Pomůžou až stacionární váhy

17. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
17. července 2006, 00:00

PŘETĚŽOVÁNÍ KAMIONŮČeské silnice trpí pod náporem přetížených nákladních aut. Ministerstvo dopravy sice ve spolupráci s kraji zprovoznilo14 mobilních vah, ovšem jejich účinnost je malá. Řešením je vybudování sítě stacionárních vah, které nebude možné objet.

PŘETĚŽOVÁNÍ KAMIONŮ České silnice trpí pod náporem přetížených nákladních aut. Ministerstvo dopravy sice ve spolupráci s kraji zprovoznilo14 mobilních vah, ovšem jejich účinnost je malá. Řešením je vybudování sítě stacionárních vah, které nebude možné objet.

Vážení kamionů či jiných nákladních automobilů na mobilních vahách vypadá tak, že republiková policie ve spolupráci s celníky náhodně vytypuje vozidlo a to odkloní na místo, kde je umístěna mobilní váha. Celý proces trvá minimálně několik minut. Jenže jeho smysl výrazně omezuje několik nedostatků.

Ty zásadní tkví především v tom, že kolem silnic je jen velmi málo ploch vhodných pro mobilní vážení a hlavně zpráva o kontrolách se mezi řidiči rychle rozšíří a ti pak místo jednoduše objedou nebo počkají, až to celníky a policisty „přestane bavit“.

Při zjištění nadváhy nákladního automobilu policie udělí řidiči blokovou pokutu, případně dá podnět k zahájení správního řízení s dopravcem, a pošle přetížené vozidlo zpět na silnici. Tento postup je tedy prakticky neúčinný a odporuje i zákonu, který jízdu přetížených vozidel zakazuje.

POMŮŽE NOVÝ SYSTÉM Vzhledem k tomu, že velká část řidičů vážené úseky jednoduše objíždí, policejní statistiky příliš nekorespondují se skutečným stavem. Poněkud věrnější obrázek dávají stacionární váhy umístěné na hraničních přechodech a pak zejména smyčky vysokorychlostního systému vážení vozidel, které jsou k dispozici na některých komunikacích. Ty jsou schopny zachytit celkovou váhu projíždějícího vozidla, rozložení váhy na jednotlivé nápravy i rychlost vozu.

Jedna z takových vysokorychlostních vah je například v Praze na Kbelské ulici. Právě Praha je totiž největším a nejfrekventovanějším uzlem v České republice. Nemá totiž dobudovaný ani vnitřní okruh, který by měl sloužit zejména pro osobní automobilovou dopravu, a dokonce ani vnější okruh pro vnitrostátní a prudce narůstající tranzitní nákladní dopravu. Z těchto důvodů ničí pražské komunikace obrovské množství nákladních aut. Například po trase Kbelská, Průmyslová, Štěrboholská radiála, Jižní spojka, Barrandovský most, K Barrandovu a Novořeporyjská denně v každém směru projede kolem pěti až šesti tisíc nákladních vozidel.

NERADOSTNÉ VÝSLEDKY

O tom, že řada vozidel jezdí po Kbelské přetížena, se všeobecně vědělo. Stačí se podívat na stav vozovky na zmíněné trase. Hned po instalaci vážicí smyčky se ale objevila tak alarmující čísla, že to neočekával ani největší pesimista. Podle Karla Glosera, ředitele firmy Taranis Invest, která se vážením kamionů zabývá, je zhruba 10 procent vozidel projíždějících touto ulicí přetíženo. Tento údaj se přitom týká jen celkového přetížení vozidla a nikoliv jednotlivých náprav; zde by byl výsledek ještě horší.

Stejné zařízení je přitom na Jižní spojce. Jenže to se dosud nepodařilo zcela zprovoznit, a údaje tak nejsou k dispozici. Zdroje, které si nepřejí být jmenovány, dokonce hovoří o tom, že ze strany státních orgánů a pražského magistrátu ani není příliš velký zájem uvést váhu do provozu. Dokonce ani na Kbelské se město do projektu ze začátku příliš nehrnulo, po půlročním provozu smyčky ale Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) uznala, že situace je neúnosná a je potřeba problém řešit.

Přistoupilo se tedy k vybudování kompletní vážicí stanice s takzvaným předvýběrem WIM (weigh in motion = vážení za vysokých rychlostí). WIM stanice se zázemím pro odstavení přetížených vozidel s možností překládky nákladu byla uvedena do plného provozu počátkem letošního května na Klíčově.

PŘETÍŽENÉ AUTO DÁLE NEJEDE Na rozdíl od vážení na mobilních vahách nemá přetížené vozidlo šanci stacionární váhu opustit, aniž by neodpovídalo přípustné váze. Největším trestem pro hříšníky zde totiž není ani tak případná pokuta, ale hlavně nutnost zajistit další přepravní prostředek či překládku.

Řidiči si ale mezi sebou o váze řekli (navíc zde zatím funguje pouze jedna pracovní směna) a začali ji objíždět. Následně přijatá opatření (policejní hlídky zachytily přetížená vozidla na objízdných trasách a dovedly je na váhu) však podstatně omezila možnosti objetí vysokorychlostní smyčky.

Řidiči i dopravci se postupně začali chovat dle zákona a nyní je možno konstatovat, že nastal velký obrat. „Počet přetížených vozidel klesl po třech týdnech od zahájení provozu vážicí stanice v její spádové oblasti přímo dramaticky. Prokázalo se, že provozovatelé a řidiči překládají vozidla naprosto systematicky a je to součástí jejich ekonomického chování,“ míní Gloser. Pozitivně hodnotí provoz stanice i zástupci TSK. „Stanice funguje velmi dobře, hlavní město Praha jednoznačně podporuje podobné projekty. Uvažujeme o zřízení podobných stanic při výstavbě Městského a Pražského okruhu,“ říká šéf TSK Luděk Dostál.

CHYBĚJÍ PENÍZE A PROSTOR

Znamená to tedy, že v blízké budoucnosti mohou přibýt další stacionární váhy podobné té na Klíčově? Možná ano. Zástupci Prahy jsou pro, i když připomínají nedostatek vhodných prostor a stěžují si také na omezené finanční prostředky.

Vybudování stanice přitom stálo zhruba pět milionů korun. Na druhou stranu škody způsobené přetíženými kamiony na silnicích se ročně odhadují na dvě až čtyři miliardy korun. Kdyby se důsledně vymáhala náhrada za přetížená vozidla po dopravcích (mohou dostat pokutu až 200 tisíc korun), návratnost vložených investicí by byla prakticky okamžitá.

Pokud jde o samotnou Prahu, stačilo by vážicí stanice vybudovat na hlavních tazích mířících do metropole a objížďce měřených úseků zamezit dopravními značkami. „Kontrola váhy a odstavení vozidla je poměrně komplikovaná záležitost, neboť k tomu potřebujete váhu schopnou vážit dle platné legislativy a hlavně dostatek prostoru, kde lze zastavit vozidlo tak, aby nedocházelo k omezování provozu a kde by bylo možné přetížená vozidla odstavit a umožnit přeložení nákladu,“ dodal Dostál. Připomíná také, že zákon stanoví maximální vzdálenost dojezdu k vážicímu místu od místa zastavení na osm kilometrů.

VÁŽÍ SE I JINDE

Přetěžování kamionů samozřejmě není pouze problémem Prahy. To, že většina kamionů jezdí přetížena, ukázalo i měření na nové stacionární váze v Lovosicích. Někteří řidiči však toto vážení označují doslova za buzeraci. „Je to šikanování řidičů a jenom to zdržuje. Já jako řidič přece neovlivním, jestli mi nakladač naloží nějaký sypký materiál na některou nápravu víc nebo míň,“ zlobí se jeden z řidičů váženého kamionu.

Řidiče přetížených vozidel brání i generální tajemník Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar, podle nějž vozidla přetěžují zejména pevné substráty, jako jsou štěrk, dřevo či stavební hmoty, kdy si řidič nemůže zkontrolovat hmotnost. Podle Špryňara ničit nákladní vůz přetížením není v zájmu žádného majitele.

Na dopravce ale často tlačí zákazníci, aby přepravili co nejvíce nákladu. Proto se Česmad snaží prosadit uzákonění spoluzodpovědnosti objednatele přepravy a dopravní společnosti za dodržení maximální hmotnosti nákladu. Dopravci a zákazníci by v případě odhalení nadměrného nákladu čelili stejným sankcím. „Podle našeho názoru je to efektivní cesta jak eliminovat tlak objednatelů na dopravní firmy,“ vysvětluje Špryňar.

VYUŽIJEME HRANIČNÍCH PŘECHODŮ?

Jednou z dalších možností, jak eliminovat přetížená nákladní vozidla hned na vjezdu do republiky, je využít stacionárních vah, které jsou na téměř všech hlavních přechodech zejména do Německa a na Slovensko, tedy na trasách nejzatíženějších tranzitní nákladní dopravou. Na těchto přechodech ale většinou váhy pracují pouze v automatickém režimu, kdy jen registrují váhu projíždějících nákladních aut.

Skutečné kontroly celníků jsou zde namátkové a řidiči se jim stejně jako v případě mobilních vah snaží vyhnout. „Z přehledu kontrolních vážení vozidel na hraničních přechodech vyplývá, že pokud váhy pracují v automatickém režimu, zaregistrují výrazně více přetížených aut než v režimu obslužném,“ říká Jan Vysloužil, jednatel společnosti Tenzováhy, která stacionární váhy na hraničních přechodech spravuje. Podle jeho slov by váhy na hranicích měly doplnit váhy na vnitrostátních komunikacích zejména v okolí velkých měst. Mluvčí celníků Jiří Barták ale říká, že celníci nemohou vážit kamiony na hraničních přechodech trvale, protože by to prostě dané přechody zablokovalo. „Buď chceme mít přes hraniční přechody plynulý provoz, nebo je zablokujeme vážením a následným odstavováním přetížených vozidel,“ míní Barták.

JAK TO VLASTNĚ FUNGUJE Vážicí zařízení v Praze na Kbelské funguje tak, že vysokorychlostní smyčka zváží vozidlo za plné jízdy a bez vědomí řidiče a následně ho vyfotí kamera. Určí-li vyhodnocovací zařízení, že vozidlo překročilo hmotnostní limity, dostane se fotka díky přenosové technice na monitor do policejního vozu. Policisté pak vytáhnou přetížené vozidlo z jízdního pruhu a přivedou ho do certifikované vážicí stanice, kde ho protokolárně převáží cejchované dynamické váhy za pomalé rychlosti. Po prokázání přetížení případně nerovnoměrného naložení nákladu či jiného porušení právních norem jsou vozidla odstavena. Postižený řidič na místě zaplatí poplatek za zvážení a dostane oznámení o tom, že s ním správní orgán zahájí správní řízení. Nadlimitní náklad pak musí přeložit na jiné vozidlo nebo může využít deponie v okolí vážicí stanice. Teprve pokud splní požadovaný limit, může odjet.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče