Article, show

Pokrytí II. tranzitního železničního koridoru technologií GSM-R je dokončeno

30. března 2011, 20:24 - Profit, TZ
30. března 2011, 20:24

Dneškem byl slavnostně ukončen projekt další etapy realizace GSM-R na železniční trati Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Jde již o druhý český koridor, který je kompletně pokryt celoevropským digitálním rádiovým standardem GSM-R přinášejícím zvýšení bezpečnosti klíčových železničních tratí.

Foto: Profimedia.cz

V České republice je systémem GSM-R vybaven již I. národní železniční koridor od státní hranice u Děčína, přes Prahu a Brno až do Břeclavi a k rakouské a slovenské hranici.

Investorem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a náklady na realizaci projektu jsou hrazeny z 85 % Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava z Fondu soudržnosti. „Rozšiřováním technologie GSM-R na další koridory zvyšujeme nejen bezpečnost, ale i konkurenceschopnost tuzemské železniční infrastruktury. Dopravcům tak na koridorech postačí jediná digitální komunikační jednotka podle evropské specifikace EIRENE,“ vysvětlil na odborném semináři o digitalizaci národních železničních koridorů Pavel Habarta, který je pověřen řízením SŽDC. Generálním dodavatelem celé stavby a garantem technologické části byla společnost Kapsch. Na subdodávkách se rovněž podílely významné firmy jako AŽD Praha, ČD-Telematika, Teplotechna Ostrava nebo SUDOP Brno. „V průběhu realizace jsme vyslyšeli požadavky ministra dopravy a spolu se SŽDC jsme našli úspory v nákladech ve výši téměř 10 procent,“ upozornil Karel Feix, generální ředitel Kapsch spol. s r.o., součásti mezinárodního holdingu, který je světovým lídrem v technologiích GSM-R s realizacemi například ve Francii, Německu, Rakousku, Anglii, Španělsku či Itálii. Podle Feixe začíná v těchto dnech také výstavba GSM-R pro polské dráhy.

O GSM-R Břeclav-Přerov-Patrovice u Karviné

Správa železniční dopravní cesty podepsala dne 11. 3. 2009 smlouvu o výstavbě systému GSM-R v železničním úseku Břeclav - Přerov - Hranice na Moravě - Ostrava Svinov - Ostrava hl.n. - Petrovice – státní hranice. Kolaudace jednotlivých míst úspěšně proběhly na konci března 2011. Jedná se o II. národní železniční koridor zajišťující tranzitní železniční dopravu mezi Rakouskem, Sloven-skem a Polskem. Podmínky výstavby se řídily evropskými pravidly označované FIDIC, podle tzv. žluté knihy systémem vyprojektuj a postav. Na celkové délce 207 km stavba obsahuje celkem 29 základno-vých stanic BTS. Pro vykrytí obtížně dostupných míst byly nainstalovány 3 repeatery. Z bezpečnostní-ho hlediska je tato moderní technika postavena ve 23 nových technologických objektech vybavených systémem pro inteligentní údržbu označovaným GSM-R Smart House. Vůbec poprvé v prostředí čes-ké železnice se podařilo využít fotovoltalických panelů s bateriemi jako jediného zdroje elektrické energie. Tento alternativní způsob napájení prostřednictvím slunečního záření umožňuje díky optimál-nímu řízení celoroční nonstop provoz GSM-R repeateru bez omezení.

Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R. Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů apod. Jde o komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, jehož podstatou není pouze samotná komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost. Jedná se o bezpečnost, proto nesmí dojít k výpadku komunikace ani jejímu přerušení. „Prosazení původně jen evropského rádiového komunikačního systému pro řízení železniční dopravy i mimo Evropu ukazuje jeho opravdovou sílu a užitnou hodnotu. Afrika, Asie a Austrálie, to jsou kontinenty, kde se již systém GSM-R v železničním provoze používá nebo instaluje. I přesto, že se u tohoto systému v první řadě klade důraz na maximální bezpečnost a spolehlivost, jeho standardizace a široké rozšíření umožňuje rychle snižovat náklady na koncové terminály,“ uvedl Karel Feix, ředitel Kapsch.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít