Popularita zemního plynu roste

23. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
23. dubna 2007, 00:00

ALTERNATIVNÍ PALIVA Zemní plyn patří společně s biopalivy mezi nejperspektivnější alternativní paliva, s jejichž masovým rozšířením v příštích letech počítá Evropská unie. V současné době jezdí v Česku na zemní plyn 630 vozů, což je o 30 procent více než před rokem.

ALTERNATIVNÍ PALIVA Zemní plyn patří společně s biopalivy mezi nejperspektivnější alternativní paliva, s jejichž masovým rozšířením v příštích letech počítá Evropská unie. V současné době jezdí v Česku na zemní plyn 630 vozů, což je o 30 procent více než před rokem.

Minulý týden uplynul přesně rok od podepsání „Dohody o rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě“. Dohodu uzavřel stát reprezentovaný ministerstvem průmyslu a obchodu a devět plynárenských společností. Z jejího textu vyplývá, že do roku 2020 by zemní plyn měl mít minimálně desetiprocentní podíl na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě. K dosažení tohoto cíle je nutné splnit dvě základní podmínky - rozšířit nabídku vozidel s plynovým pohonem na českém trhu a výrazně rozšířit počet čerpacích stanic se zemním plynem (CNG).

OTEVÍRAJÍ SE NOVÉ STANICE

Plynárenské společnosti se ve výše uvedené dohodě mimo jiné zavázaly, že podpoří nákup ekologických autobusů a vybudují síť plnicích stanic v hodnotě jedné miliardy korun. A to jak na hlavních silničních tranzitních tazích, tak i na komunikacích místní a regionální úrovně. Nyní své závazky začínají plnit.

V prosinci se otevřela nová plnicí stanice v Ostravě, během jara postupně přibývají nebo v příštích týdnech přibudou čerpací stanice v Brně, Mladé Boleslavi, Českém Brodě, Ústí nad Labem a Karlových Varech. Na konci dubna by tak mělo být k dispozici již 16 veřejných plnicích stanic na CNG a investičně se připravuje výstavba dalších. Do roku 2020 by na celém území republiky měla být minimálně stovka podobných stanic, do konce letošního roku necelá dvacítka.

PRVNÍ VLAŠTOVKA V BRNĚ

Jednou z nových čerpacích stanic na CNG je stanice v Brně, určená zatím pouze pro osobní automobilovou dopravu a užitkové vozy do 3,5 tuny. Tato stanice je rovněž první vybudovanou společností RWE na území působnosti Jihomoravské plynárenské. Další provozované CNG stanice na jižní Moravě jsou již ve vlastnictví jiných subjektů, například TL Prostějov nebo EIKA Znojmo. „Umístění této stanice je náhradním řešením, které jsme pro splnění našich závazků přijali. Do budoucna hledáme a zvažujeme další lokality pro výstavbu CNG stanic, určených také pro autobusovou dopravu,“ řekl předseda představenstva Jihomoravské plynárenské Tomáš Tichý.

Těmito lokalitami by mohly být například Černovické terasy nebo Olympia Modřice. Právě brněnský dopravní podnik byl přitom jednou z prvních firem, ve které se testoval CNG pohon v reálných podmínkách autobusové dopravy. Pozitivní výsledek, který z tohoto testování vzešel, je podkladem k rozhodování o využití zemního plynu jako paliva pro autobusovou dopravu v městě Brně.

POŘIĎTE SI VLASTNÍ STANICI První plnicí stanice na stlačený zemní plyn ve Středočeském kraji je v Mladé Boleslavi. Otevřela ji zde skupina RWE. Tato stanice je takzvaně bezobslužná. Zákazník tedy na základě smlouvy s místně příslušnou plynárenskou společností obdrží zákaznickou kartu s PIN kódem, která umožňuje samoobslužné tankování v celé síti stanic. Tankování u takového stojanu probíhá stejně rychle jako při čerpání benzinu.

Zřídit si svoji vlastní plnicí stanici přitom mohou i firmy nebo domácnosti, pokud mají přípojku zemního plynu. Taková stanice pak stlačuje zemní plyn přímo z rozvodu plynu do tlakových nádob v automobilu. Doba plnění je pak ale delší, trvá několik hodin a probíhá zpravidla přes noc.

NEJVĚTŠÍ JE V TÁBOŘE

Největší, nejvýkonnější a nejmodernější plnicí stanice stlačeného zemního plynu byla otevřena na konci března v Táboře u čerpací stanice dopravní firmy Comett Plus. Projekt výstavby této CNG stanice spolufinancovaly Evropská unie v rámci Operačního programu Infrastruktura a české ministerstvo dopravy. Nová stanice má v první etapě sloužit zejména pro městské a příměstské autobusy i další komunální vozidla.

Tábor totiž plánuje do osmi let převést všechny své městské autobusy na zemní plyn. Výkon CNG stanice s touto perspektivou počítá, doba plnění jednoho autobusu trvá zhruba pět minut, denní kapacita stanice je 100 autobusů. Celkem jsou k dispozici tři výdejní stojany. Novou plynovou stanici mohou samozřejmě využívat i řidiči osobních a dodávkových automobilů poháněných zemním plynem.

IDEÁLNÍ POHON PRO AUTOBUSY

Z celkového počtu zhruba 630 vozidel s plynovým pohonem, které se nyní pohybují na českých silnicích, je zhruba 200 autobusů v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě (nejvíce v severních Čechách a na severní Moravě). Právě u vozidel městské hromadné dopravy se využití zemního plynu jeví jako ideální, protože se jedná o velké znečišťovatele městského životního prostředí.

Stát dává dotaci 800 tisíc korun na nákup plynového autobusu, dalších 200 tisíc korun poskytují plynárenské společnosti, a navíc je tu dotace 2,3 milionu korun na nízkopodlažní verzi. Ekologický autobus může být teoreticky pro provozovatele levnější o 3,3 milionu korun. „Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let by činila až 170 milionů korun,“ říká zástupce České plynárenské unie Jaroslav Tománek.

USTUPUJE SE OD PŘESTAVEB

Zatímco v minulosti vznikala vozidla poháněná plynem především pouhou přestavbou, nyní automobilky vyrábějí originální modely s pohonem na alternativní paliva. Přestavěná vozidla totiž mají nižší uživatelský komfort (zásobník plynu v kufru, nevyvážený chod motoru, ztrátu garancí v servisu a podobně). Většina výrobců automobilů tedy nyní nabízí u vybraných typů CNG automobily přímo z výroby.

Cena sériově vyráběných osobních automobilů na CNG je srovnatelná s cenami naftových verzí, tedy zhruba o 60 až 80 tisíc korun vyšší ve srovnání s benzinovými. Tyto náklady se při porovnání s benzinem vrátí při nynějších cenách paliv po přibližně 50 až 60 tisících najetých kilometrech. Zejména firmy s velkým akčním rádiem a vysokým počtem ujetých kilometrů tak mohou díky zemnímu plynu ušetřit až desetitisíce korun měsíčně.

NABÍDKA CNG VOZIDEL ROSTE

Na zvýšený zájem o pohon motorových vozidel na zemní plyn už zareagovali také dovozci vozů do České republiky. Auta se sériově dodávaným plynovým pohonem do tuzemska dovážejí značky Opel, Fiat, Citroen nebo Renault, o zahájení výroby takového vozu uvažuje i domácí Škoda Auto. Ta už představila dva prototypy modelu Škoda Octavia poháněná plynem. „Plynové motory produkují až o 90 procent nižší emise škodlivin. Proto také uvažujeme o výrobě automobilů Škoda Octavia, Roomster a Superb na stlačený zemní plyn,“ uvedl člen představenstva automobilky odpovědný za technický vývoj Eckhard Scholz.

V současné době je v Česku k dispozici 14 modelů osobních nebo lehkých užitkových aut v provedení s pohonem na CNG. Pro srovnání, v sousedním Německu je to již více než 30 modelů od 12 výrobců a v celé Evropě pak 115 modelů CNG vozidel od 22 výrobců. Nově nyní společnost Ford Motor Company zvažuje možnost vstupu na český trh s modelem Ford Focus C-Max 2.0. Bohužel dovozci vozů VW a Peugeot zatím o trhu v Česku neuvažují, i když tyto automobilky vozidla s pohonem na CNG již v Evropě prodávají.

Velkou budoucnost má pohon plynem pro autobusy, několik typů plynových autobusů od různých výrobců je rovněž k dispozici na českém trhu. V neposlední řadě je pak prostor pro plyn u vozidel zajišťujících například úklid ve městech.

PŘEHLED CNG AUTOMOBILŮ NA ČESKÉM TRHU Citroen Berlingo 1.4i Furgon GNV Citroen C3 1.4i CNG Fiat Multipla 1.6 16V Natural Power Fiat Doblo Cargo 1.6 16V Natural Power Fiat Punto Van 1.2 Natural Power Fiat Panda 1.2 CNG Opel Zafira 1.6 CNG Opel Combo 1.6 CNG Renault Kangoo 1.6 16V CNG Renault Kangoo Express 1.6 16V CNG Volvo S 60 Volvo V 70 Volvo S 80 Mercedes E 200 NGT Autobusy Karosa, SOR, TEDOM, Ekobus

VÝHODY A NEVÝHODY PLYNOVÉHO POHONU

+ ekologický provoz

+ nizké provozní náklady

+ dostupné palivo

- nedostatečná infrastruktura

- vyšší náklady na pořízení vozidla

- vyšší náklady na plnicí stanice

- zpřísněná bezpečnostní opatření (garážování, opravy …)

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče