Pojmenujte vlak podle své firmy

11. srpna 2008, 08:00 - Marcela Honsová
11. srpna 2008, 08:00

MARKETING NA ŽELEZNICI - Na čtvrté nástupiště ve Vizovicích právě přijíždí vlak, který je pojmenován po vaší firmě či výrobku. Nádražní tlampač vemlouvá do uší všech cestujících jméno, které chcete řádně zviditelnit. Zajímavý typ reklamy. Podnikatelé jej ale zatím příliš nevyužívají.

Mnohem lepší než s EC 71 je absolvovat cestu s Antonínem Dvořákem. Sicefakticky jde o jeden a tentýž vlak, ale jméno hudebního skladatele přece nejenomlépe zní, ale navíc vyvolává pocit většího bezpečí a pohodové atmosféry nežnějaký shluk písmen a číslic. Už od poloviny devatenáctého století funělykrajinou soupravy například se jmény známých osobností. Mnohem pozdějia opatrněji se přidala i jména důležitých podniků. Přestože České dráhy tutomožnost reklamy stále nabízejí, tuzemské firmy ji nechávají téměř bezpovšimnutí.

„V dálkové dopravě letos žádné čistě komerční názvy podle produktů nebo firemnenajdete, v osobní jezdí na trase České Budějovice, Protivín a Strakonice vlakRádio Kiss jižní Čechy. V zimní sezoně zase míří z Prahy do Lipna nad Vltavouvlak Yetti, jehož patronem je lyžařský areál Kramolín u Lipna,“ uvádí mluvčíČeských drah Ondřej Kubala. Ředitel společnosti Lipno servis Luboš Krejza tvrdí,že po zkušenostech z uplynulé lyžařské sezony uvažují dokonce o rozšířeníspolupráce. Zatím jezdil vlak Yetti ráno na hory a odpoledne zpět pouzeo víkendech. „Rozhodujeme se, zda nebudeme jednat i o některém všedním dnu. Lonijsme spolupráci se železničáři rozjeli a osvědčila se nám,“ prozrazujeKrejza.

Kopec je lacinější než firma

Kolik propůjčení jména už existujícímu spoji vlastně stojí? „Cena může býtvelmi rozdílná, záleží na tom, jestli vlak jede přes celou republiku nebo dovedlejšího města 30 kilometrů. Také záleží na dalších službách,“ vysvětlujemluvčí Českých drah. Samozřejmostí je hlášení na nádražích a uvedení názvuv jízdním řádu i přehledech odjezdů. K nadstandardním službám patří napříkladspeciálně upravené tabulky s popisem trasy přímo na vozech nebo tištěný vlakovýprůvodce s prezentačním prostorem partnera.

„Pokud jde o název zeměpisný, třeba města či hory, je cena pětimístnýmčíslem, čistě komerční názvy firem a produktů dosahují šestimístné cifry,“naznačuje Kubala s tím, že smlouvy se připravují vždy na období platnostijízdního řádu. „Je třeba pojmenování vlaku vytisknout do všech jízdních řádů,letáků a materiálů pro cestující.“

Českem v současné době jezdí podle mluvčího Kubaly desítky vlaků, které jsouoznačeny jménem. Většina spojů nese zeměpisné názvy. Například Luna, jezdícíz pojmenovaných vlaků nejdéle, je historický název města Louny, Žatecký chmelzase prezentuje oblast v okolí Žatce. V minulosti jezdil mezi Plzní a Jeseníkemi rychlík Klidná síla, za který lidovci zaplatili 80 tisíc korun.

Mluvčí Českých drah odmítl konkrétně jmenovat společnost, s níž v současnédobě jednají o spojení firmy či jejího výrobku s vlakovým spojem. „Mohu jenprozradit, že nyní jednáme s firmou z oblasti pivovarnictví. Zájem o tento druhreklamy v průběhu času extrémně nestoupá, ani neklesá,“ tvrdí Ondřej Kubala.

Spojení piva s vlakem má tradici

Jedním z prvních průkopníků vlakového firemního spoje byl expres Budvar meziPrahou a Českými Budějovicemi, který už dnes neexistuje. Výrobně-technickýředitel Budějovického Budvaru Josef Tolar tvrdí, že na vině nebyla cena anipověst Českých drah. Jenom prý se v podniku dohodli, že v záměru nebudoupokračovat. „Nebyl to výraz naší nespokojenosti s tím, jak vlak vypadá, nebo jakČeské dráhy hospodaří či dodržují jízdní řád. Určitě nešlo z naší stranyo demonstrativní akt,“ vyvrací Tolar různé fámy, které zrušení jména Budvar vespojení s vlakovým spojem provázejí.

Ondřej Obluk, šéf agentury Mather Communications, která se zabývámarketingovou komunikací, připouští, že pojmenování vlaku jménem firmy může býtproblematické i kvůli image železnice a také cílové skupině cestujících. „Spíšesi dovedu představit dobré využití pro prezentaci jednotlivých krajů čiregionálních turistických destinací, kde by klientem byly krajské úřady neboagentury podporující cestovní ruch. Další možností jsou velké mezinárodnísportovní a společenské akce,“ uvádí Obluk.

Podnikatel, který chce spojit jméno své firmy či výrobku s vlakovým spojem,by se měl podle Kubaly obrátit na odbor osobní dopravy při generálnímředitelství Českých drah. V případě regionálních spojů stačí navštívit centraosobní dopravy, která jsou v každém krajském městě. Obchodníci podnikatelipomohou vybrat trasu, nabídnou jednotlivé služby a podle přesných požadavků určíi výslednou cenu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče