Pojišťovna platila za Pohodu více než musela

12. prosince 2005, 00:00 - MIROSLAV GRÜNER
12. prosince 2005, 00:00

KAUZA VZP Jedním z diskutovaných témat kolem Všeobecné zdravotní pojišťovny je její klientský časopis Pohoda. Byl předražený, nebo ne? Profit si nechal udělat nákladovou kalkulaci časopisu. Zjištění: z každé stokoruny, kterou platí pojišťovna za vydávání Pohody, bylo možné ušetřit 39 korun.

Jiřina Musílková tvrdí, že vedení pojišťovny náklady vysoké nepřipadaly.

KAUZA VZP Jedním z diskutovaných témat kolem Všeobecné zdravotní pojišťovny je její klientský časopis Pohoda. Byl předražený, nebo ne? Profit si nechal udělat nákladovou kalkulaci časopisu. Zjištění: z každé stokoruny, kterou platí pojišťovna za vydávání Pohody, bylo možné ušetřit 39 korun.

Zklientského čtyřměsíčníku Pohoda se v kauze kolem Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) stalo politikum. Jádro sporu spočívá v jeho výrobní ceně. Jsou roční náklady na tři čísla ve více než stomilionové výši nadnesené, nebo nikoli? Platili pojištěnci ústavu v pojistném za časopis více, než museli? Abychom vnesli do problému více světla, nechali jsme vypracovat nákladovou kalkulaci Pohody. Vydavatelem časopisu je společnost ORA print. Předsedou představenstva této firmy je Radek John, známý publicista TV Nova. Připomeňme, že VZP za časopis platí od konce roku 2002 ORA printu 111 milionů korun ročně, a to za přípravu, tisk a distribuci časopisu celkem. Údaj jsme ověřili přímo ve VZP.

JDE TO ZA MÉNĚ

A co naše kalkulace? Zjistili jsme, že celkové reálné náklady na výrobu a distribuci činí v obvyklých cenách včetně DPH jen 68 milionů korun ročně. Konkrétně vypadá skladba nákladů následovně: barevný tisk časopisu na stejný papír, se stejnou kvalitou a při stejné síle obálky: 47 milionů korun ročně. To včetně zabalení do igelitových košilek a potisku adresami čtenářů. Je pravděpodobné, že cenu by navíc bylo možné ještě snížit po jednání s dodavatelem papíru o slevě z velkého množství.

Rozeslání dvou třetin nákladu (tedy dva miliony výtisků) Českou poštou: 19 milionů korun ročně. Zbývající třetina je dána k dispozici klientům ústavu na jeho pobočkách. Cena poštovného by byla pravděpodobně ještě nižší, protože jsme vycházeli z hmotnosti zásilky 700 gramů. Časopis ale váží zhruba stovku gramů. Po podrobném prostudování všech čísel Pohody, vydaných za poslední dva roky, lze redakční náklady a výdaje na zpracování pro tiskárnu vyčíslit na dva miliony korun ročně.

Na základě prostých čísel lze říci, že VZP platila za časopis každým rokem o 43 milionů korun více, než musela. „Nám to nepřipadalo tak moc,“ řekla Profitu odstupující ředitelka Jiřina Musílková minulý týden po skončení své obhajoby v Poslanecké sněmovně. „Platíme 37 milionů korun za jedno číslo barevného časopisu na křídovém papíře, to je jen asi o desetinu více, než kolik dříve pojišťovna platila za podobný časopis Jistota,“ tvrdí.

Je pravda, že šlo o periodikum s nižším standardem než je Pohoda. Bylo tištěno na méně kvalitním novinovém papíře. „Vydávání Jistoty bylo zahájeno ještě za bývalých ředitelů a až my jsme ho po roce zastavili,“ podotýká Jiřina Musílková.

NEOMEZENÁ SMLOUVA

O tom, že ORA print má u VZP velmi výhodné podmínky, svědčí i další fakta. Smlouva na vydávání časopisu mezi oběma subjekty je uzavřena na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou šest měsíců. Vedle vysokých plateb lze i toto považovat za významné plus pro ORA print. Kdyby totiž byla smlouva stanovena na dobu určitou, muselo by se po jejím vypršení podstupovat nové výběrové řízení a tam je vždy riziko ztráty budoucích obchodů. Smlouva na neurčito nebezpečí náhlého ukončení obchodu podstatně omezuje.

Na závěr ještě jedna skutečnost. V roce 2002 byla Jiřina Musílková urgována, aby splnila usnesení představenstva a přikročila k obnově vydávání časopisu pro VZP. Shodou okolností v této době se stává Radek John předsedou představenstva firmy ORA print. Současně je dle zápisu v obchodním rejstříku doplacen zbytek jejího základního jmění (jeden milion korun) a od ministerstva kultury firma získala oprávnění k vydavatelské činnosti, kterou se do té doby nemohla zabývat. Následně je vyhlášeno výběrové řízení pojišťovny a ORA print v něm o prázdninách 2002 vítězí.

MUSÍLKOVÁ: NENÍ TO MOC

„Nám to nepřipadalo tak moc, předchozí časopis Jistota nebyl o mnoho levnější,“ řekla Profitu ředitelka VZP Jiřina Musílková minulý týden.

CO JE TO POHODA

Časopis Všeobecné zdravotní pojišťovny Pohoda je vydáván na základě smlouvy mezi VZP a soukromou firmou ORA print. Vychází třikrát ročně na křídovém papíře. Je barevný, náklad činí tři miliony výtisků. Podle sdělení VZP jsou dvě třetiny nákladu rozesílány klientům ústavu a zbytek je k dispozici na okresních pobočkách. Část nákladu je poskytována dalším zdravotním pojišťovnám. 

ve spolupráci s deníkem Metro

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče