Poraď si sám, podnikateli

17. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
17. července 2006, 00:00

ROZKOPANÉ ULICE Prakticky v každém větším městě probíhá během roku oprava nějaké místní ulice či náměstí. Zatímco běžní občané si většinou jen zanadávají, podnikatelé jsou na tom mnohem hůře. Přicházejí o zisky, někteří dokonce krachují. Již přes 40 let se kolínské Karlovo náměstí v letních měsících rozeznívá pochody festivalu Kmochův Kolín.

ROZKOPANÉ ULICE

Prakticky v každém větším městě probíhá během roku oprava nějaké místní ulice či náměstí. Zatímco běžní občané si většinou jen zanadávají, podnikatelé jsou na tom mnohem hůře. Přicházejí o zisky, někteří dokonce krachují.

Již přes 40 let se kolínské Karlovo náměstí v letních měsících rozeznívá pochody festivalu Kmochův Kolín. Letos však hudební soubory v centru tohoto středočeského města vystřídají stavební stroje. V době konání festivalu se totiž bude rekonstruovat hlavní kolínské náměstí. Pořadatel Kmochova Kolína tak patří mezi podnikatele nejvíce postižené touto rekonstrukcí. A šance, že by se dočkal odškodnění ze strany kolínské radnice? Mizivá, stejně jako je tomu i u jiných podnikatelů a v jiných městech.

Zdejší radnice vůči svým přispěvovatelům do městské pokladny přistupují většinou tak, že jim v lepším případě oznámí uzavírku ulice nebo náměstí v místě, kde mají provozovnu, s dostatečným časovým předstihem. Existují ale i případy, kdy se podnikatel o tak závažné věci dozví v okamžiku, kdy před jeho provozovnu přijedou stavební stroje.

MÉNĚ ZÁKAZNÍKŮ, MENŠÍ TRŽBY Živnostníci, kteří mají své provozovny na kolínském Karlově náměstí, si stěžují, že je nikdo o chystané opravě předem neinformoval. Další hovoří o problémech se zásobováním. „Je tady dost špatně provedené značení objížděk. Hlavně mimokolínští řidiči mají problém se k nám se zásobováním dostat,“ říká vedoucí pobočky drogerie Jolana Tomíčková. Ta je také jednou z těch, kteří si stěžují, že se dopředu nedozvěděla od města žádné informace. „Každý den jsem se chodila ptát na náměstí zelinářů, jestli něco nevědí. Když se měnila doba zásobování, dala nám radnice všem vědět. Tentokrát ale vůbec nic,“ tvrdí Tomíčková.

Další obchodníci zase říkají, že řadu lidí od návštěvy jejich obchodu odradí třeba fakt, že u něj nebudou moct zaparkovat. I jim vadí, že je radnice předem neinformovala. „Pokud se oprava protáhne přes plánovaný termín, možná už tu některé obchody ani nebudou,“ míní další z kolínských podnikatelů, kterého živí obchod na Karlově náměstí.

Kolínský starosta Miroslav Kaisler ale říká, že rekonstrukce náměstí se chystala čtyři roky a „podnikatelům bylo v průběhu příprav signalizováno, měli s tím počítat“.

SPOR O FESTIVAL MÍŘÍ K SOUDU

Zda se některý z kolínských živnostníků obrátí na soud, zatím není jisté, protože předem nelze stanovit, jak se rekonstrukce náměstí projeví na tržbách daného obchodu. Jisté je naopak to, že u soudu skončil spor pořadatele Kmochova Kolína a města. Přou se o výši náhrady nákladů, kterou má radnice zaplatit organizátorovi akce Jaroslavu Syrovému za to, že mu letos neposkytla pro tuto akci Karlovo náměstí, ač to má ve smlouvě. Podle starosty Kaislera město pořadateli Syrovému nabídlo ukončení smlouvy o organizování letošního ročníku dohodou.

