Poptávka po dodávkách neslábne

16. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. října 2006, 00:00

Na konci motoristické sezony je jasné, že český trh je rájem pro výrobce lehkých užitkových vozů. Stále vysoký je zájem o malé dodávky a o přestavěná osobní auta na kategorii N1. Co stojí za stále poměrně velkou poptávkou po dodávkách?

Na konci motoristické sezony je jasné, že český trh je rájem pro výrobce lehkých užitkových vozů. Stále vysoký je zájem o malé dodávky a o přestavěná osobní auta na kategorii N1.

Co stojí za stále poměrně velkou poptávkou po dodávkách? Vedle rostoucí ekonomiky jsou to především daňová pravidla platná od roku 2004, která neumožňují podnikatelům odpis DPH u osobních vozů. Živnostníci to tedy vyřešili po svém a začali kupovat „přestavěná“ osobní auta splňující požadavky na segment lehkých užitkových vozidel.

ŽEBŘÍČKŮM VÉVODÍ ŠKODA

Podle statistiky Svazu dovozců ČR se do konce letošního září zaregistrovalo na českém trhu celkem 127 176 osobních a malých užitkových vozů, podíl „podnikatelských“ aut byl přitom téměř třicetiprocentní. Zatímco prodej osobních aut stále mírně klesá, u lehkých užitkových je tomu přesně naopak.

Jasná dominance domácí značky Škoda na trhu osobních vozidel nikoho nepřekvapí, mezi užitkovými vozy se dlouho prosazovaly zejména německé a francouzské značky. Teprve značný nárůst poptávky po malých dodávkách donutil mladoboleslavskou automobilku vrátit se do segmentu, který opustila ukončením výroby modelu Škoda Felicia Pik up.

Modely Fabia a Octavia v úpravě N1 se rychle staly vládci žebříčku lehkých užitkových vozidel. Do konce září se užitkových fabií a octavií prodalo přes 7800 kusů, a to má ještě firma v záloze další eso - užitkovou verzi nového modelu Roomster. Další místa podle letošní prodejnosti dodávek patří značkám Volkswagen, Ford, Renault a Citroen.

PODÍL OJETIN KLESÁ

Dalším trendem letošního roku je pokles podílu ojetých užitkových aut. Do konce srpna se sice zaregistrovalo téměř pět tisíc „nových“ ojetin, masivní prodej nových dodávek však mírný nárůst počtu zaregistrovaných ojetin kompenzoval. To vše v době, kdy Evropská unie dotlačila Česko k další liberalizaci dovozu ojetin a plánuje zavést ekologické daně z provozu motorových vozidel.

„V praxi to znamená, že ekologické daně se budou v mnohem větší míře týkat právě zemí, do kterých se ojeté automobily na základě vynucené liberalizace trhu masově exportovaly, tedy i České republiky,“ varuje tajemník Svazu dovozců Pavel Tunkl. Provoz ojetého automobilu se tak může v brzké době značně prodražit, což platí nejvíce o autech používaných každý den, která najezdí tisíce kilometrů ročně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto…
Galerie na středu: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
Technologie
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít