Poradna: Být, či nebýt střední firmou

05. června 2014, 16:00 - MIlan Bláha
05. června 2014, 16:00

Naše firma má 23 stálých zaměstnanců a počítáme s dalším růstem. Pohybujeme se tak na hranici malého a středního podniku. Lze s těmito termíny nějak operovat k našemu prospěchu? Co se nám vyplatí více, být malou, nebo střední firmou, například z pohledu daní?

Otázka rozlišování malých a středních podniků je poměrně složitá a často spíše orientační. Žádné zásadní výhody či nevýhody tak z tohoto dělení neplynou. Například zákon o daních z příjmů vůbec nezná kategorii malých a středních podniků. V daňové oblasti proto nevidím žádné výhody pro malé zaměstnavatele vůči středním či velkým zaměstnavatelům. Přesto existují oblasti, u kterých se rozlišuje malý a velký zaměstnavatel, kde ovšem hranici činí 25 zaměstnanců. Podle zákona mají zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci v pracovním poměru povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu těchto osob na celkovém počtu zaměstnanců. Tento podíl činí čtyři procenta. Povinnost lze splnit také náhradním plněním – odebíráním výrobků, služeb nebo zadáváním zakázek zaměstnavatelům zaměstnávajícím více než 50 procent osob se zdravotním postižením, odvodem do státního rozpočtu nebo kombinací uvedených způsobů. V oblasti pojistného na sociální zabezpečení si mohou zaměstnavatelé s nižším počtem zaměstnanců než 26 zvolit vyšší sazbu pojistného na sociální zabezpečení o jedno procento (tedy nikoli 25 procent, nýbrž 26 procent). Jiný přístup aplikuje EU. V případě, kdy je třeba rozlišit malý a střední podnik, definuje malý podnik jako firmu, která má méně než 50 zaměstnanců, její obrat není vyšší než sedm milionů eur nebo její bilanční suma nepřesahuje pět milionů eur a splňuje kritérium nezávislosti. Například z hlediska investičních pobídek je pro Českou republiku stanovena přípustná míra podpory, která činí 40 procent. Pokud je však investiční akce realizována malým nebo středním podnikem dle definice EU, přípustná míra podpory se navyšuje o deset procentních bodů u středních podnikatelů a o 20 procentních bodů u podnikatelů malých. Z hlediska možnosti čerpání evropských dotací (EU fondů) dochází také k navýšení přípustné míry podpory u malých a středních podniků dle definice EU, míra navýšení se liší dle jednotlivých dotačních titulů. Některé dotační programy jsou k dispozici pouze pro malé a/nebo střední podniky.

Autor: Milan Bláha, partner odpovědný za služby pro rodinné firmy, KPMG Česká republika

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít