Pokuty nemají firmu zlikvidovat

14. května 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
14. května 2007, 00:00

JANA PŘÍHODOVÁ , ÚSTŘEDNÍ ŘEDITELKA ČESKÉ OBCHODNÍ INSPEKE: Co schází státní kontrole? Koordinace mnoha různých inspekcí. Za stejné pohřešky by měly být uděleny stejné pokuty. To ale nepůjde, dokud stát nepřipraví registr notorických porušovatelů zákona.

JANA PŘÍHODOVÁ , ÚSTŘEDNÍ ŘEDITELKA ČESKÉ OBCHODNÍ INSPEKE: Co schází státní kontrole? Koordinace mnoha různých inspekcí. Za stejné pohřešky by měly být uděleny stejné pokuty. To ale nepůjde, dokud stát nepřipraví registr notorických porušovatelů zákona. Pokud navíc na kontrolu dorazí úředníci z různých institucí, bude těžší je podezírat z korupce. Pošlu na vás čoiku! Tim se často zaklínají zákazníci, kteří se cítí oklamáni. Mohou?

Každý spotřebitel má právo si stěžovat. A my máme povinnost každou stížnost prověřit. Některé věci ale nespadají do naší kompetence, a tak je předáváme jiným kontrolním orgánům. Hygieně, celníkům, potravinářské inspekci - ale i Policii ČR.

Není to zmatek?

Všechno má svoje pravidla. Také kontrola. Ale dala jsem si za úkol spojit zatím roztříštěné kontroly několika státních úřadů. I proto, aby neobtěžovaly podnikatele. Ale aby také zefektivnily svou práci.

Stěžovala jste si už jako spotřebitel?

To si pište! Například na stavební průtahy, či liknavost úředníků.

NAKUPUJI ZA SEBE Svrběla vás někdy ruka vytáhnout průkazku obchodní inspekce? Tak to zrovna ne. Já se spoléhám na sebe. Čtu všechny smlouvy, které jako spotřebitel musím podepsat. To nevyplývá jen z mé nové funkce, ale i z toho, že si hlídám svoje práva a povinnosti. I když jedu na dovolenou, čtu všechno. I ta drobná písmenka pod čarou. Na rovinu: vážně vám vaše angažovanost nikdy nepomohla?

Na rovinu, někdy mě ti úředníci štvali. Já jsem jako občan poslala ze své soukromé adresy stížnost na různé průtahy při přestavbě domu. A odpověď mi přišla na adresu kanceláře Prahy 1, kde jsem byla místostarostkou. To přece není fér vůči ostatním obyvatelům města. Ty dopisy jsem vracela s tím, že jsem je neposílala jako zastupitel, ale jako občan městské části.

Myslíte, že to pomohlo?

Viditelně mne „odhalili“ jako politicky činného člověka. Ale já si skutečně stěžovala jen soukromě a nechtěla jsem žádnou protekci. Proto jsem také vždycky posílala stížnosti jen ze své soukromé adresy.

Stejně - nyní jste nejvyšším kontrolorem ochraňujícím spotřebitele. Nebojíte se obvinění z protekce nebo korupce? Považuji se za profesionála. Má funkce je úřednická, a to znamená jedno: plnit zákon. To si může každý ověřit. Nebojím se toho. Ale nejde o mne, ale o všechny pracovníky ČOI. Proto nastavuji nový systém komunikace jak s ústředím, tak mezi oblastními ředitelstvími navzájem. Chci také domluvit s ostatními dozory, aby na kontroly chodili naši pracovníci společně. To by mělo snížit možnou zaujatost kontrol vůči konkrétním podnikatelům a také to zabrání podezření z korupce. KAŽDÝ NA SVÉM PÍSEČKU

Nový systém komunikace? To skoro vypadá, jako by dřív spolu moc regiony nemluvily. V podstatě ne. Zaskočilo mne to. Na úřadě jsem nenašla žádnou ucelenou kartotéku provedených kontrol, udělených pokut a podobně. Žádná základní databáze tu nebyla. To se musí změnit. Kde je nepořádek, tam se může dít spousta nepravostí. Jde totiž o základ kontrolní činnosti - mít přehled o tom, jestli jde třeba o ojedinělý prohřešek, nebo o soustavné porušování pravidel. Ať už u jednoho podnikatele, nebo třeba po celé zemi. K čemu vám taková statistika bude?

Je toho víc. Ale třeba sankce. Zatím tu nebylo možné srovnat, jestli oblastní inspektoráty udělují za stejné přečiny obdobné pokuty. Ukázalo se, že ne. Pokuty udělují oblastní ředitelé. Já jako ústřední ředitel rozhoduji o odvoláních a potřebuji mít informace, jak se konkrétní případy řeší i jinde. To zatím nemohu. Až ona databáze vznikne, bude interní vzájemná kontrola. Nejde jen o výši pokut, ale třeba o to, jestli někoho nekontrolujeme příliš nebo naopak málo. Říkala jste, že na „udání“ musíte reagovat kontrolou.

Nevyřizují si tak podnikatelé někdy účty s konkurencí? Asi k tomu dochází. Stejně tak jako může „prudit“ jeden nespokojený zákazník. Ale tomu nezabráníme. Ta připravovaná databáze nám ale může odhalit, zda někoho nekontrolujeme příliš často. A když, tak s jakým výsledkem. Jestli skutečně pravidla porušuje nebo ne. A podle toho upravit sankce. Když už mluvíme o pokutách, jak veliké vlastně jsou? My můžeme dát výrobci pokutu až 50 milionů korun. Tu jsme ale ještě nikdy neuložili. Nejčastěji se pokuty pohybují v řádu několika tisíc, výjimečně jdou do několika set tisíc.

SPÍŠE JEN NAPOMENUTÍ

Není to málo?

Obecně nejsou pokuty příliš vysoké. Ale měly by mít pro firmy výchovný, nikoliv likvidační charakter. Ovšem dlouhodobé porušování by mělo mít dopad i na výši pokuty. A k tomu je zapotřebí právě ta databáze. Příklad: Jedna provozovna obchodního řetězce něco poruší a dostane pokutu za ojedinělý přestupek. Ale když bude databáze a zjistí se, že stejného prohřešku se dopouštějí provozovny tohoto řetězce po celé zemi, je to už něco závažnějšího. A ještě obecněji: Když velký počet podnikatelů z jednoho oboru opakovaně porušuje nějaké nařízení, může to být chybou v zákoně či vyhlášce - nebo špatnou informovaností.

Co s tím můžete vedle pokut dělat?

Třeba dát vědět příslušným rezortům, že je někde problém. A můžeme to dát vědět i podnikatelům. Kromě kontrolní činnosti mají naše oblastní ředitelství v gesci také poradenství a právě zde můžeme firmy předem upozornit na časté chyby.

Kdy tahle interní databáze začne fungovat?

Velmi brzo. Dali jsme si termín do půlky května. Zatím shromažďujeme data z kontrol letošního a loňského roku. Nová tam budou přibývat automaticky. Ale tím to nekončí. Časem chceme spustit i další databáze - stížností, podnětů, křížové s dalšími kontrolními orgány. Ale na to propojování se musí opatrně, protože jde často o citlivé obchodní nebo osobní údaje.

Říkáte další kontrolní organizace. Není jich moc? Veřejnost se možná ani nevyzná v tom, co kdo kontroluje. Hlavně se v tom musíme vyznat my. Jen ČOI toho má velmi široké spektrum - od kontrol kvality zboží, přes obchodní podmínky až po bezpečnost komínů. V řadě věcí se potom křížíme s dalšími orgány. V současnosti se připravuje zákon o kontrole, který by to měl všechno vyjasnit - a hlavně přikázat dozorům spolupráci. Ta je zatím dobrovolná. JEDEN KONTROLOR UŽ NESTAČÍ

Jak ta spolupráce vypadá - nebo jak by měla vypadat? Z praxe jsou asi nejviditelnější společné kontroly s policií a celníky na tržištích při odhalování plagiátů. Oblečení, boty, hudební nosiče. Mám ale naplánovánu schůzku i s hlavním hygienikem a ráda bych oživila faktickou spolupráci s Inspekcí životního prostředí. Bez toho v podstatě nebude možné od podzimu kontrolovat pumpaře. Má to souvislost s přidáváním biosložky do paliv? Přesně. Zákon sice říká, že od září musí být v palivech určité procento biosložky, ale s kontrolou to bude těžké. Musíme si vyjasnit základ kontrol: kdo, co, jak často, koho. Přitom taková kontrola spadá zčásti pod pravomoc živnostenských úřadů, nás, celníků a ještě inspektorů životního prostředí. To bude učiněná delegace. Co budete kontrolovat vy? My bychom měli zajišťovat odběr a laboratorní kontrolu vzorků. Určit, jestli obsahují biopřísadu, je ale podle zákona na inspektorech životního prostředí. Ti ovšem z jiného zákona nesmějí u čerpadel odebírat vzorky. V celních skladech by zase měla proběhnout křížová kontrola účetnictví o dodávkách biosložek. Kolik kontrolorů v terénu máte? Je jich 505, ale tohle číslo není možné rozpočítat na inspektoráty. Třeba Praha a střední Čechy zaměstnávají 70 inspektorů. V tomhle regionu je to v pořádku, ale někde chybějí, jinde zase přebývají… Co to znamená?

Existuje tu určité rozdělení podle krajů, ale neodpovídá množství živnostníků ani spotřebitelů. To by měl stát zohlednit. A někteří specializovaní kontroloři (například na ty zmiňované komíny) nemusí sedět na každém inspektorátu.

A ten konkrétní problém?

Třeba hejtmani si oprávněně stěžují, že nemají z praxe informace o tom, kde jsou mezi spotřebiteli a podnikateli problémy. Nemohou je potom řešit a musejí to nechat na soudech. Zbytečně. Chceme proto vyhodnotit, kde oblastní činnost inspektorátů musíme posílit.

Kde konkrétně chybějí inspektoři?

Třebas na Jihlavsku. To je typický příklad. Oblast inspektorátu je rozlehlá, podle současného uspořádání zasahuje do tří krajů, a centrum přitom sídlí v Táboře. To musíme řešit - a také chceme. Ale dejte nám čas alespoň přes prázdniny.

Proč ne. A jinde pomůžete? Když si třeba zákazník koupí boty, které se rozpadnou při prvním dešti? Ne. My máme jinou funkci. Za tohle můžeme dát firmě pokutu. Ale odškodnění si musí zákazník vyřídit v občansko-právním procesu. Tedy soudně. Proto nejsem velkým příznivcem, aby se takové věci řešily přes státní orgány. Je to nadlouho a je to drahé. V první řadě je na zákazníkovi, aby si uhájil svoje práva. A začíná už to tím pečlivým čtením smluv, o kterém jsem mluvila. Dám konkrétní příklad: čtenář si nám stěžoval, že jistý knihkupec na internetu inzeroval ceny knih až o polovinu nižší, než kolik skutečně účtoval.

To je veřejný závazek - podobně jako letákové nabídky. Prodejce je musí splnit, jinak se vystavuje možnosti postihu. Ale to stejně neřeší problém zákazníka. My mu ty peníze nevrátíme, to může nařídit jen soud.

**JANA PŘÍHODOVÁ

Vystudovala Přírodovědnou fakultu Univerzity Karlovy a má titul doktora věd. Zkušenosti v oblasti kontroly získala jako inspektorka České obchodní inspekce, kam nastoupila v roce 1992. Několik let působila i na ministerstvu životního prostředí a ministerstvu průmyslu a obchodu. Angažuje se také v samosprávě. Dodnes je zastupitelkou Prahy 1, kde do loňského roku vykonávala funkci místostarostky. Je vdaná a má dvě dcery. Celou rodinu spojuje košíková.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče