Menu Zavřít

Polemika: Ohrozí ochrana osobních dat internetový byznys?

9. 1. 2013
Autor: profimedia.cz

Subjekty, které podnikají na síti, budou muset v případě přijetí právě projednávaného nařízení vést podrobnou dokumentaci o každém zpracování osobních dat. Za ta budou považována i takzvaná cookies, která servery používají pro zacílení reklamy a tak dále. Zkomplikuje toto nařízení podnikání internetových firem?

PROTI

Igor Němec, předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů  Igor Němec, předseda ÚOOÚ

Souhlas uživatele samozřejmostí

Informace o službách a produktech nabízených v cílených reklamách by měly mířit pouze k těm lidem, kteří o ně skutečně stojí, a ne k těm, které jen obtěžují. Nevidím důvod, proč by se respektováním tohoto pravidla měly podmínky pro poctivé podnikání na českém internetu nějak zhoršit.

Smyslem ochrany osobních údajů je chránit soukromí běžných občanů. Zejména tam, kde stojí proti komerčním zájmům nejrůznějších subjektů a kde na to sami nemohou stačit. V této souvislosti je základním pravidlem, že každý má právo sám rozhodovat o tom, zda má či nemá o cílenou reklamu zájem. Pokud k tomu dá jasný souhlas, není co řešit. Pokud si to však nepřeje, mělo by to být ze stran komerčních subjektů respektováno. A jestliže někdo toto jednoduché pravidlo například prostřednictvím cookies porušuje, je to samozřejmě nepřijatelné.

Kritikům nového návrhu Evropské unie ale musím dát za pravdu v tom, že je až příliš regulativní, navíc v oblastech, které již upraveny jsou. To se týká například právě problematiky cookies. Poslední novelizace evropské směrnice o soukromí v elektronických komunikacích inovovala pravidla o zacházení s cookies tak, aby uživatelé měli k dispozici jasné a srozumitelné informace o zpracování. A navíc souhlas by měl být získáván předem. To by mělo stačit, a další administrativní zátěž se tedy jeví jako nadbytečná.

Dalším sporným bodem je ona ochrana mladistvých uživatelů. Z návrhu totiž není zcela zřejmé, jakým způsobem bude v internetovém prostředí, kde chybí snadný způsob identifikace, souhlas rodičů se zpracováním osobních údajů ověřován.

PRO

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci
 Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK

Cílená reklama vyhovuje

Takzvaného e-podnikání se v případě přijetí nového nařízení nejvíce dotknou omezení vztahující se na cookies a cílenou reklamu. Ta je v současné době silným komerčním nástrojem, tudíž toto nařízení značně zasáhne marketingové postupy jednotlivých firem. Nicméně ani v současnosti nemůžou podnikatelé na internetu s osobními údaji a cookies nakládat jen tak. Dle mého názoru by se měla ochrana osobních údajů v souvislosti s cílenou reklamou zaměřovat především na děti.

Ochrana dětí na internetu je koneckonců všeobecně ožehavé téma. Jinak se ale domnívám, že cílená reklama zákazníkům spíše vyhovuje. Osobně raději naleznu na úvodní stránce své oblíbené nákupní galerie novinky z kategorie zboží, které mě zajímá, než pouze všeobecně nejoblíbenější zboží. Jsem naopak rád, že si mě mnou vybraný e-shop umí předcházet a nabízí mi vhodné produkty.

BRAND24

I mně samozřejmě velice vadí zasílání spamů a podobně. V případě českých internetových obchodů je to ale spíše minoritní záležitost. Vedení dokumentace o každém zpracování osobních údajů bude v praxi podnikatele velmi zatěžovat. V tuzemsku k tomu nevidím důvod, protože nesprávné nakládání s osobními údaji v českém e-podnikání v podstatě nevnímám. A „jmenování neodvolatelného inspektora“ si zatím nedovedu vůbec představit.

Ochrana osobních údajů je samozřejmě důležitá. Současnou legislativní úpravu ale považuji za dostatečnou. Domnívám se, že prospěšnější než všechna omezení by byla osvěta uživatelů, jak se svými osobními údaji zacházet. Lidé si musejí uvědomovat, že na internetu zdaleka nejsou tak anonymní, jak by se jim mohlo zdát.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).