Popovídání se starým známým

27. června 2008, 16:22 - Karel Zaoral
27. června 2008, 16:22

Japonský sportovní vůz má spíše americké geny

Není tajenstvím, že značka Lexus vznikla jako odpověď na americkou nedůvěru v japonské automobilky. Konkrétně Toyota se tímto způsobem rozhodla vyvolat nový, předchozími předsudky nezatížený úsudek obyvatel kontinentu s největším a nejbohatším automobilovým trhem na světě. A je nutné uznat, že výsledek se povedl. Testoval jsem kompletní nabídku značky a v jejím portfoliu se nenachází vůz, který by na stupnici od jedné do deseti nebral alespoň devítku. Možná s výjimkou hybridů. Lexus je umí skvěle, auta jsou praktická a dobře použitelná v praxi, včetně bonusu ve formě citelné úspory paliva, což bohužel u konkurence není pravidlem. Ale výhrady mohou být k samotné koncepci tohoto pohonu a faktu, že Toyota – Lexus si vybrala právě tuto cestu místo například palivových článků.
Řada IS je nejmenší v nabídce sedanů. Konkuruje BMW 3, Audi A4 a Mercedesu C. Testovaný model byl k dispozici s nejsilnější možnou motorizací a výbavou Sport, což by ho mělo řadit k agresivním vozům s ambicemi trhat asfalt při každé příležitosti. Není tomu tak. Výše zmiňovanému odpovídá model IS-F, který díky pětilitrovému motoru a bezmála pětistovce koní stojí trochu mimo běžnou řadu, asi tak jako u BMW modely začínající písmenem M. Ve skutečnosti je IS250 sportovním vozem jen částečně. Má sice vynikající podvozek a sekvenční převodovku s možností řazení pod volantem, ale to je společně s agresivním designem a sportovními sedačkami ze „závodní“ výbavy téměř vše. Už první srovnání (mimo modely M) s nejvýše postaveným konkurentem BMW 335i pošle IS250 z hlediska sportovních ambicí do druhé řady. Dvojitým turbem dopovaný třílitr bavorské krásky společně s geniálně nastaveným podvozkem a bleskurychlou převodovkou ukážou Lexusu záda. Pominu-li výkon motoru, tak hlavně proto, že Lexus odmítá vypnout stabilizační systém, a i na příkaz řidiče jej pouze ztlumí. To znamená žádné driftování, žádná jízda zatáčkou na hraně možností auta. Stabilizační systém má snahu neustále řídit sám, což začne být velice brzy otravné. Po sportovní stránce lze tedy vcelku jednoznačně tvrdit, že oproti BMW Lexus ztrácí. Jiné je to ale ve srovnání s konkurencí. IS250, hodnocený nikoliv jako sportovní auto, ale coby rychlý sedan pro každodenní použití, oba zbylé konkurenty dost potrápí. Jízdní vlastnosti jsou na absolutní špičce, auto naprosto přesně drží stopu, je vybavené komunikativním, čitelným řízením a hlavně absolutně postrádá byť i jen náznaky nedotáčivosti. Tedy toho, s čím se oba hlavní němečtí konkurenti horko těžko perou. Audi pro nový model A4 udělalo v tomto smyslu hodně, přesto ani teď nelze s čistým svědomím říct, že vůz není nedotáčivý. Mercedes s hmotou nového Céčka také zabojoval, ale Lexus má pořád ještě navrch. Jestliže A4 na řidiče působí dojmem důvěrně známého křesla, do nějž se člověk pohodlně zavrtá a relaxuje, tak u IS jde v podobném duchu přirovnání o oblíbený svetr. Usednutím za volant je to jako by člověk vklouzl do nejoblíbenějšího kousku z šatníku. Auto zprostředkuje okamžitý kontakt s okolím, noha na plynu přesně ví, kdy se do hry vloží neodbytný stabilizační systém, ruce na volantu mají exaktní informace o tom, po čem se přední kola auta pohybují a jakou mají přilnavost. Jezdit IS každý den do práce je jako povídat si se starým známým, cesta ubývá velice rychle. Je opravdu těžké vybrat objektivní technologii, která způsobuje tak úžasný pocit z řízení tohoto vozu. Ale nejspíše to bude skvělou vyvážeností všech těch použitých. Necháme-li stranou ambice sportovního auta, získáme v IS250 ideálního společníka na každý den. Společníka se skvělým, agresivním designem, vynikajícím podvozkem, pohodlným a přesto pevným posezem, sametově řadící sekvenční automatikou, motorem, ochotným se vytáčet k červenému poli za velmi příjemného zvuku. A co na tom, že má jen dvě stovky koní. Na běžnou každodenní jízdu a dostatečnou míru aktivního bezpečí to stačí, a v tak pohodlném a čitelném autě se člověku ani nechce honit za desetinami vteřin někde po okruhu.

klady
vynikající jízdní vlastnosti
úsporný motor

zápory nelze vypnout stabilizační systém

tabulka:
Lexus IS250
Motor: vidlicový zážehový šestiválec
Objem 2500 ccm
Maximální výkon 153 kW Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 225
Zrychlení 8,4
Průměrná spotřeba 10,8/6,8/8,3
cena 899 900 Kč - základní

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Budete platit daň z příjmu z prodeje nemovitosti?
Do čeho investovat, abychom ušetřili
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít