Poradna: Stanovte jasná pravidla pro využívání sociálních sítí

18. listopadu 2015, 11:43 - Petr Glogar
18. listopadu 2015, 11:43

Stále častěji se setkávám s tím, že se podřízení pomlouvají na sociálních sítích a začínají napadat i náš podnik. Jak se může firma bránit? Filip L., Praha

Používání sociálních médií v pracovní době se stává rozšířeným nešvarem u zaměstnanců mnoha firem, který přináší zaměstnavatelům vrásky na čele. Ochránit zaměstnavatele a jeho reputaci může z velké části interní směrnice jako preventivní opatření.

Směrnice může upravovat nejen pravidla komunikace prostřednictvím sociálních sítí, ale i celkové chování zaměstnanců v internetovém prostoru, včetně různých diskusních fór či komunikace s obchodními partnery prostřednictvím různých internetových komunikačních prostředků.

Kromě prevence ve formě závazné směrnice je však nutné vědět, jak je možné postihnout zaměstnance, který již prostřednictvím sociálních médií urazil vedení firmy či své kolegy, vyjadřoval se o nich negativně nebo zveřejnil jejich citlivé fotografie. Bohužel žádné pokuty a jiné finanční sankce nelze zaměstnanci uložit. Nejčastěji je možné podle povahy vyjádření či fotografie zaměstnance upozornit na jeho chybu a možnost výpovědi.

V závažných případech pomluv, urážek, nepravdivých informací o zaměstnancích nebo vedení firmy je možné zaměstnance propustit, a to formou výpovědi, v krajním případě i okamžitým zrušením pracovního poměru.

Roli hraje nejen povaha urážky či fotografie, ale zejména také postavení zaměstnance v hierarchii firmy, jeho kompetence a to, zda se jedná o jeho první, či opakovaný prohřešek. Kromě možnosti propuštění z práce se nabízí jak firmě, tak i jednotlivým zaměstnancům možnost žalovat dotyčného zaměstnance u soudu s žalobou na ochranu osobnosti a navrhnout soudu i náhradu újmy, kterou žalobce dle svého přesvědčení utrpěl zveřejněním negativních či pomlouvačných informací.

Některé firmy – zvlášť u vysoce postavených manažerů – mohou po tomto manažerovi požadovat, aby si v případě ukončení pracovního poměru upravil či vymazal profil na sociální síti, např. LinkedInu. Důvodem může být zejména obava firmy, aby dotyčný nevystupoval jako představitel firmy či nebyl spojován se svojí bývalou firmou.

Pokud závazek úpravy profilu či jeho vymazání není obsažen v pracovní smlouvě, potom se domnívám, že zaměstnance-manažera, který i po propuštění uchovává svůj profil nezměněný, je možné donutit k úpravám jen prostřednictvím soudu, a to zejména v případech, kdy tento profil aktivně využívá.

Autor je advokát mezinárodní kanceláře PwC Legal

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít