování pokrytí UMTS je poměrně investičně náročné a navíc od operátora vyžaduje hustou síť základnových stanic. Navíc to nebude poprvé, kdy spolu mobilní operátoři v Česku budou spolupracovat na výstavbě a sdílení mobilní sítě. Prvním a velmi dobře fungujícím příkladem je totiž pokrytí pražského metra. Vodafone i T-Mobile navíc oznámily, že se o sdílení infrastruktuelekomunikační ry radiové sítě pro UMTS chtějí bavit také s O2. Výsledkem těchto jednání by pak mohlo být slušné a rychle dostupné UMTS pokrytí velkých měst.

NOVÁ STRATEGIE VODAFONE

Poslední čtvrtletí roku 2006 se neslo ve znamení strategických novinek. Tou první bylo představení nové dlouhodobé strategie Vodafone CZ. Společnost se chce více přeorientovat směrem k péči o zákazníky. Prvním hmatatelným výsledkem je vánoční nabídka pro nové, ale i současné zákazníky Vodafone CZ na posílání víkendových SMS zdarma.

Druhým, nepoměrně podstatnějším přínosem má být představení širokého portfolia služeb pro firemní zákazníky, kteří zatím u českého Vodafone bývali poněkud opomíjeni. Vodafone chce pro firemní klienty ať již z řad Enterprise či SME firem nabídnout řadu služeb postavených na partnerství. S prvními V2 službami bychom se přitom měli setkat pravděpodobně již počátkem příštího roku. Součástí strategie V2 má přitom být i komplexní nabídka služeb, včetně fixních telekomunikačních služeb a připojení k internetu.

TELEVIZE V KAPSE

Digital Video Broadcasting Handheld je standard pro digitální TV vysílání pro mobilní zařízení, založený na technologii DVB-T. Tento standard je v současné době nejčastěji spjat s mobilními operátory a „televizí v mobilu“. Možnost sledovat běžné televizní vysílání přímo v mobilním telefonu je přitom kupříkladu v Japonsku či Jižní Koreji velice populární. V Evropě je však jiná mentalita i technologie. DVB-H je tak v komerčním provozu zatím pouze v Itálii.

V Česku se DVB-H představilo již na loňském Invexu. Tehdy již byla technologie standardizovaná, známá a dostupná. Problém byl pouze v absenci telefonů pro DVB-H, což je hlavním problémem této technologie i letos. Jenže Česká republika má zejména v oblasti pozemního televizního vysílání specifika, a tak se zde naráží na problém o řád podstatnější. Současná legislativa totiž dosti pravděpodobně neumožňuje mobilním operátorům provozovat televizní vysílání.

Vzhledem k tomu, že na zmiňovaném Invexu tuto službu demonstroval T-Mobile spolu s Českými radiokomunikacemi a bývalý Eurotel spolu s bývalým Českým Telecomem (tedy Telefónica O2 Czech Republic), je to problém poměrně zásadní.

Ještě zásadnější problém je však v tom, že pro DVB-H, stejně jako pro DVB-T, nejsou za
tím kvůli pomalému vypínání analogového vysílání k dispozici volné kanály. T-Mobile, který letos na podzim provedl veřejný test DVB-H, však i přes to všechno předpokládá, že by DVB-H mohl uvést již na podzim roku 2007.

ČESKÉ TELEKOMUNIKACE BYLY O TELEVIZI

Ano, je to tak. V roce 2006 byly telekomunikace do značné míry o televizi. Nízký počet uživatelů kabelové televize a o téměř deset let opožděný nástup DVB-T totiž vytváří zajímavou příležitost pro telekomunikační operátory právě v této oblasti. UPC po nákupu Karnevalu získala dominantní postavení na trhu a O2 se svojí O2 TV, ale i další operátoři to budou chtít změnit. UPC útočilo na trh s internetem a telefonováním, a telekomunikační operátoři teď chystají „televizní odvetu“. Druhé housle pak hrál internet, který se brzy stane součástí další „netelekomunikační“ zábavy v podobě on-line her, ať již z herních konzol či z mobilu.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče