Article, show

Polemika: Ohrozí ochrana osobních dat internetový byznys?

09. ledna 2013, 12:40 - Igor Němec, Jan Vetyška
09. ledna 2013, 12:40

Subjekty, které podnikají na síti, budou muset v případě přijetí právě projednávaného nařízení vést podrobnou dokumentaci o každém zpracování osobních dat. Za ta budou považována i takzvaná cookies, která servery používají pro zacílení reklamy a tak dále. Zkomplikuje toto nařízení podnikání internetových firem?

PROTI

Igor Němec, předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů

Souhlas uživatele samozřejmostí

Informace o službách a produktech nabízených v cílených reklamách by měly mířit pouze k těm lidem, kteří o ně skutečně stojí, a ne k těm, které jen obtěžují. Nevidím důvod, proč by se respektováním tohoto pravidla měly podmínky pro poctivé podnikání na českém internetu nějak zhoršit.

Smyslem ochrany osobních údajů je chránit soukromí běžných občanů. Zejména tam, kde stojí proti komerčním zájmům nejrůznějších subjektů a kde na to sami nemohou stačit. V této souvislosti je základním pravidlem, že každý má právo sám rozhodovat o tom, zda má či nemá o cílenou reklamu zájem. Pokud k tomu dá jasný souhlas, není co řešit. Pokud si to však nepřeje, mělo by to být ze stran komerčních subjektů respektováno. A jestliže někdo toto jednoduché pravidlo například prostřednictvím cookies porušuje, je to samozřejmě nepřijatelné.

Kritikům nového návrhu Evropské unie ale musím dát za pravdu v tom, že je až příliš regulativní, navíc v oblastech, které již upraveny jsou. To se týká například právě problematiky cookies. Poslední novelizace evropské směrnice o soukromí v elektronických komunikacích inovovala pravidla o zacházení s cookies tak, aby uživatelé měli k dispozici jasné a srozumitelné informace o zpracování. A navíc souhlas by měl být získáván předem. To by mělo stačit, a další administrativní zátěž se tedy jeví jako nadbytečná.

Dalším sporným bodem je ona ochrana mladistvých uživatelů. Z návrhu totiž není zcela zřejmé, jakým způsobem bude v internetovém prostředí, kde chybí snadný způsob identifikace, souhlas rodičů se zpracováním osobních údajů ověřován.

PRO

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Cílená reklama vyhovuje

Takzvaného e-podnikání se v případě přijetí nového nařízení nejvíce dotknou omezení vztahující se na cookies a cílenou reklamu. Ta je v současné době silným komerčním nástrojem, tudíž toto nařízení značně zasáhne marketingové postupy jednotlivých firem. Nicméně ani v současnosti nemůžou podnikatelé na internetu s osobními údaji a cookies nakládat jen tak. Dle mého názoru by se měla ochrana osobních údajů v souvislosti s cílenou reklamou zaměřovat především na děti.

Ochrana dětí na internetu je koneckonců všeobecně ožehavé téma. Jinak se ale domnívám, že cílená reklama zákazníkům spíše vyhovuje. Osobně raději naleznu na úvodní stránce své oblíbené nákupní galerie novinky z kategorie zboží, které mě zajímá, než pouze všeobecně nejoblíbenější zboží. Jsem naopak rád, že si mě mnou vybraný e-shop umí předcházet a nabízí mi vhodné produkty.

I mně samozřejmě velice vadí zasílání spamů a podobně. V případě českých internetových obchodů je to ale spíše minoritní záležitost. Vedení dokumentace o každém zpracování osobních údajů bude v praxi podnikatele velmi zatěžovat. V tuzemsku k tomu nevidím důvod, protože nesprávné nakládání s osobními údaji v českém e-podnikání v podstatě nevnímám. A „jmenování neodvolatelného inspektora“ si zatím nedovedu vůbec představit.

Ochrana osobních údajů je samozřejmě důležitá. Současnou legislativní úpravu ale považuji za dostatečnou. Domnívám se, že prospěšnější než všechna omezení by byla osvěta uživatelů, jak se svými osobními údaji zacházet. Lidé si musejí uvědomovat, že na internetu zdaleka nejsou tak anonymní, jak by se jim mohlo zdát.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak…
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První majitelé se dočkají v říjnu
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Technologie
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít