Poněmčování královské garáže

28. dubna 2011, 13:00 - Jiří Červenka
28. dubna 2011, 13:00

Čím se přepravují členové rodiny, když zrovna nesedí ve voze taženém spřežením

Z pohledu automobilové rubriky byla královská „svatba století“ obřadem pohříchu nezajímavým – když William Arthur Phillips Louis Mountbatten-Windsor a Catherine Middletonová vykročili v pátek 29. dubna z bran Westminsterského opatství už jako manželé, nasedli do vozu taženého koňmi. Připravený scénář počítal s otevřenou i zastřešenou variantou kočáru, podle počasí. Již předem bylo nicméně dané, že až novomanželský pár pojede špalírem statisíců přihlížejících do Buckinghamského paláce, jediné emise, které přitom mohou být uvolněny do londýnského ovzduší – či lépe řečeno na povrch londýnských vozovek – budou ryze organického původu. Tak docela „bezuhlíkově“ ovšem královská svatba neproběhla. Ostatně byla by to škoda, vždyť britská koruna disponuje velmi noblesním vozovým parkem. Zatímco Williama dopravila před westminsterského děkana limuzína značky Bentley, slečna Middletonová dorazila v limuzíně Rolls-Royce Phantom VI. Landaulette z roku 1977, kterou jí zapůjčilo Její Veličenstvo.
Se značkou Rolls-Royce má královská rodina mnoho zkušeností. Model Phantom VI. vyrobený speciálně pro prince Charlese se zvýšenou střechou a bohatým bočním prosklením doznal úhony, když se v prosinci 2010 ocitl uprostřed davu demonstrujícího proti zvyšování školného. Zážitek to byl jistě nepříjemný, i když bezprostředního ohrožení života se následník trůnu ani jeho Camilla bát nemuseli. Vůz byl částečně pancéřovaný a měl neprůstřelná skla, takže mladí demonstranti dokázali poničit jen zadní část limuzíny.
Přestože škody nebyly závažné, oprava dělá správcům královských garáží těžkou hlavu. „Problém se speciálními vozy, jako je tento, spočívá v tom, že náhradní díly nejsou k dispozici skladem. Speciální červený lak a určité díly prosklení bude nutné nechat vyrobit,“ citoval britský bulvární týdeník Hello Tobyho Browna z královské kavalerie.

Bentley jako dar

V podobném duchu jako Charlesův smolný rolls-royce byl zkonstruován rovněž aktuální oficiální vůz britské královny Alžbety II. Její Veličenstvo získalo dva kusy darem od konsorcia britských výrobců a dodavatelů automobilového průmyslu, když v roce 2002 slavilo „zlaté jubileum“ svého nástupu na trůn. Automobilka Bentley, která stála v čele konsorcia, tímto strategickým krokem šikovně vystrnadila konkurenční Rolls-Royce z pozice prvního mezi královskými automobily. (Ačkoli dnes je Bentley součástí skupiny Volkswagen a Rolls-Royce patří mnichovskému BMW, velkou část historie sdílely jako dvě značky jedné společnosti.) Na základě podnětů od vedoucího královských řidičů, vévody z Edinburghu a údajně i samotné královny navrhli konstruktéři v Crewe vůz, který nemá společnou architekturu se žádným standardním modelem Bentley. Podlahová plošina sice pochází z typu Arnage, oproti němu je však limuzína o 0,9 metru delší, o patnáct centimetrů širší a o pětadvacet centimetrů vyšší. Zvýšená karoserie poskytuje Jejímu Veličenstvu lepší výhled na mávající poddané, ale především umožňuje důstojné nastupování – zejména v kombinaci se zadními dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy a jejichž maximální úhel otevření činí téměř 90 stupňů. Přestože tradiční přeplňovaný motor V8 o objemu 6,75 litru produkuje velkorysých 300 kW a 835 Nm, nejvyšší rychlost královské limuzíny činí údajně pouhých 130 km/h. Na vině je pancéřování, které vyhnalo hmotnost vozu až na čtyři tuny. Ne snad, že by na maximální rychlosti nějak zvlášť záleželo. Limuzína se používá výhradně při ceremoniálních příležitostech a velkou část své „pracovní doby“ se pohybuje rychlostí chůze.

Prokleté mercedesy

Pro méně oficiální příležitosti jsou členům královské rodiny k dispozici všednější automobily, převážně domácího původu. Hrdé britské veřejné mínění dlouho nemohlo princezně Dianě odpustit, že v prosinci 1991 přijala od německého koncernu Daimler luxusní kupé SL 500. Tlak odborů i politických představitelů ji o necelý rok později přiměl auto vrátit. Zdá se, že trojcípá hvězda nebyla princezně z Walesu nakloněna. Vždyť to bylo ve voze téže značky, v němž našla při zběsilém pařížském útěku před bulvárními fotografy smrt. Spolu s ní zahynuli 31. srpna 1997 v troskách limuzíny třídy S rovněž její milenec Dodi Fayed a řidič Henry Paul. Vozy německé provenience z královských garáží zcela nezmizely. Až na několik Audi A6 nicméně celá širší rodina dbá na to, aby se nechala vídat v produktech britského automobilového průmyslu. Královna cestuje při neformálních příležitostech pancéřovaným Jaguarem XJ nebo terénním Range Roverem. Vévoda z Yorku vlastní Bentley Arnage s registrační značkou DOY (Duke of York), zatímco vévoda z Edinburghu dává přednost Land Roveru Discovery. Princ Charles netají svoji slabost pro Range Rover, ačkoli v jeho stájích byste našli i frivolnější modely, jako je dvoudvéřový Bentley Turbo R nebo sportovní Aston Martin V8. Ten je ovšem upravený pro spalování biolihu vyráběného z přebytků královských vinic – a většina dieselových aut z Charlesovy flotily tankuje bionaftu z recyklovaného oleje na smažení.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče