Poptávka po dodávkách neslábne

16. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. října 2006, 00:00

Na konci motoristické sezony je jasné, že český trh je rájem pro výrobce lehkých užitkových vozů. Stále vysoký je zájem o malé dodávky a o přestavěná osobní auta na kategorii N1. Co stojí za stále poměrně velkou poptávkou po dodávkách?

Na konci motoristické sezony je jasné, že český trh je rájem pro výrobce lehkých užitkových vozů. Stále vysoký je zájem o malé dodávky a o přestavěná osobní auta na kategorii N1.

Co stojí za stále poměrně velkou poptávkou po dodávkách? Vedle rostoucí ekonomiky jsou to především daňová pravidla platná od roku 2004, která neumožňují podnikatelům odpis DPH u osobních vozů. Živnostníci to tedy vyřešili po svém a začali kupovat „přestavěná“ osobní auta splňující požadavky na segment lehkých užitkových vozidel.

ŽEBŘÍČKŮM VÉVODÍ ŠKODA

Podle statistiky Svazu dovozců ČR se do konce letošního září zaregistrovalo na českém trhu celkem 127 176 osobních a malých užitkových vozů, podíl „podnikatelských“ aut byl přitom téměř třicetiprocentní. Zatímco prodej osobních aut stále mírně klesá, u lehkých užitkových je tomu přesně naopak.

Jasná dominance domácí značky Škoda na trhu osobních vozidel nikoho nepřekvapí, mezi užitkovými vozy se dlouho prosazovaly zejména německé a francouzské značky. Teprve značný nárůst poptávky po malých dodávkách donutil mladoboleslavskou automobilku vrátit se do segmentu, který opustila ukončením výroby modelu Škoda Felicia Pik up.

Modely Fabia a Octavia v úpravě N1 se rychle staly vládci žebříčku lehkých užitkových vozidel. Do konce září se užitkových fabií a octavií prodalo přes 7800 kusů, a to má ještě firma v záloze další eso - užitkovou verzi nového modelu Roomster. Další místa podle letošní prodejnosti dodávek patří značkám Volkswagen, Ford, Renault a Citroen.

PODÍL OJETIN KLESÁ

Dalším trendem letošního roku je pokles podílu ojetých užitkových aut. Do konce srpna se sice zaregistrovalo téměř pět tisíc „nových“ ojetin, masivní prodej nových dodávek však mírný nárůst počtu zaregistrovaných ojetin kompenzoval. To vše v době, kdy Evropská unie dotlačila Česko k další liberalizaci dovozu ojetin a plánuje zavést ekologické daně z provozu motorových vozidel.

„V praxi to znamená, že ekologické daně se budou v mnohem větší míře týkat právě zemí, do kterých se ojeté automobily na základě vynucené liberalizace trhu masově exportovaly, tedy i České republiky,“ varuje tajemník Svazu dovozců Pavel Tunkl. Provoz ojetého automobilu se tak může v brzké době značně prodražit, což platí nejvíce o autech používaných každý den, která najezdí tisíce kilometrů ročně.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče