Politici mají nové předvolební téma

10. dubna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
10. dubna 2006, 00:00

KAMIONOVÁ DOPRAVA Patrně před žádnými parlamentními volbami se zatím nestal jedním z hlavních předvolebních témat provoz kamionů. Teď se ale zdá, že kamiony mohou do sněmovny dovézt novou sílu - Stranu zelených.

KAMIONOVÁ DOPRAVA Patrně před žádnými parlamentními volbami se zatím nestal jedním z hlavních předvolebních témat provoz kamionů. Teď se ale zdá, že kamiony mohou do sněmovny dovézt novou sílu - Stranu zelených.

Na počátku března představilo Sdružení autodopravců Česmad Bohemia kampaň, jejímž hlavním cílem je zlepšit špatnou pověst kamionové dopravy (viz Profit 11/2006). Asi málokoho by tehdy napadlo, že se kampaň nakonec může obrátit proti samotným kamionům.

Řidičů osobních automobilů, kteří si mnohdy oprávněně stěžují na jejich styl jízdy, je totiž mnohem více. „Stačí jedna cesta po dálnici z Prahy do Brna, aby soudný člověk zjistil, zda jsou řidiči kamionů opravdu takovými chudáky, za jaké se vydávají,“ říká jeden z nich Karel Dvořák.

ZELENÍ: KAMIONŮM PŘISTŘIHNEME KŘÍDLA

Právě na notu nespokojenosti s rostoucím počtem těžkých nákladních vozidel brázdících české komunikace vsadila Strana zelených. Její předseda Bursík chce zejména zakázat provoz kamionů přes celé víkendy od páteční 15. hodiny po nedělní večer. Také chce přesunout nákladní přepravu na železnici.

„Zákaz jízd v takovémto rozsahu by byl v Evropě unikátním opatřením. Z toho jasně plyne znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci,“ reagoval na návrh generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.

Pro regulaci kamionové dopravy jsou však i další politické strany. „Už dávno mohl být na dálnicích monitorovací a řídicí systém, který by připouštěl jen určitý počet kamionů,“ říká šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky by také vláda měla podporovat výstavbu terminálů a překladišť, na kterých by bylo možné v jednotlivých regionech přesouvat náklad na železnici.

POMŮŽE ŽELEZNICE?

Zelení a další strany také požadují, aby se co nejvíce nákladu přepravovalo po železnici. „Ta má 50 procent své kapacity volných,“ míní Bursík.

„Podle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu by znamenalo 50procentní zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá tři procenta,“ tvrdí Špryňar. Podle jeho slov prý v Unii vozí zboží v 90 procentech silniční dopravci.

„Kamionová doprava je levnější než doprava železniční zejména proto, že silniční dopravci v plné míře neplatí poškození silnic a negativní dopad na životní prostředí,“ míní ekonom Petr Mulač.

A byla by vůbec železnice schopna zvládnout nárůst nákladní přepravy poté, co by se omezila kamionová doprava? Předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík si myslí, že ano. „Naše železniční síť je využívána v průměru ze třiceti procent a železniční nákladní doprava může bez větších technických problémů zvýšit své výkony na dvojnásobek, tedy na úroveň srovnatelnou s výkony dopravy silniční,“ říká.

Hlavní příčinou, proč je železnice nevyužitá a silnice přeplněné, je prý cena železniční dopravní cesty. „Zatímco silniční dopravci dosud neplatí ani mýtné v předpokládané výši čtyři koruny za kilometr, železniční dopravci platí za kilometr jízdy nákladního vlaku více než šedesát korun,“ dodal Mužík.

**LIDÉ KAMIONY NECHTĚJÍ

Podle průzkumu, který provedla nedávno agentura Stem/Mark mezi 600 respondenty, si většina lidí myslí, že kamiony nepřiměřeně zatěžují dopravu a měly by se výrazně omezit. Podle mínění obyvatel totiž devastují silnice, způsobují stále více nehod, jsou neekologické a jejich řidiči jsou bezohlední.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít