Porcelán rozdýchal švýcarský krach

Dalibor Dostál 09. listopadu 2015, 11:04
09. listopadu 2015, 11:04

Výrobce socialistického hotelového nádobí s více než stoletou tradicí pohřbili po revoluci švýcarští majitelé. K životu jej opět přivedla česká firma.

První stránky historie porcelánky G. Benedikt se začaly psát v roce 1882, kdy ji ve Dvorech na Karlovarsku založili bratři Benediktové. Na počest svých zakladatelů nesla název Gebrüder Benedikt a stala se jedním z tradičních výrobců v regionu. Od roku 1958 vyráběla první produkty pro hotely a restaurace, které tvoří nosný sortiment současné společnosti. Podnik, který později nesl název Hotelový porcelán Karlovy Vary, se v tehdejším Československu stal výhradním výrobcem porcelánu pro hotely a gastronomii. Kolekce Princip, Praha, Diana, Forta, Melodie nebo Kent tehdy znali hosté a návštěvníci většiny tuzemských ubytovacích a stravovacích zařízení.

Po změně režimu se podnik rozpadl. Ztratil svůj monopol z éry socialismu a čekala ho nejistá budoucnost. V roce 1992 se porcelánka stala součástí světoznámé švýcarské firmy Keramik Holding AG Laufen a do Dvorů se přesunula výroba globálně proslulých značek Langenthal a Lilien.

Spojení s gigantem v oboru hotelového a restauračního porcelánu českému podniku budoucnost nezajistilo. Naopak. Švýcaři kvůli vlastním ekonomickým problémům zkrachovali, a v insolvenci tak skončila i česká firma.

Cesta ze dna začala pro porcelánku v roce 2002, kdy ji zakoupila česká společnost Polyflex. Ta vrátila podniku historický název G. Benedikt a přinesla finance potřebné k jejímu dalšímu rozvoji. „Vzhledem k tomu, že do G. Benediktu byla již v minulosti převedena výroba z Lilienu a Langenthalu, bylo nutné zakoupit všechny tři společnosti,“ vysvětluje generální ředitel Pavel Janák.

Cesta z krachu

Znovuoživení porcelánky nebylo pro nového vlastníka jednoduché. Všechny firmy byly bez investic, bez inovací a chyběla jim dlouhodobá strategie. Firma neuváženě investovala, brala si úvěry, obchody se zakládaly na množství, a ne na rentabilitě.

„Investice směřovaly hlavně do výroby. Firma měla sice nový management, ale držela se zastaralých názorů, starých technologií výroby a prakticky se zastavil veškerý vývoj firmy včetně inovace sortimentu,“ rozebírá Ivana Záškodová, obchodní a marketingová ředitelka společnosti, obtížný restart podniku.

V roce 2008 proto nastoupilo nové vedení, které ve firmě působí dodnes. Nejhorší situace byla tehdy v Lilienu a Langenthalu. „Asi nejdůležitější byla transformace obou společností z výrobních firem na obchodní. Novou situaci bylo nutné vysvětlit zákazníkům a podpořit značky na domácích trzích. Potvrdilo se, že toto byl jediný možný správný krok,“ pokračuje Ivana Záškodová.

Nápomocný talíř
Porcelánka se zaměřuje na hotely, restaurace a cateringové společnosti. Rozvíjí také segment orientovaný na stravování v nemocnicích, případně zařízeních pro handicapované. Vyvinula též speciální talíř pro seniory a postižené. Oproti běžnému nádobí má navíc přepážku, která pomáhá starým nebo hůře pohyblivým lidem s pohodlnějším nabíráním jídla. Pokrm mohou příborem přitlačit k přepážce a nemusejí sousto honit po celém talíři.

Současná firma G. Benedikt Karlovy Vary tak vyrábí sortiment pod svými obchodními značkami Lilien Austria a Langenthal Swiss, které jsou stejně jako značka G. Benedikt zaměřeny na profesionální klientelu pro hotely a gastronomii. Díky tomuto zaměření má firma v podstatě tři domácí trhy, český, rakouský a švýcarský, na které směřuje zhruba padesát procent celkové výroby. Každá ze tří značek se přitom soustřeďuje na svůj segment. Porcelán značky G. Benedikt míří obvykle do tří až pětihvězdičkových hotelů. Nové vedení po svém nástupu realizovalo také klíčovou investici do nákupu rychlovýpalné pece.

„Umožnila úsporu energií a s ní spojený ekonomičtější provoz, dále rychlejší a kvalitnější výpal, a hlavně nezbytnou flexibilitu,“ vysvětluje Ivana Záškodová. Toto strategické rozhodnutí posunulo firmu výrazně dopředu. Postupně se uskutečnily další investice a podařilo se nastartovat řadu kvalitních dlouhodobých obchodů. V současnosti má společnost 250 zaměstnanců, z toho 200 ve výrobě, a loni dosáhla obratu 240 milionů korun.

Asie nezvládla servis

Stejně jako jiné obory také výroba porcelánu čelila řadu let levné konkurenci z Číny. V poslední době se situace mění. „Celkové oživení evropské ekonomiky se projevilo pozitivně na objemu objednávek. Už od začátku roku zaznamenáváme nárůst poptávek. Na tuto situaci má určitě vliv i odklon od dovozů z Asie,“ porovnává Ivana Záškodová.

Čínské firmy nezvládly evropský trh dobře obsloužit. U porcelánu pro profesionální gastronomii jsou výrazně vyšší požadavky na kvalitu, odolnost a zdravotní nezávadnost. Dovozci z A sie také nedokázali zajistit potřebný servis a pravidelné doplňování zboží. Mezi konkurenty karlovarského podniku tak patří hlavně významní evropští výrobci porcelánu, jako jsou Seltmann, Bauscher nebo Steelite. Vedle kvality výrobků si český producent drží svoji pozici na trhu i díky rychlému servisu a flexibilitě.

Devadesát procent z širokého sortimentu výrobků má podnik na skladě, takže je schopen okamžitě reagovat na objednávky. Od odběratelů zároveň nepožaduje minimální množství k dodávce.

Budoucnost vidí v inovacích

K tradičním exportním trhům pro G. Benedikt patří Evropská unie, USA, Saúdské Arábie, Rusko, Ukrajina, Maroko nebo Mexiko. V poslední době se firmě podařilo odstartovat vývoz také do Austrálie a velmi slibně vypadají jednání o exportu na Kubu. Společnost se chce prosadit rovněž v dalších teritoriích, v současnosti jsou její prioritou Asie, arabské země, Jihoafrická republika a Jižní Amerika.

Budoucnost pomáhají firmě zajistit neustálé inovace. Společnost má vlastní designéry, které si postupně sama vychovává tak, aby rozuměli technologiím a specializaci pro hotely, restaurace a kavárny. Netvoří pouze design, ale musejí vše dovést až ke konečnému výsledku, tedy výrobku. To zahrnuje zhotovení 3D modelu, konstrukci forem, vzorování a úpravy.

Investice přitom míří i do praktičtějších oblastí, než jsou nové vzory porcelánu. Letos má podnik naplánované nové a úsporné osvětlení ve výrobě, rekonstrukci jídelny a novou podnikovou prodejnu.

Musíte si přečíst

Komentář: Pohled venezuelským periskopem

Komentář: Andrejův marketingový náskok

Staveniště Krkonoše. Národní park zažívá stavební boom

Jan Žůrek z KPMG: Česko je někde uprostřed peletonu

Bankovní hackeři útočili v New Yorku. Odnesl to…

Itálii čeká v sobotu státní pohřeb. Počet obětí stoupl…

Michal Horáček: Jen já a lidi
Michal Horáček, známý textař a možný prezidentský kandidát, v pořadu Euro TV slibuje, že se v kampani obejde bez politických stran i sponzorů. Agituje za pragmatický vztah k Číně, ale zároveň zůstává zastáncem EU. Islám je podle něj s českým prostředím nekompatibilní.
Zhlédnout další videa