„Dostali jsme odpověď, že s tím pan Syrový souhlasí za předpokladu, že mu vyplatíme celou částku, kterou máme v rozpočtu vyčleněnou na Kmochův Kolín. To znamená 550 tisíc korun. S tím rada nesouhlasila. Trváme na dodržení smlouvy s tím, že náměstí nebude k dispozici,“ uvedl starosta. Jeho zástupce na kolínské radnici Jiří Krumich dodal, že pokud Syrový vyžaduje náhradu škody, je pro město schůdnější uhradit to, co uzná za uhraditelné soud. „Jsme si vědomi, že jsme mu způsobili komplikace tím, že nebude k dispozici náměstí. Mysleli jsme ale, že před sebou máme partnera k jednání například nad alternativami, kde by se mohla akce uskutečnit. Jenže místo toho nám byla vyhlášena válka,“ tvrdí místostarosta Krumich.

Syrový to ale vidí jinak. „Nejprve mi z radnice přijde e-mail a následně i doporučený dopis s oznámením, že na základě rozhodnutí rady města se letošní ročník Kmochova Kolína konat nebude. A potom chtějí jednat o nějakých jiných variantách?“ ptá se. Syrový podle svých slov smlouvu neporušil a chtěl hledat řešení. Například zahájení rekonstrukce náměstí až po Kmochově Kolínu. Na to ale město neslyšelo.

ODŠKODNĚNÍ NEBEZPEČNÝM PRECEDENTEM?

Ani v Kolíně, ani v dalších městech, kde probíhají rekonstrukce hlavních tříd či náměstí, radnice neuvažují o odškodnění místních podnikatelů. Starosta Kolína Kaisler nechává případné odškodnění na svém nástupci, protože rekonstrukce Karlova náměstí má skončit až těsně před letošními komunálními volbami. Ladislav Libý, starosta blízké Chrudimi, kde se čtyři měsíce bude opravovat Široká ulice přímo v centru města, dokonce hovoří o tom, že by případné odškodnění podnikatelů bylo nebezpečným precedentem pro jakoukoliv další stavbu v Chrudimi. „Každá stavba se více či méně dotýká některých podnikatelských subjektů,“ míní starosta. Podle jeho slov se chrudimská radnice snažila minimalizovat dopady na místní podnikatele tak, že stanovila přísné podmínky pro dodavatele stavby, týkající se doby trvání rekonstrukce, zabezpečení možnosti přístupu zákazníků do dotčených obchodů po celou dobu rekonstrukce, minimalizace dopravních omezení a další. „Věříme, že rekonstrukce splní své vytyčené cíle a skutečně v důsledku přinese turistické oživení centra a tím i nárůst potenciálních klientů obchodníkům v dotčeném území,“ dodává Libý. Ten prý mezi chrudimskými podnikateli zaregistroval hlasy podporující plány radnice i ty, které s rekonstrukcí vyjadřují otevřeně nesouhlas.

VADÍ I OPRAVA PŘÍSTUPOVÝCH KOMUNIKACÍ

Samostatnou kapitolou je vedle oprav městských komunikací rekonstrukce přístupové silnice k městu, zejména pokud je její význam pro daný region strategický. Na severní Moravě se má na několik měsíců zcela uzavřít silnice přes Červenohorské sedlo, která ale fakticky zajišťuje jediné kapacitně vyhovující spojení se světem pro region kolem města Jeseníku.

Není proto divu, že chystaná rekonstrukce budí vášně. Silnice má totiž být uzavřena v nejoptimističtější variantě tři po sobě jdoucí letní sezony. V tom horším případě, kdy by se rekonstruovala i jižní strana této komunikace, o další tři letní sezony více. To je pro podnikatele v tomto regionu nepřijatelné. I když mnozí z nich vědí, že pokud se silnice neopraví, budou na tom ještě hůře. „Někteří podnikatelé nás informovali, že pokud se situace nezlepší, zváží odchod z Jesenicka,“ řekla už dříve ředitelka Okresní hospodářské komory Jeseník Renata Ruská.

Nejhůře na tom jsou přitom ti podnikatelé, kteří ke své práci potřebují nákladní přepravu. Objízdné trasy totiž narážejí například na omezenou nosnost mostů a můstků na silnicích nižší kategorie. Zástupci zdejší hospodářské komory a zároveň řediteli firmy na výrobu stavebních komponentů ze Žulové Bořivojovi Minářovi se nelíbí zejména to, že silnice přes Červenohorské sedlo má být zcela uzavřena i při přípravných pracích na samotnou rekonstrukci, jako je odlesňování. „Jestli někdo neumí odlesňovat, aniž by zavřel komunikaci, ať to nedělá. Samozřejmě jsme schopni jezdit na semafor, když to bude potřeba,“ míní. Podnikatelům z Jesenicka vadí i to, že se stále vedou diskuze, zda silnici přes Červenohorské sedlo nahradit tunelem či nikoliv. „Mám obavy, že tato diskuze není v tuto dobu příliš vhodná. Ředitelství silnic a dálnic si taky může říct, ať si ujasníme, co vlastně chceme, a miliony na opravu pošle jinam,“ dodal Minář.

 |PROTICHŮDNÉ POSTOJE V HRANICÍCH Dalším případem rekonstrukce hlavního náměstí, která zajistila místním podnikatelům bezesné noci, je oprava Masarykova náměstí v centru Hranic na Moravě. Mnozí ze zdejších živnostníků si totiž stěžují na značný odliv zákazníků, který údajně trvá už od začátku rekonstrukce. Najdou se však i takoví, jimž naopak tržby stouply. Na poklesu tržeb obchodů v opravovaném centru města mohou také vydělat obchodníci v jiných částech města. „Poznali jsme to na tržbách. Lidé přestali na náměstí chodit. Ani se jim nedivím, je tu nepořádek, hluk a práší se tu,“ popsal situaci Petr Ondruška z prodejny jízdních kol. Jako mnozí, i on se obává, že ukončení stavebních prací zlepšení nepřinese. Začne totiž platit nový parkovací systém. „Lidi to odradí, takové ceny za parkovné nemají ani v Olomouci, to abychom to pomalu zabalili a šli se přihlásit na pracovní úřad,“ míní. Naopak prodavačka z obchodu se sportovními potřebami Svatava Nevímová si na opravu náměstí nestěžuje. Tvrdí, že se jejich obchodu tržby zvýšily. „Myslím, že pokud lidé nějaké zboží chtějí, tak si k němu cestu najdou. Svůj podíl na tom má i fakt, že jsme v Hranicích jeden z mála obchodů, který prodává boty, navíc jsme měli po dobu rekonstrukce i výhodné slevy,“ řekla Nevímová. |

** CHCETE POMOCI? SDRUŽTE SE!

Sdružení podnikatelů i regionální hospodářské komory registrují celou řadu stížností na jednání samospráv a dá se říci i bezohlednost v některých případech, kdy se rozkope ulice a majitelé obchodů se to dozví, až když přijede bagr. Podle předsedy Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR Bedřicha Dandy ale podnikatelé prakticky nemají šanci se svými stížnostmi na radnicích uspět, protože těžko mohou dokázat faktický úbytek zisku a navíc se prý se živnostníky obvykle nikdo nebaví. „Nejhůře jsou na tom ti, kteří nejsou organizováni v žádném podnikatelském svazu, s těmi se už vůbec nikdo nebaví,“ říká Danda. Podle jeho slov si Sdružení podnikatelů a živnostníků za uplynulých 16 let získalo určitý respekt. „Proto také doporučujeme zakládat v daném místě naše členské organizace, byť malé, které se mohou za zájmy členů postavit a vyjednávat s radnicí o různých opatřeních vedoucích ke zlepšení podnikatelského prostředí v jejich městě či obci,“ zdůrazňuje Danda.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče