Polovina manažerů se v období recese podle průzkumu bojí o pověst svých firem

01. února 2012, 13:27 - MediaFax
01. února 2012, 13:27

Polovina manažerů se v období recese bojí o pověst svých firem, podle téměř tří čtvrtin manažerů za to mohou nespokojení zákazníci, jen 22 procent se obává nespokojenosti svých zaměstnanců. Vyplývá to z průzkumu PR agentury Weber Shandwick a poradenské firmy RSM Tacoma zveřejněného dnes.

Foto: Profimedia.cz

Během krize nebo recese je podle 48 procent manažerů výrazněji ohrožena reputace firem. Nejnebezpečnější zdroje poškození dobrého jména firmy jsou neetické chování manažerů, korupce a finanční problémy firmy. Nejmocnějším médiem šíření firemní pověsti je s velkým odstupem televize (61 %). V součtu je však vliv sociálních sítí a klasických online médií ještě silnější (72 %).

Průzkumu se zúčastnilo 126 vrcholových a seniorních manažerů českých firem. Shodli se zejména na tom, že pověst firmy a její komerční úspěch jsou spojené nádoby. Na otázky o souvislosti mezi firemní reputací, hodnotou firmy či jejím nahlížením bankami při financování projektů totiž odpověděli maximálně konzistentně.

Otázka firemní reputace je stejně důležitá pro PR a marketing, jako pro finanční ředitele nebo CEO. Dostupnost úvěrů a podmínky financování jdou totiž podle drtivých 82 procent dotázaných ruku v ruce s dobrým jménem firmy,“ poznamenal Vítězslav Horák, ředitel Weber Shandwick v Praze.

Programy společenské odpovědnosti a firemní filantropie se podle dotázaných odrážejí na dobrém jméně firmy jen minimálně (8,1 %). Jako důvod je možné uvést jistou „strojenost“ CSR programů mnoha firem. Z odpovědí manažerů je totiž zřejmé, že odpovědné podnikání je otázkou firemní etiky, přístupu k zákazníkům a integrace firem do svého prostředí. Daleko méně se jedná o vracení části finančních zisků zpět do společnosti.

V době ekonomického poklesu se manažeři obzvlášť obávají nespokojených zákazníků (74,8 %). Hrozí jejich nižší loajalita a vyvíjejí tlak na cenu. Už méně se obávají svých obchodních partnerů (34 %) a vlastních zaměstnanců (22 %). Podle vyjádření respondentů je však velkou hrozbou i agrese ze strany konkurence. Respondenti se obávají pomluv a křivých obvinění, zejména pokud ekonomický pokles v daném odvětví vyvolává extrémní konkurenční tlak až paniku. Příkladem může být stavebnictví v letech 2009 až 2010 a případy insolvenční šikany v něm.

Úspěch firmy se skládá z mozaiky mnoha ukazatelů. Dobré jméno je jedním z těch důležitých. Z výsledků jasně vyplývá stále silnější potřeba proklientské orientace. Na konci takového systému je logicky spokojený, loajální zákazník a zaměstnanec hrdý na příslušnost ke své firmě. Lidé mají rádi pocit, že náležejí k něčemu, co je přesahuje. Právě zaměstnanci výrazně ovlivňují tvorbu reputace u zákazníků. Pokud ve vlastních lidech vzbudíme tento pocit hrdosti, pozvedne to jejich morálku a vzroste jejich závazek vůči odvedené práci pro zákazníka. Tyto principy jsou platné o to více právě v době recese,“ poznamenala Monika Marečková, Managing Partner poradenské společnosti RSM Tacoma.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče