Porschwagen se blíží

24. srpna 2007, 15:03 - Karel Zaoral
24. srpna 2007, 15:03

Nepřátelské převzetí Volkswagenu je na spadnutí

Zákopová válka, jejíž příčinou je pravděpodobný pokus o nepřátelské převzetí koncernu VW výrobcem luxusních sportovních vozů, znovuožívá kolem automobilek Volkswagen a Porsche. Tiché našlapování ze strany Porsche připomíná šelmu, chystající se zaútočit na takřka bezbrannou ovečku… A tato analogie v sobě skrývá více pravdy, než by se zdálo. Volkswagenu chybí akcionářská „pevná ruka“, protože kontrola koncernu je roztříštěná mezi vícero různých skupin, naopak Porsche má konsolidované vedení s agresivním managementem, relativní dostatek finančních zdrojů a také motivaci největší evropskou automobilku koupit. „Podařilo se nám získat několik opcí, jež umožňují náš podíl ve VW zvětšit,“ nechal se před měsícem slyšet Holger Härter, finanční ředitel Porsche.

A začaly se dít věci.

Prohlášení, které poněkud zapadlo kvůli zprávám o negativním vývoji na americkém hypotečním trhu, předznamenalo současný vývoj. Neznámí obchodníci totiž začali v posledních dnech skupovat velké objemy firemních akcií, což má za následek růst jejich ceny, a také oživení spekulací o pokusu nepřátelského převzetí. Tomu sice zatím brání speciální zákon, jenž takové převzetí automobilky zakazuje, ovšem vzhledem k jeho diskriminační formě soud nejspíše brzy nařídí jeho zrušení.

Kde nakupovat?

Struktura akcionářů (viz tabulka) vcelku jasně vypovídá, jak může Porsche postupovat. Vzhledem k tomu, že dolnosaská vláda jasně prohlásila, že se podílu v koncernu a tím pádem nezanedbatelného vlivu na zaměstnanost v zemi nevzdá, musí Porsche zabrousit mezi ostatní podílníky: tedy drobné investory a finanční instituce.
Pro výkupy na burze je nejlepší situace právě nyní. Akcie táhnou dolů američtí „hypo-kostlivci“, kteří postupně vypadávají z almar různých finančních institucí. Proto se nákupy na klesajících trzích firmě Porsche vyplatí. Z akcionářské struktury Porsche navíc vyplývá, že rodina, jež automobilku ovládá, má v držení dostatek vlastních akcií, aby mohla institucionálním investorům, bez jejichž podílu Porsche nedokáže získat v koncernu majoritu, nabídnout výměnu. Musí však jednat rychle. Proč? Akcie VW vlivem masivních nákupů „neznámých investorů“ totiž i přes současný světový trend posilují. Na rozdíl od Porsche, které „medvědí nálada“ zasáhla v plné síle.

Zacíleno na VW.

„Pro Porsche je Volkswagen téměř jedinou reálnou investicí,“ říká analytik Ondřej Palát z Patria Finance. Firma nemá management schopný režírovat akvizici třeba v Číně nebo Indii a „evropská automobilka je logickým krokem. Je blízko. Porsche ji dobře zná ze společných projektů a koncern podniká v identických právních a ekonomických podmínkách,“ vysvětluje Palát. Přestože VW nedosahuje finančních výsledků Porsche, majorita by nominální hodnotu zisku automobilce výrazně navýšila. „Pro nákup ,blízké příbuzné´ hovoří i zkušenosti s jinými akvizicemi v autoprůmyslu, například problémy Fordu s Premier Auto Group. Špatné spaní mají stratégové Porsche jistě také z případu DaimlerChrysler,“ tvrdí Palát. Ale někam investovat musejí, nadměrné množství volných prostředků nevidí trhy rády.

S bobříkem mlčení ===== . =====

Tajemně se tváří nejen Porsche a VW, ale i koncernové automobilky. Současný šéf Volkswagenu Martin Winterkorn dříve prohlásil, že mu tyto aktivity nevadí. „Vítám počiny Porsche vzhledem k navyšování jeho podílu v koncernu,“ prohlásil Winterkorn, když Porsche nakoupilo akcie na úroveň 31 procent. Od té doby však mezi automobilkami vzniklo pár sporů, zejména v termínu uvedení druhých generací vozů Cayenne a Touareg, které míří na podobnou klientelu. VW už podobná pozitivní prohlášení nevydává. Mlčí i Škoda Auto: „K této záležitosti se nebudeme jakkoli vyjadřovat,“ říká mluvčí Roman Meliška. Z dlouhodobého hlediska není strategie Porsche vzhledem k zachování celistvosti koncernu zcela jasná, a proto jsou výroky opatrné. Firma musí zachovávat loajalitu současnému vedení. A rovněž nemůže nějak obsáhleji komentovat aktivity možného budoucího vlastníka.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít