Poptávka po navigacích strmě roste

03. září 2007, 00:00 - (jan)
03. září 2007, 00:00

en během druhého čtvrtletí letošního roku si satelitní navigační přijímač na celém světě pořídilo téměř 7,5 milionu Podle průzkumu Canalys tak trh v porovnání s polovinou loňského roku vzrostl o více než 110 procent. BUDOUCNOST PATŘÍ MOBILŮM Za obrovským zájmem o satelitní navigací stojí především klesající ceny přenosných přístrojů.

en během druhého čtvrtletí letošního roku si satelitní navigační přijímač na celém světě pořídilo téměř 7,5 milionu Podle průzkumu Canalys tak trh v porovnání s polovinou loňského roku vzrostl o více než 110 procent.

BUDOUCNOST PATŘÍ MOBILŮM

Za obrovským zájmem o satelitní navigací stojí především klesající ceny přenosných přístrojů. Přenosný přijímač si totiž pořídilo devět z deseti zájemců o navigace. Budoucnost ale podle odhadů analytiků bude patřit spíše navigacím v multifunčních mobilech. Ty sice letos „uzmuly“ pouze šest procent trhu, již v roce 2010 se jich ale podle odhadů firmy IMS Research jen v Evropě prodá na 70 milionů.

Mezi výrobci byla nejúspěšnější firma Garmin. Ta převzala prvenství v počtu prodaných navigací po konkurenčním TomTom, který vedl ještě v loňském roce. Za vedoucí dvojicí pak s velkou ztrátou zaostaly společnosti Mio Technologies nebo Navman. S poptávkou roste i počet výrobců. Zatímco ještě před dvěma lety GPS navigace vyrábělo pouhých deset firem, nyní si zákazník může vybrat mezi více než stovkou značek.

ZÁJEM SE ZVYŠUJE I V ČESKU

Prudce rostoucí zájem o satelitní navigace potvrzují i čeští prodejci. Navigace přitom už nejsou doménou automobilistů; stále častěji si je pořizují i cyklisté a pěší turisté. Podle odhadů tuzemských prodejců už v loňském roce vzrostly prodeje satelitních navigací o stovky procent. Letos tomu bude podobně.

Podle Radka Hojgra, který provozuje specializovaný internetový obchod www. svetgps.cz, byl loňský rok pro prodej navigačních přístrojů zlomový. Na český trh totiž vstoupilo několik nových výrobců a díky jejich konkurenčnímu boji výrazně klesly ceny. „V roce 2005 nebyl výjimkou přístroj do auta za 25 tisíc korun, nyní se hranice pohybuje mezi 8 tisíci až 14 tisíci korunami,“ tvrdí Hojgr.

Podle jeho slov se v České republice na celkovém prodeji GPS přístrojů podílí ze 75 procent družicové navigace určené do automobilů, přičemž mezi velké zákazníky patří taxikářské firmy, autodopravci či velkoobchodní společnosti. Zbývající část prodejů připadá hlavně na ruční navigace, které se hodí pro turistiku či sportování. *

Graf

TRŽNÍ PODÍL VÝROBCŮ NAVIGACÍ (celosvětové údaje za druhé čtvrtletí 2007)

Garmin ………… 24,9 %

TomTom ………. 24,3 %

Mio Tech………… 9,2 %

Magellan………… 5,7 %

Navman …………. 3,1 %

Ostatní…………. 32,9 %

Pramen: Canalys.com

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít