Poláci mají stejné starosti

13. března 2006, 00:00 - PETR BÝM
13. března 2006, 00:00

Na první pohled je Polsko hodně jiné než Česko. O hodně větší ekonomika (polský hrubý domácí produkt je jen o málo menší než souhrnný HDP všech nových členů Unie), více lidí, větší vzdálenosti. I jen zběžný monitoring událostí a procesů v Polské republice ale ukazuje, že ji s tou naší spojuje mnoho věcí.

Tak se například také v Polsku horečně uvažuje jak naložit s relací mezi daní z přidané hodnoty a bytovou výstavbou. Až dosud tady v tomto ohledu panovala situace velmi podobná té naší. Zatímco standardní výše DPH je 22 procent, bytové stavebnictví těžilo z výjimečné snížené sedmiprocentní sazby (u nás je to 19 a pět procent). Ovšem i na Polsko čekají v této oblasti počínaje rokem 2008, kdy výjimka končí, změny. Poláci ale stejně jako my hodlají daňové zvýhodnění prodloužit i za zmíněné datum, a to prostřednictvím výjimky pro „sociální bydlení“. Ministr dopravy a stavebnictví Polaczek už připravil návrh jeho definice. Za sociální by se podle něj považovaly byty s výměrou nad 350 metrů čtverečních. To by v praxi znamenalo, že by se daňová úleva vztahovala na všechny byty kromě těch vysloveně luxusních.

Developeři jsou - nijak překvapivě - s tímto návrhem spokojeni, méně souhlasná ale byla reakce ministerstva financí a celého kabinetu. „Považujeme to za počátek diskuze na toto téma,“ prohlásil mluvčí polské vlády. Zatím se objevily i jiné pokusy o definici sociálních bytů - například jejich vymezení prodejní cenou, která by nesměla překročit úroveň 100 tisíc eur, tedy zhruba tří milionů korun za bytovou jednotku.

Zůstaneme-li v oblasti nemovitostí, narazíme na více shod. Třeba na poli revitalizace drážních pozemků. Ta má stejně pomalé tempo jako u nás. Tak například o přestavbě Centrálního nádraží ve Varšavě, což je nevzhledné betonové monstrum postavené v sedmdesátých letech a umístěné přímo ve středu města, se mluví už deset let. V roce 2000 dokonce polské státní železnice vyhlásily na jeho oživení tendr, který však byl o něco později zrušen. Dnes, tedy po šesti letech, polští (rovněž „státní“) železničáři uzavřeli smlouvu s projektovou kanceláří, která se podílela na revitalizaci některých nádražních budov v Německu. „Chceme se poučit ze zahraničních zkušeností, ale to neznamená, že budeme nádraží přestavovat v dohledné době,“ zchladil mírné nadšení, které smlouva ve veřejnosti vyvolala, mluvčí železnic.

Ve výčtu podobností spíše nenáhodných je možné pokračovat i v oblasti politickoekonomické. Právě teď v Polsku probíhá veřejná kampaň „Normální stát“ - tímto názvem její organizátoři míní stát neprožraný korupčními praktikami. A šéf polské centrální banky Balcerowicz nedávno plédoval pro „čtyřbodovou“ reformu: ozdravení veřejných financí, deregulaci ekonomiky, efektivně fungující soudnictví a eliminaci spojení mezi politiky a ekonomickými subjekty. Je zjevné, že v porovnání s námi mají Poláci lecčehos víc, ale starosti máme stejné.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít