Poptávka po luxusu roste

21. ledna 2008, 00:00 - Erich Handl
21. ledna 2008, 00:00

Vozy Porsche se loni podle statistik staly nejprodávanějšími sportovními automobily v Česku. Na prodeje i blízkou budoucnost této exkluzivní značky v České republice jsme se zeptali fleetového manažera firmy Aleše Nováka.

Porsche Inter Auto CZ Vozy Porsche se loni podle statistik staly nejprodávanějšími sportovními automobily v Česku. Na prodeje i blízkou budoucnost této exkluzivní značky v České republice jsme se zeptali fleetového manažera firmy Aleše Nováka.

Za prvních jedenáct měsíců loňského roku jste prodali celkem 134 modelů Porsche, oproti 121 kusům v předminulém roce. Čemu přičítáte zvýšený zájem o vaše vozy?

Loni došlo celkově k dalšímu výraznému nárůstu poptávky po luxusních modelech. Může za to kromě jiného také výhodný kurz koruny. V souvislosti s jejím posilováním se vozy Porsche stávají pro tuzemské zákazníky dostupnějšími. V prosinci jsme na tento vývoj ještě sami reagovali přizpůsobením cen všech modelů v nabídce.

Který je nyní ten nejlevnější?

Nejlevnějším je v současné době roadster Porsche Boxter 2,7 za cenu od 1 288 000 korun včetně DPH.

Který z vašich vozů byl v minulém roce nejprodávanějším?

Cayenne, který má až 50procentní podíl z celkového prodeje našich vozů. Na druhé příčce v oblíbenosti u zákazníků se umístilo Porsche 911. Od začátku roku 2007 se jich prodalo celkem 46 kusů.

Proč si lidé kupují Porsche Cayenne, a ne Touareg?

Protože VW je masová značka a Porsche je Porsche. I když má Volkswagen image kvalitní značky, Porsche je jen jedno.

Jak se loni vyvíjela vaše prodejní síť?

V červnu jsme otevřeli ve své brněnské pobočce druhý autorizovaný servis pro vozy Porsche v České republice. Majitelé z Moravy již nemusí za servisem dojíždět až do Prahy. Celkově tak nyní máme jedno prodejní a dvě servisní místa v Praze a Brně.

Kdo je váš nejbližší konkurent?

V podstatě jsme unikát, nemáme přímou konkurenci. V rámci koncernu VW lze označit za rivala Lamborghini, určitými soupeři jsou také Ferrari a Maserati.

Mělo by pro vás smysl zřizovat prodejní místo v Ostravě?

Zatím si myslím, že stávající počet prodejních a servisních míst je dostačující. Potenciál České republiky ještě není tak velký, abychom museli mít dvě prodejní místa.

Kdo kupuje Porsche, jaká je vaše klientela?

Jsou to v první řadě úspěšní podnikatelé, kteří „vyrostli“ po revoluci. Mohou si dovolit prestižní auto a chtějí si i dopřát kombinaci luxusu a sportovního vyžití se svým vozem. Mezi našimi zákazníky jsou také politici a sportovci, například hokejový brankář Roman Čechmánek. Třetí skupinou jsou firemní zákazníci, manažeři velkých firem.

Jaký je podíl firemních a individuálních klientů?

Je to padesát na padesát.

Kolik nabízíte vozidel v kategorii N1?

Jeden, model Cayenne. V provedení turbo by se mělo jednat o nejrychlejší N1 vozidlo na trhu. Žádný jiný náš model nepřipadá pro nákladní kategorii v úvahu.

Musí vůbec tak prestižní značka, jakou je Porsche, nějak podporovat prodeje?

Ano, děláme akce jak prodejního, tak servisního charakteru. Nejlepším marketingem je však zákazníka do auta posadit, aby poznal na vlastní kůži „pocit Porsche“. Z tohoto důvodu jsme například pořádali testovací jízdy na okruhu v Mostě. Zahltit zákazníky masovou reklamou není v našem segmentu možné, je třeba dělat adresné akce. Zákazníky tedy na jízdy zveme podle individuálních parametrů.

Jaké novinky nás čekají v blízké budoucnosti?

Na začátku roku 2009 přijde nový model Panamera. Bude to náš vstup do segmentu luxusních prémiových sedanů.

Nenabízíte jen Porsche, ale i další koncernové vozy. Jak se vám daří celkově?

Značka Porsche nám do určité míry pomáhá i při prodeji dalších koncernových značek, přitahuje bohatší klientelu, provázanost tam je určitě veliká. Prémiová značka pomáhá jménem, vábí bohaté. Ti si třeba koupí Porsche na víkendové hrátky a pro rodinné účely pak slouží třeba Audi, Volkswagen nebo Škoda. Porsche Inter Auto CZ se i díky tomu stalo podle statistik největším prodejcem nových aut v Česku.

Značka Porsche zvýšila v minulém roce svůj vliv v koncernu Volkswagen. Proslýchá se, že by se společnost Porsche Inter Auto CZ mohla ujmout dovozu koncernových vozů namísto společnosti IVG (Import Volkswagen Group s. r. o.).

Nic takového se, pokud vím, nepřipravuje.

K těmto úvahám asi přispěl přechod šéfa divize Volkswagen Davida Lišky do vaší firmy. Prý má působit vedle rakouského managementu a připravit firmu na převzetí agendy IVG?

Možná, že u lidí z IVG vznikl takový dojem, ale není tomu tak. My jsme rakouská firma a v každé zemi, kde působíme, vedle sebe pracují dva vrcholní manažeři. Jeden Rakušan, který se věnuje rozvoji a strategii, a pak místní takzvaný „výkonný manažer“, jehož úkolem je zajištění optimálního chodu sítě Porsche Inter Auto CZ. O tom, že by pan Liška měl jiné úkoly, nic nevím.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče