Pořiďte si svoji lavičku

06. prosince 2004, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
06. prosince 2004, 00:00

REKLAMA NA ULICI Reklamní lavičku nebo inzertní desku lze umístit hned vedle podniku. Nestojí to mnoho peněz. Jde tedy o ideální příležitost i pro drobné podnikatele.

Reklamy na takzvaných hydroglobech jsou zdaleka viditelné.

REKLAMA NA ULICI Reklamní lavičku nebo inzertní desku lze umístit hned vedle podniku. Nestojí to mnoho peněz. Jde tedy o ideální příležitost i pro drobné podnikatele. Drobný živnostník si finančně nemůže dovolit spot. Hledá proto jinou formu inzerce. Řešením je mimo jiné takzvaná venkovní reklama. Vedle billboardů, laviček a vývěsek se do ní počítají třeba i malby na chodníku. „Základní výhodou pro drobné podnikatele je nižší cena,“ říká prezident Asociace českých reklamních agentur (AČRA) Pavel Brabec. „V poslední době mírně klesají investice do propagace na billboardech, peníze jdou ve prospěch ostatních druhů venkovní reklamy,“ konstatuje. Mimochodem, stagnuje také televizní reklama: „V posledních dvou letech ubývá televizních diváků. I větší podniky proto hledají jiný druh propagace,“ dodává prezident AČRA. NEZACÍLENÁ, NEZMĚŘENÁ Druhým plusem venkovní reklamy je možnost přesného umístění. „Třeba lavičku můžete instalovat leckde. Nejen u silnice, ale i na pěších zónách, v parku, na zastávkách,“ říká Jiří Bouzek z agentury West media. Živnostník tak může oslovit zákazníka bezprostředně vedle svého obchůdku. I proto získává tato forma propagace na oblibě. Venkovní reklama má ale i dvě podstatné nevýhody. Nelze ji přesně zacílit na zamýšleného klienta. Nikdy není jisté, kdo půjde okolo a podívá se na ni. Stejně tak není možné přesně spočítat, kolik lidí si ji prohlédlo. „Některé agentury si pak vymýšlejí. Říkají inzerentovi čísla, která nejde nijak ověřit,“ upozorňuje Brabec. V zacílení a měření jsou tak stále nejlepší specializovaná tištěná média. Oslovují přesně vymezené publikum, které lze navíc relativně přesně spočítat. NA KAŽDÉM PATNÍKU Reklama na veřejných prostranstvích je dobrý byznys pro agentury, které ji provozují. Plochu lze totiž od města získat zadarmo. „Magistrát je rád, že po městě vůbec nějaké lavičky rozmístíme. Neplatíme pak už žádný pronájem plochy, městu nedáváme ani procenta z příjmů,“ říká Jiří Bouzek, jehož agentura provozuje reklamní lavičky v Plzni a v Rokycanech. Náklady na jejich výrobu přitom nejsou velké a příjmy z reklamy je rychle vrátí. Například společnost AD-net pronajímá inzerentům lavičku v P raze za dva a půl tisíce korun měsíčně. Vydělávají také reklamy na lampách a sloupech veřejného osvětlení. „Obvyklá je reklamní deska o rozměrech 100×70 centimetrů. Za její výrobu a umístění na sloup inkasujeme jednorázově dva a půl tisíce korun. Měsíční pronájem sloupu pak přijde na 750 korun,“ vysvětluje Michal Buzek ze společnosti ELSET, která jich v Liberci obhospodařuje 12 tisíc. „Největší zájem je o umístění reklamy na sloupech u příjezdu k průmyslovým zónám. Tam někdy nejsme schopni ani uspokojit poptávku. N aopak malý zájem je o sloupky v obytných čtvrtích,“ dodává. NEBEZPEČNÉ DESKY V Praze má na sloupy monopol společnost Eltodo, v moravské metropoli Technické služby Brno. Zaměstnanec této brněnské firmy, který nechtěl být jmenován, poukazuje na to, že reklama na sloupu může být nebezpečná. Proto je žádoucí, aby ji umísťovaly jen technicky způsobilé instituce. „Laik neví, co dokáže s takovou reklamní deskou o ploše metr čtvereční udělat vítr. Podzim je pro nás kvůli větru nejhorším obdobím. Máme také přísná kritéria od dopravní policie, aby reklama neohrožovala bezpečnost provozu,“ vysvětluje. Nejde jen o počasí. Nevýhodou venkovní reklamy je její zranitelnost obecně. „Lavičky jsou často terčem vandalů. Zničí samotnou lavičku a s ní samozřejmě i reklamní plochu,“ říká Jiří Bouzek. U reklam na sloupech hrozí jiné nebezpečí. „Vandalové na desky nedosáhnou. Spíš nám je kradou bezdomovci. Vylezou na sloup, odmontují plech a prodají ho do sběru. Někdy také reklamu poškodí dopravní nehody,“ popisuje situaci v Liberci Michal Buzek. AGENTURY EXPERIMENTUJÍ**

Reklamní agentury se snaží klienty oslovit novými nápady. V Ostravě je průkopníkem agentura Schönwälder - Harmonie, která nabízí inzerci na netradičních místech. Reklamu lze umístit v rámci její sítě 52 hydroglobů (kulatých zásobníků vody). Obrovskou reklamní plochu o velikosti 2700 metrů čtverečních má i na ostravském plynojemu. Společnost si také nechala patentovat svůj nosič nazvaný 3P Medium. „Jedná se o tříramenný prosvětlený nosič umístěný na sloupech veřejného osvětlení přímo v areálu obchodních center,“ vysvětluje pracovník firmy Šimon Churý. Venkovní reklama tedy expanduje. Stále více ji začínají využívat také větší firmy. „Máme dva typy klientů. Jednak samozřejmě drobné podnikatele. Pronajmou si někdy až na rok jednu nebo dvě lavičky poblíž svého obchodu. Jako doplněk ale lavičky v rámci kampaní využívají čím dál víc také velké obchodní řetězce,“ říká Jiří Bouzek. Ulice českých měst se tak pozvolna proměňují v jeden obrovský billboard.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče