Politici mají nové předvolební téma

10. dubna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
10. dubna 2006, 00:00

KAMIONOVÁ DOPRAVA Patrně před žádnými parlamentními volbami se zatím nestal jedním z hlavních předvolebních témat provoz kamionů. Teď se ale zdá, že kamiony mohou do sněmovny dovézt novou sílu - Stranu zelených.

KAMIONOVÁ DOPRAVA Patrně před žádnými parlamentními volbami se zatím nestal jedním z hlavních předvolebních témat provoz kamionů. Teď se ale zdá, že kamiony mohou do sněmovny dovézt novou sílu - Stranu zelených.

Na počátku března představilo Sdružení autodopravců Česmad Bohemia kampaň, jejímž hlavním cílem je zlepšit špatnou pověst kamionové dopravy (viz Profit 11/2006). Asi málokoho by tehdy napadlo, že se kampaň nakonec může obrátit proti samotným kamionům.

Řidičů osobních automobilů, kteří si mnohdy oprávněně stěžují na jejich styl jízdy, je totiž mnohem více. „Stačí jedna cesta po dálnici z Prahy do Brna, aby soudný člověk zjistil, zda jsou řidiči kamionů opravdu takovými chudáky, za jaké se vydávají,“ říká jeden z nich Karel Dvořák.

ZELENÍ: KAMIONŮM PŘISTŘIHNEME KŘÍDLA

Právě na notu nespokojenosti s rostoucím počtem těžkých nákladních vozidel brázdících české komunikace vsadila Strana zelených. Její předseda Bursík chce zejména zakázat provoz kamionů přes celé víkendy od páteční 15. hodiny po nedělní večer. Také chce přesunout nákladní přepravu na železnici.

„Zákaz jízd v takovémto rozsahu by byl v Evropě unikátním opatřením. Z toho jasně plyne znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci,“ reagoval na návrh generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.

Pro regulaci kamionové dopravy jsou však i další politické strany. „Už dávno mohl být na dálnicích monitorovací a řídicí systém, který by připouštěl jen určitý počet kamionů,“ říká šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky by také vláda měla podporovat výstavbu terminálů a překladišť, na kterých by bylo možné v jednotlivých regionech přesouvat náklad na železnici.

POMŮŽE ŽELEZNICE?

Zelení a další strany také požadují, aby se co nejvíce nákladu přepravovalo po železnici. „Ta má 50 procent své kapacity volných,“ míní Bursík.

„Podle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu by znamenalo 50procentní zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá tři procenta,“ tvrdí Špryňar. Podle jeho slov prý v Unii vozí zboží v 90 procentech silniční dopravci.

„Kamionová doprava je levnější než doprava železniční zejména proto, že silniční dopravci v plné míře neplatí poškození silnic a negativní dopad na životní prostředí,“ míní ekonom Petr Mulač.

A byla by vůbec železnice schopna zvládnout nárůst nákladní přepravy poté, co by se omezila kamionová doprava? Předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík si myslí, že ano. „Naše železniční síť je využívána v průměru ze třiceti procent a železniční nákladní doprava může bez větších technických problémů zvýšit své výkony na dvojnásobek, tedy na úroveň srovnatelnou s výkony dopravy silniční,“ říká.

Hlavní příčinou, proč je železnice nevyužitá a silnice přeplněné, je prý cena železniční dopravní cesty. „Zatímco silniční dopravci dosud neplatí ani mýtné v předpokládané výši čtyři koruny za kilometr, železniční dopravci platí za kilometr jízdy nákladního vlaku více než šedesát korun,“ dodal Mužík.

**LIDÉ KAMIONY NECHTĚJÍ

Podle průzkumu, který provedla nedávno agentura Stem/Mark mezi 600 respondenty, si většina lidí myslí, že kamiony nepřiměřeně zatěžují dopravu a měly by se výrazně omezit. Podle mínění obyvatel totiž devastují silnice, způsobují stále více nehod, jsou neekologické a jejich řidiči jsou bezohlední.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít